Nybörjare!

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Nybörjare!

Inläggav Jeba73 12 feb 2015, 15:38

Hej, nyligen skaffat en ny bilbana, Scaletrix Law Enforcer med diverse utbyggnader samt en Powerbase ARC.
När man växlar "spår" så får den bilen inte tillgodoräkna sig varvet utan varvet registreras på den bana bilen är på just då? Har planer på att bygga till en större bana, men vill först veta hur jag ordnar detta.
Hur kommer jag tillrätta med detta?
Med vänlig hälsning JeBa
Jeba73
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 feb 2015, 19:26

Re: Nybörjare!

Inläggav mattswe 15 feb 2015, 10:06

Jag har ingen aning om hur ARC fungerar, men det låter som att du använder en analog varvräknare. Vad har du för varvräknare?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Nybörjare!

Inläggav mINdAt3z 16 feb 2015, 21:35

Vad jag vet så är bara Scalextric ARC One ute än, och det är en analog powerbase som bara stödjer två spår. Gissar då att det är ett korsande analogt spår du har, vilket då innebär att du måste ha två stycken för att det ska bli rätt.

Sen tycker jag personligen att du ska kasta ut din ARC powerbase. Det enda som är bra med den är att det är lite flashigt att köra ett RMS i en platta eller telefon, men allt annat är byggt på billigaste sätt de bara kan. Handtagen är rena leksakerna knappt håller ihop och du har inte ens en bromsande effekt på bilarna vad jag kan se.

Nej usch, bort med den... :D Möjligtvis behåll den för tidtagning. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Nybörjare!

Inläggav MagArne 04 jan 2017, 13:01

mINdAt3z skrev:Sen tycker jag personligen att du ska kasta ut din ARC powerbase. Det enda som är bra med den är att det är lite flashigt att köra ett RMS i en platta eller telefon, men allt annat är byggt på billigaste sätt de bara kan. Handtagen är rena leksakerna knappt håller ihop och du har inte ens en bromsande effekt på bilarna vad jag kan se.

Vad finns det för alternativ till ARC One powerbase?
Har precis köpt en ARC One bilbana och kan väl hålla med om att handtagen känns väldigt simpla men har inget att jämföra med. Är ARC Air bättre med de trådlösa handtagen? Är det bara digitala banor som har broms?
MagArne
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 dec 2016, 10:13
Ort: Söderköping

Re: Nybörjare!

Inläggav Lasp 05 jan 2017, 10:52

Alla körhandtag som har tre kontaktytor, som Carrera med tre stift, som Scalextric med tre ytor via 3,5 mm hörlurspropp har bromsfunktion.
Du kan lätt göra om en ARC så att den går att köra med de gamla handtagen som Scalextric hade.

Faktiskt kan du mata banan med 4 ledare från vilken PowerBase som helst!
Men nästan allt är gjort för att inte vara kompatibelt (anpassat) med andra märken eller ens sitt eget från förr!
Lite studier eller kontakt med någon klubb löser många saker.
Men många av Er nya sätter inte ut var i landet ni finns, vilket gör det svårare att tipsa om hjälp.

Men jag skulle gärna vilja bygga om en PB av ARC typ..
Det trådlösa handtagen gör det inte bättre i funktion, men en större frihet när man kör.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron