Nybörjarbygge!

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Nybörjarbygge!

Inläggav falth95 16 okt 2014, 19:26

Tjena!

Som rubriken lyder är jag en nybörjare inom detta. om man ens kan kalla det så för har ju inte ens någon bilbana? :suspect:

Men iallafall, har varit medlem på detta forum ett tag nu och läst och kollat på alla möjliga slags projekt och man blir ju lite sugen alltså! Det mest ultimata skulle ju vara att fräsa en egen bana och det är just vad jag ska försöka mig på! Då jag inte har mycket plats hemma så får det bli i liten skala (HO skala eller 1:87) lite för att jag hade en tyco bana med loop och allt när jag va liten ;)
Så det jag har nu som underlag är en mdf skiva som är 40-50 cm bred och 120cm lång i skrivande stund.

har lite funderingar också!
hur brett bör spåren vara? nålarna på 1:87 bilarna är la inte så stora om jag minns rätt?
koppar eller aluminium tejp?
om ni har några tips?

Så det som behövs inhandla är väl aluminium eller koppar tejp. elektriska saker.
detta ska inte bli något värsting projekt, utan bara för att jag vill bygga en fungerande bilbana och för att kunna rejsa litegrann bara!
så då frågar jag er experter! vad behöver jag för att få en körbar bilbana?

Och om någon vänlig själ har en bil i 1:87 som bara ligger och dammar skulle jag vara evigt tacksam om jag fick ta över den! :)

Här är en väldigt grovt ritad ritning, så ni får er ett hum hur jag tänkt!
Bilagor
asfgggg.png
asfgggg.png (7.01 KB) Visad 35319 gånger
falth95
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:09

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav falth95 20 okt 2014, 20:33

Hej igen!

Inväntar nu 2 exemplar av TYCO's Volvo 850. Kommer troligtvis hem imorgon eller på onsdag.
Funderat lite angående banan och kom fram till att jag borde göra en lite mer simpel bana bara för att testa.
sen kanske man kan börja bygga lite "värre" banor!

Så till att börja med har jag tänkt en helt plan bana i mdf, har ni några bra desiger?

Så innan jag kan börja fräsa måste bilarna komma hem så att jag kan mäta hur stor nålen är och därefter beställa en fräs (inte själva maskinen utan "borret") i ungefär samma storlek. så om någon vet vart man kan få tag i små, små fräsar, länka gärna!

Lägger upp en bild på bilarna när dom anlänt! :)
falth95
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:09

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav Nico 21 okt 2014, 08:21

Tjena,

Kul att börja med ett bygge i liten skala. Också mycket klokt att testa dig fram i början med låga förväntningar och istället en iver att lära sig. Då brukar det bli bra i slutändan.

Länkar till ett företag som skötte sig väldigt bra när det blev lite fel från min sida, dvs dom behövde inte göra ett skit men gjorde det ändå. Bra kvalisort på prylarna. Och om du som när jag fräste min bana - kör fräs för första gången!? Så kör långsamt frammåt oc ha inte bråttom för då går frässtålet av.

http://www.olsana.se/notfras-cobolt-2-mm-massiv-z-1-203-002s.html
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav falth95 21 okt 2014, 16:10

Nico skrev:Tjena,

Kul att börja med ett bygge i liten skala. Också mycket klokt att testa dig fram i början med låga förväntningar och istället en iver att lära sig. Då brukar det bli bra i slutändan.

Länkar till ett företag som skötte sig väldigt bra när det blev lite fel från min sida, dvs dom behövde inte göra ett skit men gjorde det ändå. Bra kvalisort på prylarna. Och om du som när jag fräste min bana - kör fräs för första gången!? Så kör långsamt frammåt oc ha inte bråttom för då går frässtålet av.

http://www.olsana.se/notfras-cobolt-2-mm-massiv-z-1-203-002s.html


ja visst, känner att 1:32 skalan är aningen för dyr och tar lite för mycket plats för en som bara vill ha lite racing för skojs skull. och du.. skall tänka på detta med fräsen! lite surt om den går av på första rakan! Tack för länken:)
falth95
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:09

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav falth95 21 okt 2014, 17:00

Bilarna kom hem idag! 2 st sprillans nya TYCO Volvo 850. nu skakar det in fingrarna att försöka sig på fräsen! synd bara att jag inte har någon tillräckligt liten fräs. ni som är kunniga, är 2 mm fräs, alltså 2 mm spår, bra till HO skalan?
vart nämligen på tools efter jobbet idag i jakt på en liten fräs. den minsta dom hade vart 3 mm. köpte den bara för att jämföra storleken på fräsen jäntemot nålen på bilarna. och det känns lite för stort ändå!
Så blir nog ner till tools igen imorgon och beställa en 2 mm.

Bild på bilarna? Varsegod!

Bild
Tänka sig att dom har varit fast i denna plastförpackningen i minst 10 år!
när slutade tyco tillverkas/när köpte mattel upp tyco?
Bild
jävla go känsla att bara känna på dom! ;)
falth95
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:09

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav Workingclasshero 21 okt 2014, 17:29

Tror jag läst att alla fräser 3mm. Tror..............
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav Stirling Moss 21 okt 2014, 18:03

3mm gäller för skala 1:32
så det bör nog rimligtvis vara lite smalare spår
kanske 2mm
http://www.ebay.co.uk/itm/Helical-Groove-2mm-Cutting-Diameter-Tip-Four-Flute-HSS-End-Mill-Cutter-/301361242223?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item462a87a06f

De strömupptagare som är på HO bilar trivs nog heller inte så bra med tejp som strömledare på banan.
Konvertering är nog nödvändigt se länk nedan
http://www.youtube.com/watch?v=17KPN8q5_gQ

I en gammal Allt om hobby från 70-talet finns beskrivning hur man bygger en HO-bana i masonit och där använder de 1mm blank koppartråd som strömledare som de försänker halvvägs ned i masoniten.
Det kan nog fungera med standard strömupptagare.
Om du vill ha magnetisk "down force" får du nog använda ståltråd helst förnicklad så den inte rostar så lätt

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav GranTurismo 21 okt 2014, 19:34

Spännande! Jag tror inte jag kan minnas att någon här på forumet fräst en HO-bana. Tror du har en del utmaningar framför dig och funderade precis som Stirling på hur väl en HO-bil går på trä då de har en annorlunda uppbyggnad än 1/32-bilar.

Därmed inte sagt att det inte går och utmaningar är ju kul. HO är stort i USA och jag kan rekommendera forumen Slot car illustrated och Home racing world. Där kan du säkert finna inspiration och tips men berätta gärna dina framsteg för oss.

På SCI finns t o m ett separat forum för frästa HO-banor!

http://www.slotcarillustrated.com/portal/forums/forumdisplay.php?f=188
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav falth95 21 okt 2014, 20:36

tack för alla svaren och all info!
Men är inte så sugen på att modda om bilarna riktigt.. men om det är ett måste så är det.
men det märker jag efter jag testat med enkel alu eller koppar tejp. har sett video på youtube, troligtvis från staterna där dom har fräst HO banor och använt vanlig tejp.
det är nämligen så att "släpskorna" på bilarna är fjädrande, så när man håller bilen i luften så ligger skorna lägre än vad framhjulen gör. lite svårt att förklara.. iallafall så lägger sig skorna i våg med hjulen, med ett minimalt tryck mot backen! :thumb:

uppdateringar kommer när jag har fått tag på en 2mm fräs :)

falth95
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:09

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav Aramis 22 okt 2014, 11:49

Tror att bilarna blir okörbara utan nån form av magnetism som håller kvar dom i spåret. Blir nog bara ett gigantiskt hjulspinnskalas. Tänk på det först! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav Returned 06 nov 2014, 10:19

Hur går det med banan? Har själv en del Aurora (och AFX) bandelar och bilar och har ett längre tag varit sugen på att försöka fräsa något men har väl inte kommit till skott.Haft ett 2mm frässtål liggandes i......säkert 10år :sceptic: utan att komma till skott.Såg att du hittat filmerna med killen från H0lland som fräser och tejpar banor.
Returned
Övningskör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:14
Ort: Ludvika

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav falth95 06 nov 2014, 19:25

Returned skrev:Hur går det med banan? Har själv en del Aurora (och AFX) bandelar och bilar och har ett längre tag varit sugen på att försöka fräsa något men har väl inte kommit till skott.Haft ett 2mm frässtål liggandes i......säkert 10år :sceptic: utan att komma till skott.Såg att du hittat filmerna med killen från H0lland som fräser och tejpar banor.


Hej! ja.. just nu står det still i väntan på notfräsen. tänkte köra 2 mm jag också!
blev lite strul för de fräsarna som Tools hade är 2 mm för små i "fästet" som ska in i maskinen. maskinen är 8mm och fräsfästet 6. så väntar nu på både 2mm fräs och hylsa till den! sen så ska det fräsas! 8-)

Sen kan du ju vänta med att se resultatet av mig , sen kan du ju börja fräsa på din egen! efter alla dessa år! ;)
falth95
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:09

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav falth95 10 nov 2014, 18:24

Snabb uppdatering!

vart och köpte frässtålet och hylsan till i och med att stålet är 6 mm vid fästet och maskinen 8.

Har aldrig fräst innan, och inte tyckt att de bör vara några konstigheter. började på lagom nivå, ungefär 2 mm djupt
körde en kurva, nästa varv sänke jag ner ytterligare en bit och tyckte de gick jävligt lätt jämfört med första varvet.
tar en kik under fräsmaskinen. VART ÄR FRÄSSTÅLET?!?
Lång historia kort. Stålet gick av :(

så blir en sväng till tools imorgon igen o beställa ett nytt. så kan jag nog fortsätta på onsdag. Och då blir det sakta men säker körning! ;)

Go'kväll!
falth95
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:09

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav falth95 13 nov 2014, 19:23

uppdatering.

Har nu fräst klart min simpla bana. Fick bli en typisk nascar cirkel dock bara 1 spår eftersom plattan vart för liten.
men ska ha detta som test ändå så.
tips på elförsörjning? någon som vet hur mycket ström dom här små rackarna till bilar behöver?

mvh

(bilder kommer när jag har kameran framme :-D= )
falth95
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:09

Re: Nybörjarbygge!

Inläggav falth95 20 nov 2014, 17:29

Ber om tips!
för att fortsätta bygga på banan så måste jag ha elförsörjning, kan inte ett skvatt när det gäller el, så någon snäll själv som kan förklara lite och vet vad jag behöver för grejer?

gärna vilken alu-tejp eller koppar-tejp som är bra, men inte för dyrt..
mvh :)
falth95
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:09

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 81 gäster