Audi quattro s1, sport osv

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Audi quattro s1, sport osv

Inläggav loweann 05 jan 2015, 15:45

Hej
Är helt grön vad som gäller ang 1:32 bilar och banor nu för tiden. Blev helt såld när jag fick syn på den legendariska audin i denna skalan. Älskar audi s1 och även sport quattron.

Men lite läsning så får jag dock fram att bilbane audin inte går så bra. Att man behöver byta en del för att den ska bli snabbare och slippa massa oljud ifrån dem.

Från vilken tillverkare är den bästa audi s1 och sport quattron?
Är de svårt att bygga om den så att den blir duglig?

Såg även att just idag kommer ännu en ny audi från scalextric, Audi sport quattro e2 C3634. Någon som har koll på skillnaden mellan den och audi sport quattro C3410?

Som sagt vill ha råd och tips på en bra audi sport quattro och s1.



Helt ny inom 1:32, enbart kört formula tyco grand prix som barn, så vet inte riktigt vad bra och dålig bil är..
loweann
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jan 2015, 16:07

Re: Audi quattro s1, sport osv

Inläggav GranTurismo 05 jan 2015, 19:52

Hej och välkommen till forumet Quattroälskare!

Från vilken tillverkare är den bästa audi s1 och sport quattron?

Just S1:an och Sportquattron är det bara Scalextric som gör idag. Revell gjorde en S1:a för 5-6 år sedan men den är svår att få tag i och ska enligt uppgift inte vara bättre än Scalex.

Är de svårt att bygga om den så att den blir duglig?

Detta beror helt på preferenser och vad du förväntar dig av bilen. Om du kör med magnet är svaret att du bara sätter den i spåret och gasar, du behöver inte göra något. Magnetlöst blir det lite mer pill. Jag har båda bilarna från Scalex. Av någon anledning går Sportmodellen bättre, kan vara en viktfråga. Jag har bytt bakdäck på båda vilket ökar greppet bak betydligt. Sen har jag viktat dem lite för ökad stabilitet. På S1:an har jag satt dit en släpsko från Ninco istället då den hade en tendens att gå rakt fram i kurvorna. Tror att en anledning till att Sporten går bättre kan vara att bakdäcken från Spirit jag satte dit på den är bättre än de Ortmanndäck jag satte på S1:an. Dessa ger nästan för mycket grepp. Detta har fått bilarna att gå ok men de kommer aldrig bli några bilar som kan utmana om några snabba tider, men det är inte alltid viktigast, eller hur?

Såg även att just idag kommer ännu en ny audi från scalextric, Audi sport quattro e2 C3634. Någon som har koll på skillnaden mellan den och audi sport quattro C3410?

Tror inte det är någon direkt skillnad på dessa, kan vara någon detalj i karossen men mest troligt handlar det bara om färgerna på den. Chassit lär vara desamma.

Om du bortser från S1:an så har både Fly och Team slot gjort mycket trevliga urQuattromodeller. Båda har gjort en mängd olika färger så det är bara att välja och vraka. Båda kan behöva lite pill initialt men går sedan mycket bra.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Audi quattro s1, sport osv

Inläggav loweann 05 jan 2015, 22:44

GranTurismo skrev:Hej och välkommen till forumet Quattroälskare!

Från vilken tillverkare är den bästa audi s1 och sport quattron?

Just S1:an och Sportquattron är det bara Scalextric som gör idag. Revell gjorde en S1:a för 5-6 år sedan men den är svår att få tag i och ska enligt uppgift inte vara bättre än Scalex.

Mest på ebay som jag sett från andra tillverkare med.

Är de svårt att bygga om den så att den blir duglig?

Detta beror helt på preferenser och vad du förväntar dig av bilen. Om du kör med magnet är svaret att du bara sätter den i spåret och gasar, du behöver inte göra något. Magnetlöst blir det lite mer pill. Jag har båda bilarna från Scalex. Av någon anledning går Sportmodellen bättre, kan vara en viktfråga. Jag har bytt bakdäck på båda vilket ökar greppet bak betydligt. Sen har jag viktat dem lite för ökad stabilitet. På S1:an har jag satt dit en släpsko från Ninco istället då den hade en tendens att gå rakt fram i kurvorna. Tror att en anledning till att Sporten går bättre kan vara att bakdäcken från Spirit jag satte dit på den är bättre än de Ortmanndäck jag satte på S1:an. Dessa ger nästan för mycket grepp. Detta har fått bilarna att gå ok men de kommer aldrig bli några bilar som kan utmana om några snabba tider, men det är inte alltid viktigast, eller hur?


Nej nu i början lär man säkert tycka allt är bra. Men känner jag mig rätt kommer man vilja ändra och förbättra rätt så snart :). Passar inte kaross på något annat chassi från dom snabbare modellerna nsr och slot.it? Ingen ide att byta ut motor och sådant?

Såg även att just idag kommer ännu en ny audi från scalextric, Audi sport quattro e2 C3634. Någon som har koll på skillnaden mellan den och audi sport quattro C3410?

Tror inte det är någon direkt skillnad på dessa, kan vara någon detalj i karossen men mest troligt handlar det bara om färgerna på den. Chassit lär vara desamma.

Aha okej, så dom med olika färg osv är ändå samma motor och chassi? Står inget om rpm på motorerna osv när man köper bilar.

Om du bortser från S1:an så har både Fly och Team slot gjort mycket trevliga urQuattromodeller. Båda har gjort en mängd olika färger så det är bara att välja och vraka. Båda kan behöva lite pill initialt men går sedan mycket bra.


Kommer kolla upp detta! Gillar dock rallyfärgerna :-P Tack för bra svar
loweann
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jan 2015, 16:07

Re: Audi quattro s1, sport osv

Inläggav GranTurismo 06 jan 2015, 12:21

När jag skrev färger menade jag så klart olika rallystall. Du finner de olika som Fly gjort här: http://flymodelcars.com/shop/audi-quattro-a2.html.

Om du kollar på Pendleslots Teamslotflik så kan de så vilka de gjort. Alla verkar slutsålda så du får kolla runt lite på andra webshops och eBay.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 86 gäster

cron