Problem med FLY car

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Problem med FLY car

Inläggav Xena 21 jan 2009, 08:57

Hejsan. Har köpt en FLY-car Alfa Romeo Giulia GTA.Tänkte göra den digital.Blev tipsat om ett F1-chip(pga.litenplats)men det funkar inte.Bilen går trög.Vet nån om det är motorn,som är trög eller?Tack.Mvh Mona
Xena
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2009, 19:27

Re: Problen med FLY car

Inläggav Sailor 21 jan 2009, 09:11

Hur är chipet monterat?
Kolla att chipet inte sitter emot några rörliga delar; motor, kardan, drev, bakaxel eller däck.

Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Problen med FLY car

Inläggav Xena 21 jan 2009, 10:51

Hej o tack!Näh,det rör inget i bilen!-har bara kört ett par veckor,men mina dig.Scalextric-bilar går bra!Kan det vara motorn där är för liten? Mona
Xena
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2009, 19:27

Re: Problen med FLY car

Inläggav ymigs 21 jan 2009, 11:31

Vet du om bilen var OK innan digitaliseringen? Tänkte om det är något som var segt från början kanske då Fly-bilar med frontmotor kan vara lite känsligare. Den långa överföringen är en svag punkt.
Alfan har ju en stubbaxel i fram som kan förorsaka att framdäcken tar i karossen om de sitter för löst, kan vara värt att kolla.
Annars sitter det samma Mabuchi-motor i Fly som i Scalextric så det skall inte vara någon skillnad vad gäller den.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Problen med FLY car

Inläggav Marsupilami 21 jan 2009, 23:55

Vi har chippat fyra Fly Alfa GTAs vid det här laget utan några som helst problem så jag vågar påstå att problemet ligger någon annanstans. Rullar hjulen lätt om du snurrar på dem för hand?

Hittar du inget fysiskt fel på bilen, prova att göra om de lödningar du gjort i samband med chipinstallationen. En dålig lödning innebär högt motstånd och bilen går segt.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Problem med FLY car

Inläggav Mickem02 13 apr 2013, 09:02

Lyfter en gammal tråd. Kan någon visa var ni satt chipet? Är ju väldigt trångt i dessa bilar. Jag har en alfa giulia GTAj. Beskriv gärna med en bild och var ni satt ledlampan. Jag antar att F1 chipet är att föredra, men har någon satt in det större chipet. Skulle va kul att kunna koppla in ljus senare.

Tack!
Micke
Mickem02
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 aug 2010, 22:56

Re: Problem med FLY car

Inläggav Marsupilami 13 apr 2013, 10:30

Nu minns jag inte hur Alfanchassit såg ut i originalform, det var ett antal år sedan jag chippade den här bilen.
Det ser ut som om vi slipat bort någon upphöjning precis där vi placerat dioden. Dioden sitter i en bit plasticard som fungerar sin en brygga.

Ser även att jag slipat lite på undersidan av förarsätet för att få plats med kablarna till dioden.

Bild

Inte den optimala placeringen av en diod kanske, men det har fungerar fint för oss. Dessa bilar missar inte fler växlar än andra, men vi har å andra sidan varit noga med att undvika att placera växlar efter kurvutgångar.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Problem med FLY car

Inläggav Mickem02 13 apr 2013, 10:46

Marsupilami skrev:Nu minns jag inte hur Alfanchassit såg ut i originalform, det var ett antal år sedan jag chippade den här bilen.
Det ser ut som om vi slipat bort någon upphöjning precis där vi placerat dioden. Dioden sitter i en bit plasticard som fungerar sin en brygga.

Ser även att jag slipat lite på undersidan av förarsätet för att få plats med kablarna till dioden.

Bild

Inte den optimala placeringen av en diod kanske, men det har fungerar fint för oss. Dessa bilar missar inte fler växlar än andra, men vi har å andra sidan varit noga med att undvika att placera växlar efter kurvutgångar.


Tackar!! Precis vad jag ville se. Ser ut som ni även satt ett motstånd framme vid guiden?

Bild
Bild

Så här ser det ut original
Mickem02
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 aug 2010, 22:56

Re: Problem med FLY car

Inläggav Marsupilami 13 apr 2013, 10:55

Mickem02 skrev:Ser ut som ni även satt ett motstånd framme vid guiden?


Njae, så ser det ut i originalutförande på F1-chippen.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster