C7042 PowerMod

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

C7042 PowerMod

Inläggav mINdAt3z 22 jul 2013, 18:44

Hej,

Det finns ju en schyst powermod till C7042 för Scalextric.

http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=56455

Satt och klurade lite när jag kapade min C7042 för att separera kontrollern med banbiten på att göra den modden, men sen började jag fundera lite till.

Vad de gör är ju att mata MCU/controller biten med original power enheten via ett uttag. Och sedan en liten förbigång och lite resistorer för ban ström matningen för att klara starkare volt och amp.

Borde det inte vara lättare att helt enkelt byta ut volt regulatorn till en som klarar högre volt/amp och få samma resultat? Har inte lagt mer än 5 minuter på att spåra kretskortet, men jag kan inte se varför det inte skulle funka.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: C7042 PowerMod

Inläggav GTA 30 jul 2013, 12:52

Häftigt!!

Då gäller det att kvala in på en bra plats. eller så är det väl ganska kul att ligga längst bak och köra upp sig. mycket omkörningar blir det.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: C7042 PowerMod

Inläggav mINdAt3z 30 jul 2013, 13:55

Kikat lite till och det verkar som att fläktarna och lite annat förbrukar ~12v och strömmen går lite kors och tvärs.

Kineserna har inte direkt följt den snyggaste och bästa vägen när de delat upp ström-matningen inne i C7042. Så jag gissar att Riko´s mod är enklast ändå. Ska nog ge mig på den vid tillfälle. Lödningen av resistorerna skrämmer mig lite. Mina tidigare försök att lösa små SMD komponenter för hand har inte varit allt för lyckade. :-\ :beer:
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: C7042 PowerMod

Inläggav GTA 31 jul 2013, 22:02

hur funkar det med så många bilar på banan? hur får man alla att köra frammåt? för visst är tex Lapcounter programmet via Scalextric C7042 endast skrivet för 6 bilar.?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: C7042 PowerMod

Inläggav mINdAt3z 31 jul 2013, 23:22

Om du tänker på Rick´s video så tror jag att han bara kör ett gäng bilar på samma id och som "ghost" bilar med samma hastighet för att visa upp något häfftigt. Finns inget Scalextric system som klarar att styra mer än 6 bilar på banan samtidigt.

Power modden är väl mer tänkt som så att det finns en hel del bilar som slukar Amp vid start / broms och då räcker kanske inte alltid 4 Amp per spår till.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: C7042 PowerMod

Inläggav GTA 01 aug 2013, 10:26

Funkar det med två bilar med samma id? isåfall kan man ju ha tex 4 förare & 4 ghost bilar på ett race om man struntar i tiddagningen
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: C7042 PowerMod

Inläggav mINdAt3z 01 aug 2013, 11:40

Utan att gå ut och testa igen, så är jag helt säker på att det funkar kanon att programmera flera bilar med samma id. Har absolut för mig att jag gjort det bak i tiden och ser ingen teknisk anledning till varför det inte skulle funka.

Problemet var väl precis som vanligt annars när man kör flera "ghost" bilar, att de reagerar olika på vad 50% av full hastighet är och vissa bilar går fortare än andra och så slutar det med att de ligger och trycker på varandra i rumpan ändå på banan.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: C7042 PowerMod

Inläggav largasso 01 aug 2013, 12:10

Som du skriver - inga problem att programmera flera bilar med samma ID.
Kan vara lite kul när man kör själv men ingen höjdare om man är flera - tycker jag.
Sen kan man ju inte skilja bilarna åt ( samma inst för alla bilar med samma ID)
och varv/tidtagning funkar ju inte på ghostarna (med samma ID).

Synd att Scalextric har satt maxantalet ID till sex st, kunde ju varit 10-12 så hade
systemet haft en helt annan potential och förmodligen slagit mycket bättre ut,
speciellt inom klubbarna.
Själv har jag en hel del Scalex digi men tycker det är för problematiskt och begänsat
så jag har gått över till Slot.it istället. De har ju en aktiv avdelning som hela tiden kommer med
uppdateringar och nya ideér.
Behöver du lödhjälp och är ute och kör 8-o
så ta med grejjorna så ordnar vi det :thumb:
Lycka till !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: C7042 PowerMod

Inläggav mINdAt3z 01 aug 2013, 14:57

Blir mest Oxigen här numera också, men jag har bara två SCP1 så när kompisar kommer över för en öhl så brukar C7042 kopplas in och det blir lite enklare busbilar som tål lite stryk.

Tack Lala! :) Måste ta mig ner till Helsingborg någon dag på en tur ändå, verkar ju vara rena bilbane paradiset ni har där nere. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: C7042 PowerMod

Inläggav GTA 07 aug 2013, 22:30

man kunde ju kvala ala F1 style. massor av bilar på banan så det blir svårt att få ett snabbt varv på 5-6 min.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: C7042 PowerMod

Inläggav largasso 07 aug 2013, 23:20

GTA skrev:
man kunde ju kvala ala F1 style. massor av bilar på banan så det blir svårt att få ett snabbt varv på 5-6 min.


Mycket bra ide där (kommer att användas 8-) )

Det finnns ju alltid ett par förare/bilar som inte kör /funkar riktigt som det var tänkt i alla lopp,
och givetvis ställer de till det för de andra ! :thumb:
Mycket bra användningside för ghostcars! ! !
:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: C7042 PowerMod

Inläggav mINdAt3z 08 aug 2013, 00:04

Kan bara hålla med. GTA har kluriga tankar han. :up:
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: C7042 PowerMod

Inläggav FredrikBerggren 02 mar 2014, 12:31

Vi gjorde denna mod igår, dock har vi inte fått labbaggregatet (kommer imorrn) så vi körde med standard trafo och märkte en ordentlig skillnad redan då.

Väldigt enkelt att genomföra, lite pilligt dock. Fick en chock när jag fick hem motstånden som skulle lödas dit, fruktansvärt små :)

Finns lite bilder på vår hemsida som illustrerar det lilla. http://www.lerboracing.se/lerboracing/m ... gital-apb/
FredrikBerggren
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 mar 2013, 00:38
Klubb: LerboRacing


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster