N-digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Inläggav Ghost 14 mar 2006, 13:25

Du kan vara lugn på PC-sidan. Åtminstone om jag har ett set... :beer:

Vilket påminner mig... Har du ett kopplingsschema att dela med dig av för den däringa ATC?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Razamanaz 14 mar 2006, 17:26

Vilket påminner mig... Har du ett kopplingsschema att dela med dig av för den däringa ATC?

Jag har köpt lite komponenter redan, men tyvärr har ett havererat badrum kommit mellan mig och labbänken. Dessutom börjar jag nog om lite från början med hela bilbaneelektronikprojektet, så att alltihopa, inkl "ATC", passar ihop både med Carrera GO-banan och den nyinköpta Ninco-banan. Men så småningom, innan sommaren hoppas jag, kommer ett reportage på detta forum.

Annars kan jag rekommendera att köpa hus med fuskbyggd dushhörna (kakel direkt på spånskiva :o ), med påföljande vattenskada och totalrenovering. När det diskuteras ny badrumsinredning, så ökar nämligen WAF för en ny bilbana.

Du kan vara lugn på PC-sidan. Åtminstone om jag har ett set...

Jag vet inte inte, men jag har inte sett att Nincos digitala kontrollenhet har någon "AUX-utgång/ingång liknande den på Scalextrics 6-bilars digitala powerbase. Om man inte skall skrota Nincos digitala kontrollenhet helt och hållet och ersätta den med egenutvecklad intelligens, så är man i så fall beroende av vad som skickas på "spårbussen". Det kan i och för sig vara en kul utmaning att knäcka det protokollet och skapa ett interface till en PC, men frågan är vad som ingår i protokollet. Om det bara är styrkommandon till bilarna och växlingsbitarna, samt enbart bilarnas inbördes placering till ett kontrolltorn, så är man "rökt". Om man, förutom placering, vill visa antal varv och varvtider per bil på en PC-skärm, så måste det skickas någon form av indikering på att en given bil passerar start- och mållinjen.

Då handlar det ändå bara om att visa information. Om man vill styra ett race från PC:en och inte den lilla digitala kontrollenheten, så måste den ha en ingång, antingen direkt eller via spårbussen, och jag tror inte att den har det.

Nåväl, det är bara spekulationer, och jag kan ha fel. Men om man ändå spekulerar, kan man ju hoppas på att Ninco i alla fall en andra version kommer med gränssnitt från, och kanske till, en digital kontrollenhet. Om man vill nå klubbar tror jag att det på sikt är ett måste med PC-integrering, och att man kan byta mellan 4 spår (eller blir det mer) pekar ju på att man har klubbar i alla fall i åtanke med sin digitala satsning. Att de har det med sitt analoga alternativ, det vet vi ju redan.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Inläggav Ghost 14 mar 2006, 18:03

Den signal som går till "tornet" torde vara bil- och bandels specifik. Följdaktligen ska det gå att "kapa" den. Och har man bara kapat och fångat den så är resten en "barnlek" att hantera.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 15 mar 2006, 00:15

Det hjälps inte, det enda vis jag får digitalt att fungera är med fräst bana och SCX.
Och att modifiera ungefär vilken bil som helst till SCX princip är inte så himla omöjligt heller.
Det är principen det gäller, sedan kan du använda typ vilken DCC som helst för jobbet.

Och vilken är principen då?
Jo att varje bil bär med sig sin egen Lane Changer (LC) i form av pigg som trycks ner i ett djupare fräst spår som leder iväg åt sidan.

Tar man en SCX-bil är jobbet redan gjort, även om de krånglar till det med att piggen sedan i sin tur mekaniskt styr den mekaniska LC som finns i banan. En, får man förmoda, besparande försäkring.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Pete Hell 17 mar 2006, 11:31

Är det någon som vet när Nincos digitala kommer?
Pete Hell
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2005, 15:00

Föregående

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster