Scalextric + Slot.it = Sant

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Scalextric + Slot.it = Sant

Inläggav Aramis 29 dec 2014, 00:34

Jag brukar inte vara den som är först med att publicera nyheter men eftersom ingen har gjort det ännu så slänger jag upp en blänkare här: http://www.slotcar-today.com/en/notices ... y-3797.php

Scalextric kommer att släppa en serie med bilar med namnet PCR (Pro Chassis Ready) vilket innebär att det sitter Slot.it chassi med allt vad det innebär under karossen. Hallelujah!!! :D :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Scalextric + Slot.it = Sant

Inläggav Bjuvköbing GrandPrix 29 dec 2014, 01:00

Aramis skrev:Jag brukar inte vara den som är först med att publicera nyheter men eftersom ingen har gjort det ännu så slänger jag upp en blänkare här: http://www.slotcar-today.com/en/notices ... y-3797.php

Scalextric kommer att släppa en serie med bilar med namnet PCR (Pro Chassis Ready) vilket innebär att det sitter Slot.it chassi med allt vad det innebär under karossen. Hallelujah!!! :D :up:


Bara till hälften sant (http://www.slotcar-today.com/en/notices ... t-3799.php)

PCR är et Scalextric chassis utvecklad tillsammans med Slot.it för att vara kompatibelt med alla (Slot.it) eftermarknadsdelar men PCR bilar kommer att levereras med Scalextric delar.
/Allan Raben-Boesdal

Hvis du taber og vinder med samme sind ... så vinder du IKKE!
http://ssrs.dk/news.php
Användarvisningsbild
Bjuvköbing GrandPrix
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 maj 2014, 20:23
Ort: Bjuv
Klubb: Hbg Slotcar

Re: Scalextric + Slot.it = Sant

Inläggav Nico 29 dec 2014, 08:47

Bästa drivlinan kombinerat med snyggaste finishen i bilarna - det blir bra det här!
Affärsmässigt en smart lösning för slot.it. Istället för att kasta sig raklång in i GT-träsket och kriga med NSR om marknaden med likadana bilar så sträcker man sig till att undsätta det fabrikat som har det lite skrynkligt på chassie/drivline-fronten - och som redan har GT-vagnar.

Plötsligt känns mitt köp av en Bentley + HRS chassie tämligen onödigt för stunden. Tror att Scalextric kommer att pressa ut den a.s.a.p
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Scalextric + Slot.it = Sant

Inläggav GranTurismo 29 dec 2014, 12:12

Det största diskussionsämnet på Slotforum har varit priset för att få till en PCR-bil. Först en ny Scalexbil 40£, sedan PCR-chassit och Slot it-delarna så hade nån räknat ut ett slutpris på 81£. En smula saftigt i mina ögon när du kan köpa en Slot it- eller Scaleautobil för hälften.

Att Scalextric nu gör detta är resultatet av massor av marknadsundersökningar för att närma sig klubbrejsing med bättre bilar. Återstår att se om marknaden nu köper det den har begärt. Lyckas det initialt kan det nog utvecklas med chassin till fler bilar(BMW Z4 och McLaren P1 kommer först) och lägre priser. Med tiden kan man ju önska att förändringarna även kommer standardbilarna till gagn då det emellanåt verkligen behövs.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Scalextric + Slot.it = Sant

Inläggav Nico 27 jan 2015, 11:31

Så har Italienarna kört en första shakedown enligt deras GT3-reglemente (bl a)... vad säger man?
Det ser bra ut. Och utöver de fakta vi läser nedan så gör Scalextric snyggare karosser och är marknadsledande när det kommer till tampongprinten så kanske dom har en liten uppsida på gång. NSR är ju ljusår efter estetiskt, Scaleauto är absolut närmare och har fin finish i sina modeller.

Testerna är utförda på Ninco-bana och slot.it däck i samtliga setup's.

I box stock testet var PCR-varianten inte snabbast. Då var bilen utrustad med slot.it's "boxstock" flat-6 drivlina.
Alla tester utfördes med slot.it däck och bakfälgar i två olika dimensioner.

Bild


Sen var den snabbast...
Bild


...och en gång till.
Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Scalextric + Slot.it = Sant

Inläggav Aramis 27 jan 2015, 16:13

Intressant test. Ska bli roligt att prova när de kommer. Snabbast på våran bana just nu är faktiskt en Scaleauto men det är hårfint. Babyking-motorn jämnar ju ut oddsen ytterligare jämfört med det där testet där motorerna var original.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Scalextric + Slot.it = Sant

Inläggav Nico 27 jan 2015, 16:21

BK17K är ju da'shiznit!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Scalextric + Slot.it = Sant

Inläggav Nico 27 jan 2015, 16:27

GranTurismo skrev:Det största diskussionsämnet på Slotforum har varit priset för att få till en PCR-bil. Först en ny Scalexbil 40£, sedan PCR-chassit och Slot it-delarna så hade nån räknat ut ett slutpris på 81£. En smula saftigt i mina ögon när du kan köpa en Slot it- eller Scaleautobil för hälften.

Jag kan faktiskt hålla med dig i din argumentation. Men ibland är det bara så att vissa bilar är unattainable i racetrim. Dom går inte att få upp i fart tillsammans med Scaleauto och NSR. Ett exempel är Ferrari Scud'en 458 från Carrera - CHANSLÖS i det GT3 reglemente som mälardalspöjkarna i TRS / TDS har enats om. Och jag faktiskt drömmer om - och vill inget annat än att rejsa en Scud i GT3. Nu tillåter vi HRS chassie och min efterlängtade röda Scud är på väg från Italien "as we speak", hrs chassie ligger hemma, motor likaså och även belysning. En del bilar får kosta mer än andra - det var vad jag ville få sagt ;-)
Sen tycker jag att Scalextric ska vara lite smarta - erbjud bilen som ett barebone - alltså bara kaross och rullande chassie så att den blir så billig som möjligt. Har inte läst på vilken approach dom tänkte ha. Men gissar att dom landar där om det skulle floppa.

:)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Scalextric + Slot.it = Sant

Inläggav Aramis 27 jan 2015, 19:31

Nico skrev:BK17K är ju da'shiznit!

Går ju inte att uttrycka bättre!

Jag kände samma sak när jag köpte min Carrera Ferrari 458 - det får fasen kosta lite extra för att få köra denna fina bil. En Carrera hittar man för dryga 300 (£27 på Topslotsntrains) och så tillkommer ju HRS2-chassit, motorn, drev, axlar, fälgar och däck. Pickup, borstar och kablar har man ju alltid liggandes. Jag rekommenderar att du använder 1mm offset och 18mm bakfälgar för att få till den rätta looken. :up:

Och visst kan man ju önska att Scalextric ska vara smarta och sälja rullande chassin men vi vet ju att så knappast blir fallet. Det får bli dyrt helt enkelt men då kanske bara nån enstaka bil som ingen av de andra tillverkat (typ Bentley Continental - Mums!)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster