scalextric digital Vs slot.it oxigen

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav GTA 26 dec 2012, 14:05

lasp: 4st scalxtric hantag för 200 eller är det st? isåfall blir det annat pris på summan.

men 150:- st kostar ett handtag.
350:- för en X-Växel
170: för ett chipp
1400: för en powerbace adv 6car
800:- för 2st strömadaptrar till pb
500:-. för tex lapcounter om man ska köra mer än 10varv. (kan man ju spara in 500:- om man bygger en superlång bana så det räcker med 10 varv :D :D :D :D :D :D )
500:- för en kabel mellan dator & powerbace

ja det är nog allt.

men om man nu.. som det verkar.. ska pröva på oxigen.. hur funkar det. vad ska man ha för hantag, powerbace mm?. är ju inte såååå sugen på slot.it hantagen för 1000:-.

verkar ju bli en intressant tråd dethär.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav Lasp 26 dec 2012, 14:33

Min tanke var att även få igång en diskussion om HUR man rejsar!

Så siffrorna speglar bara min ringa tanke om hur jag skulle vilja se det hela.
Jag har idag inte fyra handtag, men kommer nog kanske, att skaffa två till.
Jag har bilchip för några bilar men inte tjugo.
Jag har inte heller kunskap om kostnader för de andra utan petar in värden så som jag uppfattar (uppskattar) dem.
Bra att Ni fyller på, så nu ser tabellen ut så här!

digitalt121226.PNG
Justerat med mer rätta priser för Scalextric.
digitalt121226.PNG (119.92 KB) Visad 25432 gånger


Knepigt att ladda upp:
Bilden måste vara minst 0 pixlar bred, 0 pixlar hög och får inte vara större än 720 pixlar bred och 0 pixlar hög. Den valda bilden är 957 pixlar bred och 472 pixlar hög
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav mINdAt3z 26 dec 2012, 16:21

GTA skrev:men om man nu.. som det verkar.. ska pröva på oxigen.. hur funkar det. vad ska man ha för hantag, powerbace mm?. är ju inte såååå sugen på slot.it hantagen för 1000:-.


Det är bara SCP1 med Oxigen cartridge som gäller. Finns inget annat handtag som funkar med Oxigen. Sen är SCP1 ett handtag i världsklass (om det inte är det absolut bästa som någonsin producerats) och då ligger de ju runt tusingen även när det är analoga handtag. Så för de som ändå skulle köpt riktigt bra handtag så är det ju inte en merkostnad.

Vad gäller PowerBase så blir det mindre intressant, du matar helt enkelt banan med vilken DC adapter som lever upp till volt och A som du planerar att köra och behöver. Ingen digital kod går längre via spåret, utan det körs ju trådlöst med Slot.IT så det är bara att tuta och köra.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav Lasp 26 dec 2012, 17:10

Vi glömmer kanske det viktigaste ? Omgivningen!
Att ha ett par handtag, några bilar och bara dyka upp på LRW eller om när vi testade i Lussebäcken.
Enkelt, snabbt. Problemfritt.

Fast det var ju inte det som skulle diskuteras. Bara vägen, utan mål !
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav GTA 26 dec 2012, 17:36

lasp: vad är det för USB du har till scalextic?

nja med handkontollerna för 1100:- faller nog oxigen bort för mig.. vi är idag 6st som ska vara med & köra & jag tror inte jag kan övertala mig själv & de 5 andra att lägga ut dom pengarna.

köra själv med spökbilar är nog inte heller intressant. & om det skulle bli det så funkar det med ssd. & med PCLapcounter kan man ställa in under villka ban tider bilarna ska växla så de inte åker in i depån & strular.

Får nog köra med scalextric digital & hoppas att C7042 powerbacen inte är värdelös & kan räkna varv på bilar...

men det är ju skitsurt om den skulle missa nån bil under ett race. någon som testat & vet om den är opålitlig? :-?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav Lasp 26 dec 2012, 18:49

Fel av mig, tanken var ju att de som har rätt grejor skulle komma med fakta om dem.
Men jag tycker att det blev en lite felaktig tråd.
Så jag ber om ursäkt för detta med Scalextric, har just inget kvar!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav mINdAt3z 26 dec 2012, 20:55

Det funkar bra med C7042 som den är med senare firmware som utvecklaren av SSDC tagit fram. Ingen mjukvara som inte har fel med sig, men som standard så funkar det bra. Bara man inte kör med Scalextrics egna firmware (0.8x), den höll jag på att bli galen på.

Men du behöver ju USB kabeln för att uppgradera firmware.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav GTA 26 dec 2012, 21:07

mINdAt3z: ok. som standard skrev du.. har du testat den ihop med ett program typ lapcounter? funkade det bra? vad är det som brukar vara problem?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav mINdAt3z 26 dec 2012, 21:34

Jag har upplevt någon gång att både PC Lapcounter, SSDC eller C7042 stand-alone missat något varv. Det har inte hänt ofta, men det har hänt. Tror att det framför allt är firmware versionen i 7042 som spökat. Det har varit ett återkommande problem om man läser forum. Det händer inte ofta, men det händer.

Andrew som utvecklar firmware numera för C7042 vet om problemet, och min känsla är att han lagt en hel del tid på att reda ut det, men samtidigt så kanske råkat introducera nya problem på vägen.

SSDC har jag slutat använda som mjukvara. Jag upplevde att bilarna blev tröga och reagerade långsamt. Jag mailade även Andrew om det, som i princip idiotförklarade mig med att det är omöjligt. Men jag mätte upp paketen som gick på USB kabeln och kom fram till att SSDC inte ens skickade hälften av paketen som PC-Lapcounter gör, vilket jag personligen tror är problemet.

PC Lapcounter funkar bra.

Jag är även nyfiken på att testa Raz Manager, men har inte riktigt hunnit med.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav GTA 27 dec 2012, 12:21

Tackar.. då kan jag pusta ut.

Har RAZ kommit med sin än... finns den att ladda ner??
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav Martin_M 27 dec 2012, 13:52

Ni som kör Scalextric Digitalt, vad har ni för handtag? Hur många brukar ni köra samtidigt? Hur långa banor kör ni på? Hur många växlar? Etc etc

Frågorna är många men med original handtag (vi har väl 15st varav 6 fungerar tillfredställande med ungefär samma ström ut till bilarna) 20 meter bana 2-4 spårig ( extremt viktigt med bra kontakt runt hela banan) 6-8 växlar (måste matas separat för att inte den stackars original PB ska börja brinna av överhettning) och dom här chippen som lyckas tappa sitt ID vid kollisioner (eller bara helt appropå) så man måste avbryta rejset för att programmera om bil/en/arna. Det fick mig att tappa lusten mer fort än omgående.

Som man kan läsa i tidigare trådar här på forumet har vi kört en hel del digitalt under skollov med barn/ungdomar, en gång byggde vi en 4-spårig bana med var sin PB så totalt 12 bilar kunde köra sammtidigt (6 bilar på 2 spår) men det funka tills första kraschen sen hade bilar tappat id och gick inte att köra med, så vi fick ha en extra PB brvid bara för att programera om bilar. Billig och bra lösning om man vill få det att funka nåttsånär... Not.

Därmed är det inte sagt att Oxigen är det som gäller, jag är skeptiskt även till detta system. Dyyyra chip för oss med 200 bilar och redan nu när det har testat hemma på vår bana har där förekommit, döda bilar, ryckig strömtillförsel trots att det går att köra analogt utan problem.

Jag skulle och kommer inte satsa på digitalt dom närmsta 2 åren iaf tills alla små störiga och dyra buggar är borta.

/Martin
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav Razamanaz 27 dec 2012, 16:28

GTA skrev:Har RAZ kommit med sin än... finns den att ladda ner??

Nej, inte ännu. Det kommer att "ta ett bra tag till"...
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav mINdAt3z 27 dec 2012, 17:39

Oj, snacka om att jag läste din post som fan läste bibeln. Jag trodde det var en release post.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: scalextric digital Vs slot.it oxigen

Inläggav mINdAt3z 27 dec 2012, 18:09

Martin_M skrev:Jag skulle och kommer inte satsa på digitalt dom närmsta 2 åren iaf tills alla små störiga och dyra buggar är borta.


Jag tror att du ramat in Largassos post. Scalextric, de meckar ihop en produkt ocn när den är good enough för att packa ihop i en frigolitlåda och skicka ut till leksaksbutikerna så tappar de intresset.

Jag hoppade inte på digitalt förrän sent när C7042 kom ut, och innan jag köpte en USB-kabel och gjorde en firmware uppgradering så var det bara svordomar och irritation. Trots att den skickades med Scalextric senaste, officiella firmware (0.8x! Inte ens release!).

Jag har aldrig kört med Scalextrics gamla digitala enheter, varken 4-bils eller 6-bils versionen, men jag tvivlar ju starkt på att det var stabila färdigutvecklade produkter ens när de slutade tillverkas.

Har aldrig upplevt det du beskriver. Å andra sidan så är det ju en rejäl skillnad på att bjuda hem 5 kompisar och köra en racekväll på en 18 meter lång nybyggd välputsad bana och bara köra Scaley hela vägen med power, kontrollers, bana och bilar än att ha en klubb där banan är permanent och övrig utrustning körs och får stryk var och var annan dag.

Något som jag tyvärr inte fått uppleva ännu. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Föregående

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster