Ny bana - Small Race Track 1.0

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav Per 03 nov 2013, 19:40

Det blev en hel del racing på 60-70-talet. Då var det Scalextrix bana. Nu är tanken att bygga en träbana åt småpojkarna, kusinerna och naturligvis vi vuxna :D

Tyvärr har jag inte så stor plats tillgänglig. Ett källarrum med ca 4x3,5 m yta. Jag vet, det är inte optimalt men förhoppningsvis går det att bygga en hygglig bana ändå. Tanken är att bygga den i löstagbara delar för att eventuellt kunna bygga ut den senare om jag hittar ett större rum :-(( Men jag förmodar att det blir svårt.

Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt genom att studera andras banbyggande. Följande spec är tänkt:
- skala 1:43 bilar, utan magneter
- 4 spårig MDF-bana, 60mm c-c spår, 80mm mellan ytterspår och ytterkant, detta ger 340mm bred bana, ca 15m lång bana per spår
- 3mm breda spår, 7mm djupa, koppar tejp som ledare
- variabel strömförsörjning

Jag har följande funderingar/ frågor som jag skulle vara tacksam för hjälp med:
1. Vad tycker ni om layouten?
2. Vilka handtag? Passar 90 ohm bra?
3. Hur många ampere krävs av strömförsörjningen? Kan man ha ett aggregat som klarar hela banan? Hur många ”power taps” behöver man? Är 0-15V tillräckligt?
4. Ni som nyligen har fräst en bana, var köpte ni bra frässtål?

Skulle vara roligt att höra era åsikter och gärna få lite tips! :thumb:

//Per
Bilagor
Small race track v1.jpg
Version 1.0
Small race track v1.jpg (116.48 KB) Visad 20423 gånger
Per
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 dec 2012, 03:01

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav Per 05 nov 2013, 00:54

Small race track v2.jpg
Small race track v2.jpg (87.5 KB) Visad 20303 gånger
Gjorde en ny version... tanken är att senare göra kurvorna mjuka och inte med konstanta radier
Per
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 dec 2012, 03:01

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav largasso 05 nov 2013, 02:09

Per skrev:
Jag har följande funderingar/ frågor som jag skulle vara tacksam för hjälp med:
1. Vad tycker ni om layouten?
2. Vilka handtag? Passar 90 ohm bra?
3. Hur många ampere krävs av strömförsörjningen? Kan man ha ett aggregat som klarar hela banan? Hur många ”power taps” behöver man? Är 0-15V tillräckligt?
4. Ni som nyligen har fräst en bana, var köpte ni bra frässtål?


Hej och välkommen till forumet och denna "crazy" värld !

Det är inte många här som kör 1:43. Själv började jag med det och bytte snabbt upp mej!
Självklart är det utrymmessparande men bilarna tyvärr för små och svårkörda utan magneter.
De flesta klent byggda och dessutom svårt att få fatt i reservdelar.
Inga "trimdelar", och däck kan du se dej i månen efter ! 8-) B-|

Din layout utnyttjar utrymmet fördelaktigt men innehåller många svåråtkomliga ställen för avkörda fordon,
och det kommer det att bli mycket av med 1:43. Tänk på att speciellt barn har svårt att nå in över bordet.

Svårt att uttala sej om handtagen men i skala 1:32 räknas 45ohm som nybörjarhandtag och sen mindre
ohmtal efterhand som man blir bättre, i klubben har vi killar som kör med 1ohm (nästan som en on/off knapp).

Förmodligen klarar du dej med ett 13volt - 5-6 Amperes aggregat till hela banan men förlorar då möjligheten att
kunna ställa ner spänningen för barn/nybörjare ( om du inte är elektronikkunnig)
Du får nog räkna med 3-4 powertaps.

Frässtål är inte lätta att få tag på ! Claes Ohlsson har ett 3mm i en av sina små frässtålssatser men det
är ingen superkvalitet och har du inte fräst tidigare får du räkna med att det går åt 3-4 st. B-|

Hade jag varit du hade jag satsat på en 3spårig bana i 1:32 istället, utbudet av alla delar är MYCKET större
och i längden roligare att köra.
Du får in lika mycket spår på detta vis och kommer absolut inte att ångra dej.

LYCKA TILL !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav GranTurismo 05 nov 2013, 20:36

Håller med Largasso att du bör satsa på 1:32. Vet inte riktigt vad det är för bilar du tänkt dig? Förutom Kyoshos nya 1:43-bilar finns inte mycket att hämta. Carrera Go är stentrista.

När det gäller dina banskisser känner jag själv igen det initiala tanken att mosa in så mycket bana som möjligt på den yta man har. Men ett tips är att ta ett steg tillbaka och försöka hitta en lite enklare layout än de du har nu, utan en massa övergångar och spår som går tätt intill varandra.

Jag vet inte hur bra du är på träarbete och jag har själv ingen erfarenhet av att fräsa träbanor, MEN jag tänker att det vore enklare att börja med ett lite mindre projekt att träna på. Går det sedan bra kan du ju alltid bygga en ny bana (och större) bana och ta tillvara de erfarenheter du fått från det första bygget.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav Per 05 nov 2013, 22:05

largasso skrev:Per skrev:
Jag har följande funderingar/ frågor som jag skulle vara tacksam för hjälp med:
1. Vad tycker ni om layouten?
2. Vilka handtag? Passar 90 ohm bra?
3. Hur många ampere krävs av strömförsörjningen? Kan man ha ett aggregat som klarar hela banan? Hur många ”power taps” behöver man? Är 0-15V tillräckligt?
4. Ni som nyligen har fräst en bana, var köpte ni bra frässtål?


Hej och välkommen till forumet och denna "crazy" värld !

Det är inte många här som kör 1:43. Själv började jag med det och bytte snabbt upp mej!
Självklart är det utrymmessparande men bilarna tyvärr för små och svårkörda utan magneter.
De flesta klent byggda och dessutom svårt att få fatt i reservdelar.
Inga "trimdelar", och däck kan du se dej i månen efter ! 8-) B-|

Din layout utnyttjar utrymmet fördelaktigt men innehåller många svåråtkomliga ställen för avkörda fordon,
och det kommer det att bli mycket av med 1:43. Tänk på att speciellt barn har svårt att nå in över bordet.

Svårt att uttala sej om handtagen men i skala 1:32 räknas 45ohm som nybörjarhandtag och sen mindre
ohmtal efterhand som man blir bättre, i klubben har vi killar som kör med 1ohm (nästan som en on/off knapp).

Förmodligen klarar du dej med ett 13volt - 5-6 Amperes aggregat till hela banan men förlorar då möjligheten att
kunna ställa ner spänningen för barn/nybörjare ( om du inte är elektronikkunnig)
Du får nog räkna med 3-4 powertaps.

Frässtål är inte lätta att få tag på ! Claes Ohlsson har ett 3mm i en av sina små frässtålssatser men det
är ingen superkvalitet och har du inte fräst tidigare får du räkna med att det går åt 3-4 st. B-|

Hade jag varit du hade jag satsat på en 3spårig bana i 1:32 istället, utbudet av alla delar är MYCKET större
och i längden roligare att köra.
Du får in lika mycket spår på detta vis och kommer absolut inte att ångra dej.

LYCKA TILL !




Stort tack för svar.

Jo, jag tittar på 1:43 pga utrymmesskäl, tyvärr har jag bara ett litet rum tillgängligt. Och det är ju lockande att göra en så stor bana som möjligt, hmm... :w00t:

Jag har läst på olika utländska forum och det finns de som säger att de fått bra "körkänsla" i 1:43 efter lite intrimning. Någon nämnde bl a att körhandtag med 60 eller 90 ohm Parma så blev det bra känsla. SCX compact Nascar bilarna har jag tittat lite närmare på. De har fått bra kritik från en del. Jag håller med, 1:32 är säkert bättre... men hur mycket bättre är jag lite osäker på.

Jag har rätt så stor vana att arbeta med trä så det är jag inte så rädd för. MDF tjocklek är jag lite osäker på. Går det bra med 10mm eller rent av 8mm? Vad ska spåjupet vara, räcker 5mm? Är det lättare att få mjuka övergångar, nivåskillnader etc med tunnare MDF eller är det så att den tunnare MDF:en knäcks lättare?

Hmm... får fundera vidare... 1:32 eller 1:43. :-?

//Per
Per
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 dec 2012, 03:01

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav Per 05 nov 2013, 22:29

GranTurismo skrev:Håller med Largasso att du bör satsa på 1:32. Vet inte riktigt vad det är för bilar du tänkt dig? Förutom Kyoshos nya 1:43-bilar finns inte mycket att hämta. Carrera Go är stentrista.

När det gäller dina banskisser känner jag själv igen det initiala tanken att mosa in så mycket bana som möjligt på den yta man har. Men ett tips är att ta ett steg tillbaka och försöka hitta en lite enklare layout än de du har nu, utan en massa övergångar och spår som går tätt intill varandra.

Jag vet inte hur bra du är på träarbete och jag har själv ingen erfarenhet av att fräsa träbanor, MEN jag tänker att det vore enklare att börja med ett lite mindre projekt att träna på. Går det sedan bra kan du ju alltid bygga en ny bana (och större) bana och ta tillvara de erfarenheter du fått från det första bygget.



Jo, jag märker att det är 1:32 som är överlägset populärast bland inbitna slot-racers :)

Denna sidan upptäckte jag idag, här står lite om 1:43 för den som är intresserad. http://www.philippejmarchand.com/Slots/page111/page111.html

Jag känner igen mig när du säger att det verkar som jag försöker mosa in så mycket spår som möjligt på en liten yta >:-S

Jag ska skissa på en ny lite enklare layout. Mina skisser är med konstanta kurvradier "a-la-plastbana" men det vill jag helst komma ifrån.

Tack för dina synpunkter, mycket uppskattat :thumb:
Per
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 dec 2012, 03:01

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav Marsupilami 06 nov 2013, 00:18

Satsa på ett kvalitetsstål till fräsen.

Köpte ett billigt på Harald Nyborg först, till att göra min testbana med. Det höll endast några meter innan det gick av.
Köpte därpå ett Boschstål hos Swedol, men lär finnas hos de flesta som säljer Boschprylar.
För att använda ett slitet uttryck så var det som att skära i smör med det här stålet. Inga avmattningstendenser efter att ha fräst klart både min testbana och min fullängdare. Förvisso ingen jättebana det heller, men ett trettiotal meter har jag nog fräst.

Använder personligen 10mm MDF till mitt bygge och det känns som ett bra val. En vettig kompromiss mellan böjbarhet och styvhet för mig som total nybörjare åtminstone.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav Per 06 nov 2013, 15:39

Small race track v5.jpg
Small race track v5.jpg (74.65 KB) Visad 19976 gånger

Small race track v4.jpg
Small race track v4.jpg (81.41 KB) Visad 19991 gånger

Small race track v3.jpg
Small race track v3.jpg (70.17 KB) Visad 19987 gånger


Några nya skisser... curbsen lägger jag till där de behövs. Synpunkter är välkomna 8-o

Känns som jag fastnat vid en viss layout, hmm... :-|

Hur stora behöver curbsen vara för 1:32 bilar, raksträcka? innerkurva skarp? ytterkurva? Ska man ta bilen och "torrköra" den för att se hur långt ut de ev kan svänga?
Per
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 dec 2012, 03:01

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav Trampled_Underfoot 06 nov 2013, 17:52

Ett generellt tips är att inte ha en bro över en kurva. När ni kör av (vilket ni kommer att göra :D ) så är det krångligt att få fram bilen alternativt så blir det masskrock under bron då man inte ser att det kanske ligger en bil i vägen.

/ Henrik
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav Per 08 nov 2013, 10:52

Tack för alla tips, mycket schysst :thumb:

Nu lutar det åt en 3-spårig bana. Ännu inte bestämt om det blir 1:32 eller 1:43. Jag försöker övertyga mig själv att 1:43 har liknande körkänsla som 1:32, haha... jag vet innerst inne att 1:32 är det rätta, men rummet är ju inte större än vad det är :-x

Vad tycker ni om v6... är lite sugen på att lägga in någon "squeeze"... var brukar man lägga sådana? I en skarp kurva?
Bilagor
Small race track v6.jpg
Small race track v6.jpg (63.18 KB) Visad 19823 gånger
Per
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 dec 2012, 03:01

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav Trampled_Underfoot 08 nov 2013, 13:58

V6 är det bästa layouten hittills :thumb:
Det svåra med någon squeeze på en kort bana är att man inte hinner köra om ett långsammare fordon på sträckan mellan squeeze:arna. Funderade själv på att ha en squeeze på min bana när den byggdes men bestämde mig för att låta bli och det ångrar jag inte idag.
Har själv en extremt liten bana hemma http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=6478&st=0&sk=t&sd=a&hilit=bluebonnet som fungerat utmärkt till rejs i glada vänners sällskap.

/ Henrik
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav GTA 08 nov 2013, 18:52

eller så kör du 1:32 i digital form så behöver du bara 2st spår för 4 el 6 bilar via scalextric. du kan även använda dig av en pc och tex. pclapcounter programmet för att få in depåstopp mm mm http://www.pclapcounter.com

tex
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav Per 11 nov 2013, 10:17

Kollade nivåerna efter lite "klipp-och-klistra"... doseringarna var svåra att få till.

Ni som har gjort doseringar... räknade ni ut en vinkel som anslutande spår skulle vinklas ut eller kör ni lite på känn (och erfarenhet!) och justerar vid tillverkning? Finns det några riktmärke på en lagom doseringsvinkel?
Bilagor
Elavations v6.jpg
Elavations v6.jpg (92.99 KB) Visad 19605 gånger
Per
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 dec 2012, 03:01

Re: Ny bana - Small Race Track 1.0

Inläggav largasso 11 nov 2013, 16:29

Tänk på att försöka få "positiva" vinklar i kurvorna !
En lång doserad kurva som lutar åt "fel" håll orsakar onödiga urspårningar.
Själv la jag mycket tid på att kolla detta på min bana
och jag är övertygad att det gav resultat i slutändan.
I övrigt tycker jag du fått rill en spännande kurvsträckning
med "lagom" av det mesta.
Doseringsvinkeln bör inte vara mer än 15grader men gärna mindre.
Lite beroende av hur skarp kurvan är.
Kolla så att bilarna klarar av det.

Det kommer att bli en snabb bana så kanske en eller två chikaner skulle
vara på sin plats för att hålla ner hastigheten lite.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 71 gäster

cron