N-digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

N-digital

Inläggav Ghost 13 mar 2006, 23:22

Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Re: N-digital

Inläggav SlotRacer 13 mar 2006, 23:39



Är du sugen, skall du investera?

I så fall, får jag leka med dig? :beer:

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav Ghost 13 mar 2006, 23:51

Det är en strulig fråga det där... Det finns en å annan liten poäng med digital. Massor med bana blir det plats för, men kostnaden att sätta en dekoder i varje bil känns aningen tung.
Och tillför det verkligen något? En av de grundläggande charmerna med bilbana/slotracing är ju just den mekaniska enkelheten.

Vad gäller den andra frågan... GRK's dörr står alltid öppen för nya lekkamrater. :beer:

Vad gäller den första frågan, igen, så skulle jag föredra ett mer renodlat digitalsystem, typ SCX. Då blir det just digital man kör, och ingen blandning.
Vill man kunna köra både ock är Ninco det enklaste systemet att använda, det står klart redan från början. När de dessutom har spår för att sköta 4-spårigt redan från början så blir det ett än mer trovärdigt alternativ.
Kan det vara som så att de riktar in sig på att göra ett digitalt system som är mer lättillgängligt än vad det enda riktiga, DAVIC, är? DAVIC är för dyrt för att slå igenom på mellanklubbsnivå; Ninco kan mycket väl vara beredda att fylla den luckan.
En fyrspårig digital Le Mans-bana, det skulle definitivt vara värt att titta vidare på... :beer: :beer: :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav T-rex crew-member 14 mar 2006, 00:45

Kanon! Jag är fullt övertygad om att digitalt är något för framtiden och Ninco's version verkar ju bäst i mina ögon.

Vad gäller den första frågan, igen, så skulle jag föredra ett mer renodlat digitalsystem, typ SCX. Då blir det just digital man kör, och ingen blandning. [quote]
Undrar bara, menar du att det är omöjligt att köra analogt på SCX's digitala banor? Det tycker jag isf är en av fördelarna med Ninco's version. Men visst kommer investerings-kostnaderna bli en aning avskräckande, speciellt för dom med många bilar dom vill bygga om!

Förlåt en okunnig men jag har aldrig hört talas om "DAVIC" så jag blir ju nyfiken på vad som är bättre med det systemet?

Sen var det ju det här med fyr-spårigt. Jag själv ser ju framför mig en massa tight racing på bara två spår men med massor av ställen att byta spår och kanske upp till 8 bilar samtidigt = mängder med omkörningar! Det tror jag skulle bli rolig racing, vad tror ni andra? Fyra spår blir ju alltid lite begränsat i mina ögon, tyvärr men på en digital bana vore det nog värre än annars. Eftersom det ju i varje kurva finns ett idealt spår finns det ju risk för köbildning på en digital bana, inte riktigt som avsikten var antar jag. Och med bara två spår ökar ju möjligheterna för intressanta banbyggen och kanske även mer realistisk racing, eller är jag för blå-ögd där kanske? Det kanske bara skulle bli en massa knuffande men jag tror trots allt inte det.
Tack för ordet: Hasse[/quote]
T-rex crew-member
Depåman
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 13 dec 2005, 18:22
Ort: Timrå

Inläggav Rokkoko 14 mar 2006, 00:47

Grymmare än så blir det inte...

http://www.slotfire.de/165.html

MVH, Rickard
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Inläggav SlotRacer 14 mar 2006, 01:07

Nu kanske jag är helt ute och cyklar :cuckoo: men,

Är det inte så att Ninco kommer att ha stöd för "Autonoma" spårval?
(Jag har för mig att jag läste detta någonstans i alla fall)

Dvs att idealspåret är öppet om ingen annan finns där.
När ingångssensorn känner av att någon passerar så växlar den automatiskt spår för efterföljande tills dess att utgångssensorn har detekterat att bilen i idealspåret har passerat.

Det finns några fransmän som gjorde på detta vis för typ 100 år sedan.
http://sillage.racing.free.fr/
(har dessutom för mig att dom har baserat sin lösning på DAVIC)
Slotfire har väl även dom löst det på liknande sätt?

Måste jag trycka på en knapp för att byta spår så får det vara :suspect: .

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav T-rex crew-member 14 mar 2006, 01:21

[quote]Måste jag trycka på en knapp för att byta spår så får det vara .
[/quote]

Om jag blir skickad över till andra spår utan att själv ha valt det får det vara för mig! Det är just möjligheten att själv välja olika spår jag finner lockande med digital bilbaneracing.
T-rex crew-member
Depåman
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 13 dec 2005, 18:22
Ort: Timrå

Inläggav Ghost 14 mar 2006, 01:38

BLST och Slotfire gick ihop om lösning. Dvs Slotfire's trespåriga tillsammans med Best Lane Slot Track (eller hur de nu plockar ihop bokstäver och beteckningar).
Det finns en fördel med BLST, just det att man slipper hålla på å fäppla med att byta spår. Men det förutsätter ju att det verkligen finns ett idealt spår att hålla sig till.
Om det finns ett dylikt, då finns det ingen egentlig anledning att hålla på å fäppla med att byta själv.

Har Ninco kopplat sitt så att man kan välja mellan "manuell" och "automatisk" då har de verkligen fångat alla varianter.

DAVIC har den fördelen att de inte håller på å tramsar med en massa specialfinesser typ ljus. Det gör att de får plats med fler bilar på banan (jag antar att det har med strömförsörjningen att göra, att inte kunna driva hur mycket som helst på för smala band, eller?).

Vill man sedan ha just digital, då vette tjyven om inte SCX med sin nedsänkande "köl", ändå är bäst. Framför allt är den bäst om man fräser själv...

Javisst ja, SCX och "analog". Banan i sig skiljer sig från deras vanliga i kopplingar etc.
Men att koppla upp sig som så är inte större problem än med någon annan. En kraftinkoppling bara så är den lika analog som alla andra. Men den får du bygga själv... :wink: Och deras LC är väl helt mekaniska i banan, tror jag bestämt, så de kan ligga kvar utan problem.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ford20m 14 mar 2006, 08:09

Hej
Jag har just gått över till miniracing hobbyn igen pg.av den är traditionell.
Men tekniken smyger sig in här med och det är väl bra kanske.Jag tycker ändå att det är roligare med det gammla systemet.Om man vill ha mer när kontakt av verklighet så finns det ju RC-hobbyn i olika skalor så jag hoppas att inte att det gammla system dör ut.
Mvh:SE
Användarvisningsbild
Ford20m
Depåman
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 jan 2005, 20:09
Ort: Harplinge
Klubb: Halmstad Raceway

Inläggav SlotRacer 14 mar 2006, 08:36

T-rex crew-member skrev:Om jag blir skickad över till andra spår utan att själv ha valt det får det vara för mig! Det är just möjligheten att själv välja olika spår jag finner lockande med digital bilbaneracing.


Du har fortfarande möjligheten att välja men på ett lite annorlunda sätt.

Tänk dig att du dessutom designar in några icke ideala spår i din layout (att jämföra med kurvor lämpliga för omkörning på en riktig bana) så är ju metoden för att köra om att lägga sig så nära framförvarande som möjligt och då dra nytta av att den bilen växlar åt dig. Dom icke ideala spåren medför dessutom att den som leder bromsas något i sin framfart, allt för att det skall bli så rolig rejsing som möjligt.

Ytterligare fördelar är att vi som oftast leker själva kan slänga på ett antal bilar, fästa deras gas med ett gummiband och då få mycket underhållande enmansrejsing.

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav Ford20m 14 mar 2006, 10:25

Jo det är sant .
Användarvisningsbild
Ford20m
Depåman
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 jan 2005, 20:09
Ort: Harplinge
Klubb: Halmstad Raceway

Inläggav Ghost 14 mar 2006, 10:36

Ah! Där sa du ett sant ord Slot~, med ett gäng Challanger skulle det kunna bli seriöst även ensam.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav bruce 14 mar 2006, 12:27

Den ser väldigt genomarbetad ut. Där har de verkligen tänkt igenom allt innan de släppt den.
It's easier for a fast rider to lern not to crash than for a slow rider to lern how to ride fast.
Användarvisningsbild
bruce
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 04 jan 2005, 18:05
Ort: Motala

Inläggav Ghost 14 mar 2006, 12:38

Japp, och helt i linje med vad man förväntar sig av Ninco.
Ta bara deras startsatser... Powerbase och material för tre bilar och förare, inklusive två LC. Och dessutom för ett vettigt pris. Om sedan priset på £9.75 för en LC stämmer så är det ju möjligt att gödsla med dem. :D

Två startset á £100 ger dig sex bilar och fyra LC att starta med. Inte illa pinkat alls.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Razamanaz 14 mar 2006, 13:20

Jag köpte två bilbane-böcker i somras, tyckte att barnen skulle ha en 379-kronors-bilbana i julklapp, det blev istället 19 m Carrera GO för en dryg lusentapp, och nu 3 månader senare har jag köpt en 36 meters Ninco-"grundsats" som så småningom skall kompletteras med N-Digital. Vad var det som hände?

Det är kul att så att det finns lite kartong-bilder och priser på N-Digital, men det tar nog ett tag till innan det finns för leverans. Jag har i och för sig inte så bråttom, utan tänkte vänta 2-3 år tills barnen har blivit större och N-Digital har blivit stabilt och av med de värsta barnsjukdomarna (för de kommer säkert att finnas där). Dessutom måste jag göra klart min "Automatic Track Call"-elektronik innan den analoga nedsläckningen når Göteborg.

Men utan att ha testat, är jag annars övertygad om att "digitala" bilbanor är helt rätt för familjetävlingsbruk, där antal förare hemma hos varierar från 1-5 personer. Just nu blir det ett himla liv när något barn inte kan vara med på de två spåren. Dock skulle 4 spår ta onödigt mycket plats i förhållande till banlängd, eftersom det oftast bara är 2 som kör.

Jag hoppas att N-Digital håller måttet, annars blir jag idiotförklarad både hemma och här på forumet. Det som annars bekymrar mig lite är att inte ett ord har nämnts om koppling mellan N-Digital och PC. Inte bara för klubbruk, utan även för familjetävlingsbruk tycker jag att det är viktigt med ett bra Race Management System och stora tydliga bildskärmar.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster