Nya motigheter i postleveranser...
Inte riktigt exakt vad tråden ska handla om men det ligger väl ändå rätt nära till eftersom flera här har diskuterat postorder från utlandet.
Jag har ett par decenniers erfarenhet av postorder från utlandet och det har varit extremt få problem men nu under sista året har något hänt med postdistributionen, och jag har haft problem gång på gång. Fem paket har varit på drift bara sen i somras, och det är efter att de anlänt till Stockholm! Två paket har ruternerats till USA resp. England med motiveringen "addressaten är okänd" eller "adressaten har avböjt att ta emot paketet".
En sökning via kollinummer har då visat att man ringt på dörren på min hemadress utan att få svar (jag är på jobbet på dagarna), och därefter returnerat paketet till avsändaren....! Ingen lapp i brevlådan, ingen avi, ingenting.
Efter otaliga mail och telefonsamtal till posten och mail till utlandet har jag till slut fått tillbaka fraktavgiften som jag skickat på nytt till avsändaren, som skickat till Sverige en gång till.
Två paket saknas fortfarande, trots att de skickats med kollinummer och spårningsmöjlighet.
Ett av dessa kommer från Scalextric i England och har nu skickats för andra gången. Efter att ha sökt mig hemma utan framgång den 10:e november har man enligt svenska postens sökfunktion lämnat avi och lämnat paketet till lokala postombudet. Ingen avi har dock kommit till mig och inget paket finns vare sig hos lokala postombudet eller vid huvudterminalen i Klara.
Spårningsfunktion upphörde 10/11 i.o.m. att man ringt på min dörrklocka, vilket enligt postens information är helt i sin ordning. Scalextrics representant hävdar att paketet skickats med "tracking" och "Insurance", som alltid.
Trött blir man ibland.