Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav Lasp 11 jan 2013, 23:43

Det är inte nödvändigt att allt är plant!
Så är inte livet! eller en racetrack, säger Lasp. :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 12 jan 2013, 00:31

Lasp skrev:Det är inte nödvändigt att allt är plant!
Så är inte livet! eller en racetrack, säger Lasp. :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo:


Det lär finnas fel och brister nog. :D Men golvet lutar REJÄLT på grund av brunnen, så det blev tvunget att lösas ut på något vis. Nu är det i alla fall "ok".

I morgon blir det lite städa sen är det dags att börja rita. Kvällen gick mest åt för att slipa och såga till lite fel och brister som jag skapat.

Mätt lite precis, känns som att TrackPower inte riktigt mäter rätt. Känns som att jag har betydligt mer utrymme på bredden än jag räknat med, även om jag räknat mentalt för att inte ha lika breda spår som på min mockup design.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav Aramis 12 jan 2013, 01:55

Det ser ju propert ut! Din bandesign kommer att göra sig bra där. Det är väl tänkt att man ska stå där inne längs väggen väl?

Ska vi säga invigningtävling i maj.... 2014? :beer:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav thekop 12 jan 2013, 09:42

Bara resten kvar då :-P
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 12 jan 2013, 12:55

Nu börjar ju det roliga. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav thekop 12 jan 2013, 15:03

Det är sant :D
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 13 jul 2013, 06:38

Det har ju hänt en del och som total nybörjare på både bilbanebygge och att använda andra redskap än ett tangentbord så har jag nog gjort alla misstag man kan göra. Fast det känns som att man lär sig på vägen och framför allt så har jag KUL! Varje minut jag ritar, sågar eller slipar i garaget.

Jag har döpt banan till "Proving Grounds" numera. Dels så är det en utmaning och bevis för mig själv att jag faktiskt kan lära på vägen och hantera en hammare, skruvdragare och en fräs. Men förhoppningsvis så blir det väl lite att bevisa även när bilarna kommer på banan!

Bild

Utgick jag ju ifrån. Att mäta, fundera och bygga ramen var faktiskt det som verkligen tog tid och mitt största misstag var ju som vanligt att tänka för mycket. Ut och bygg bara! Det är hur man lär sig.

Jag lovade mig själv att jag inte skulle bli anal, utan bara använda min design som en referensram. Redskapen blev en öhl, iPaden med att se bilden, Luf´s lexanlinjal och en penna för att rita och skissa upp banan på plattorna men ändå inte få en exakthet, utan mer liv.

Tyvärr så fastnade inte blyerts ritningarna bra på kameran. Vid fräsningen så försökte jag hålla mig till samma tanke, att inte vara för exakt, inte använda för hårda linjer och köra så mycket på "känn" som möjligt. Luf´s lexanstrip användes mest hela tiden.

Bild

Bild

Jag gav ju upp pit-stopen för att ha utrymme på alla sidor att komma åt banan. Ångrar mig LITE, men samtidigt så känns det bra. Jag vet ju nu att det går snabbt att såga till ett par MDF plattor och såga till en ny design när lusten faller på. Det här är bra för att få lite skit under naglarna och lära sig greppen.

En olycka med fräsen blev det och typiskt nog så hade jag ju skruvat ner plattorna så bra i ramen vid jobbet att jag lyckades pricka in en del skruvhål rakt i spåren, så lite kemiskt trä kom till nytta. Bra tillfälle att lära sig det med! Nu är jag mindre orolig när jag fräser att det ska gå fel... det går ju att fixa! :)

Fram med sågen för att såga ut banan.

Bild

Som ni ser så saknas övergången fortfarande, men den är på gång! Lovar! Ville vänta med den tills jag fått till lite variationer i höjdled.

Bild

Ett par OBS plattor sågades till som bas och skruvades fast i ramen för att ge en bas för att bygga höjdskillnader och övergången. Blir nästa steg, förhoppningsvis inte allt för långt fram i tiden.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav GranTurismo 14 jul 2013, 22:46

Kul att du verkar ha kommit igång. Men det verkar som det blev nåt fel med dina bilder. Kan du posta dem igen?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav PerLarini 16 jul 2013, 00:35

Å jag som trodde att det var tok med min dator!
Schysst bana, har man börjat köra på träbana så är man hopplöst förlorad. :)
Apropå på att göra fel. Jag gör aldrig om samma misstag, jag gör ständigt nya!! :beer:
Kör hårt. :thumb:
"I can take 20 percent of risk to die, but no more when I´m (slot)racing"
Niki Lauda 1976
Användarvisningsbild
PerLarini
Mekaniker
 
Inlägg: 359
Blev medlem: 14 apr 2005, 19:37
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 16 jul 2013, 08:07

Rackarns SkyDrive, det får jag försöka lista ut.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 16 jul 2013, 09:30

mINdAt3z skrev:Rackarns SkyDrive, det får jag försöka lista ut.


Sådär, var visst jag som strulat till det med rättigheterna. Bör vara fixat. Tack för att ni sa till, såg det inte här då jag ju var inloggad mot Microsoft med mitt eget konto.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav snugged 19 jul 2013, 00:05

ser ju riktigt bra ut,
keep up the good work! :thumb:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 19 jul 2013, 08:35

Tack. :) Det går ju framåt iaf, och en hel del erfarenheter får man helt klart. Ska bli kul att se hur man kan omsätta det i framtiden i fler banor.

När man står och skruvar och slipar så kommer tankar på Scenery, så jag var bara tvungen att prova något. Lite najtråd och insektsnät kan ju bli rätt ok staket runt banan. Här kommer en Quick and Dirty test utan kärlek...

Bild

Och med lite färg och lite kärlek och justeringar så kan det nog bli rätt bra.

Bild
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 19 jul 2013, 09:10

Nu får ni hålla i er, för nu blir det skitiga bilder... hela garaget är fyllt med skräp, spillbitar, sågspån och kaos... Men det är väl bra att dokumentera även den biten av bygget. :D Skitigt är det... kul har man... :up:

Sågat till stöttor till banan. Limmar dem med trälim och skruvar dem underifrån skivorna först in i bordet. Sen förborra i MDF skivorna och skruva fast banan. Har funkat rätt bra och blir stabilt som tusan.

Bild

Stigningen här går upp 13 cm över hela sträckan på ~330 cm x 2 med merparten av stigningen på sträckan längst till höger.

Bild

Kan nog bli spännande körning, speciellt i den tighta svängen längst in i hörnet där bygglampan står. Det är bara 7-8- cm mellan spåren där och man lär få tänka på broms och ha tålamod vid omkörningar om man inte vill flyga av banan.

Bild

Liten bild över variationen i höjden. Som ni ser så valde jag också att kapa ut en ny sträcka i MDF för "långrakan" och bron. Det är en rätt hög stigning på kort sträcka på den biten, och det är lättare att få till i en längre bit MDF än de bitarna jag sågat till på "kortsidan" tidigare.

Gör om... gör rätt...

Bild

Man känner liksom när det inte funkar, MDF skivorna säger till direkt och jag insåg att jag måste ha en längre bit med den stigningen på ~13 cm som sker på kanske 2 meter på denna sidan.

Alla skruvhål har slipats, spackats och slipats igen. Tyvärr så spricker spacklet lite så jag har gått på dem igen och smaskat på rejält för att slipa ner igen. Billig ByggMax spackel... eller?

En del övergångar mellan skivorna har blivit dränkta med spackel eller kemiskt trä och slipats ned igen. Tror att även om det inte är 100% jämt så blir det ok i slutändan.

Bild

Ett par lampor har inhandlats och skruvats upp...

Redan täckta med slipdamm!
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 19 jul 2013, 09:36

Det ramlade in lite kul grejer i veckan också. Lite nya bilar har hittat hem... Men det här var nog det roligaste...

Bild

En alldeles egen Tire Razor med tillhörande "Wheel Buddy"! :up: :up: Kan knappt hålla mig från att testa, men då jag numera är bannlyst från att bygga plastbanor i huset och garaget är i kaos så får jag hålla mig. Köpte ett nytt nätagg också. Tänker bara använda denna till däckslipen och för att köra in nya motorer.

Bild

Fyra dagar tog det för paketet att ramla ner från USA och det verkar som att tullen var på semester och släppte igenom det utan avgifter trots att det var korrekt deklarerat. Har iaf inte sett något än, och oftast brukar man ju få betala när man hämtar ut paketet om det blir tull på det.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 101 gäster

cron