Bilbana på fritids

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Bilbana på fritids

Inläggav wicke 01 okt 2015, 09:08

Hej

Vi har köpt Scalextric Digital Platinum Set (Scalextric C1276) till fritids. Men några av bilarna som följde med höll inte så bra. Framförallt så är det guide blade som går sönder.

Om vi ska köpa nya bilar. Finns det något annat märke än Scalextric som håller bättre och som fungerar med Scalextric digital?

Några andra tips och trix för att det ska hålla längre än vad det gjort?

Mvh
Wicke
wicke
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jan 2013, 12:15

Re: Bilbana på fritids

Inläggav mattswe 01 okt 2015, 22:31

Scalextric har ju en serie bilar som de kallar "Superresistant". Det är nog det mest hållbara du kan hitta. Sedan går det alltid att köpa släpskor som reservdel. Det måste inte vara en Scalextric-släpsko bara för att bilen är Scalextric. Blir lite nyfiken, exakt hur går släpskon sönder?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Bilbana på fritids

Inläggav Nico 05 okt 2015, 14:48

Jag har en uppsättning med Ninco GT-bilar som mina kunder bokstavligen talat har mörbultat vid 8 helkvällar.
Allt har hållt ihop prima. Skulle jag direkt säga en sak som man faktiskt kan räkna in direkt i budget för bilköpet så är det lättmetallfälgar bak. Alla bilar med plastfälgar bak kan lätt paja när dom far i golvet - vilket faktiskt händer både proffs & amatör. Jag kör skiten ur allt jag kommit över - drevras, spruckna fälgar, knäckta flaggor på samtliga fabrikar... Men jag har a-l-d-r-i-g lyckats köra sönder släpskon/flaggan/pickupen på en Ninco-bil.

Ninco bilar, för att karossen är slagtålig och drivlinan helt okej - extra fälg är nästan nödvändigt.
Slot.it bilar, för att allt är good to go från början och du får finfin drivlina och lättmetallfälgar bak från början.

Om du kikar på dessa bilar löser du dina bekymmer.

Inköplista:
- Bilar
- Extra strömflätor/braids. Det går alltid åt.
- Superlim
- Extra kaross-skruvar till det fabrikat du väljer. De försvinner lätt.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bilbana på fritids

Inläggav wicke 07 okt 2015, 12:32

Bilbanan är byggd på en träplatta som ligger direkt på golvet. Så om bilarna kör av så är fallhöjden inte så stor.
Att vingar och backspeglar åker av är inga problem och påverkar inte funktionen. Men att styrbladen inte håller är ganska frustrerande. Det är svårt att skaffa nya eftersom jag "måste" handa/beställa från ställen som kan leverera mot 30 dagars faktura.

Styrbladen ser ut såhär.
Bild
wicke
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jan 2013, 12:15

Re: Bilbana på fritids

Inläggav ymigs 07 okt 2015, 13:34

Som det ser ut är det C8329 du behöver. Det är ett set med en guide och fyra brickor med strömfläta.
Själva guiden går att köpa separat och heter då W1564, dock är det bara ett fåtal butiker som har dem.
Bild

Om du representerar ett företag, kommun eller en organisation brukar det inte vara några problem att handla mot faktura hos de seriösa hobbybutiker som pysslar med sådan här. Leta upp det du behöver och kontakta butiken så går det säkert att lösa.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Bilbana på fritids

Inläggav wicke 12 okt 2015, 12:40

Om jag ska prova på andra märken på bilar så är det Ninco eller Slot.it som gäller? Hur gör jag med det "digitala".
Kan man montera chip från Scalextric eller från Ninco eller Slot.it? Fungerar allt? Och vad blir bäst?
wicke
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jan 2013, 12:15

Re: Bilbana på fritids

Inläggav ymigs 12 okt 2015, 22:26

Du kan köra med alla märken i samma skala på din bana. Vilket märke man väljer är mycket en smaksak.
Fördelen med bilar från NSR och Slot.it är att de är mer moduluppbyggda vilket gör det enklare att meka och trimma.

Du måste ha chip av samma märke som banan och för bilar av annat märke behöver du en typ som löds på plats. Slot.it har också chip för Scalextric Sport Digital.
* Scalextric C7005 eller C7006 beroende på bil
* Slot.it SP15

Bilen på din bild är av s.k. DPR-typ där du kan koppla in ett chip från Scalextric (C8515) utan att löda. DPR finns även på bilar från Pioneer.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Bilbana på fritids

Inläggav Gulf Persson 13 okt 2015, 08:03

Superbra initiativ att köra bilbana på Fritids, tror inte det är allt för vanligt längre. :thumb:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 71 gäster