Kabel till C7041 Pit lane?

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav GTA 21 nov 2012, 20:30

Om man nu har en PowerBace C7042 för 6st bilar som är inkopplad via USB till datorn måste man ha en kabel från pitstoppen till datorn &så för att kunna sköta depåstoppen? (och då menar jag inte den vanliga scalextric pitstop game)

Är det någon som gör kablar i sverige?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav Lasp 22 nov 2012, 01:15

Inte vad jag vet, borde inte vara svårt,
men det digitala är styvmoderligt behandlat i Sverige tycker jag.
Men grundproblemet är att ingen, utom http://www.Slot.It har ett övergripande koncept.
Jag kommer att ro iland ett digital system på Slot it grejor och kanske är Anders Management system det rätta att starta ifrån.

Men här skall det alltid vara som det alltid har varit.

Men man skall komma ihåg att bra digitala system kräver mer än en eller två drivers.
HÄR KOMMER SPÖKBILAR IN, MEN SPÖKET ÄR BANNAT!

Jag tror på det digitala som ger mycket mer för den enskilde på lite mindre yta.

Så se framtiden an säger Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav Lasp 22 nov 2012, 04:07

Grundproblemet med digital bilbanerace,
är att ingen av tillverkarna har förstått att man måste ha individmärkning på objekten.
Först då, när man vet vem som passerar var, kan man registrera rätt i den digitala värden.

Har testat med RFID, räcker inte i hastighet,
kanske magnetiskt, svårt och kräver precision.
Nästa är en enkel streckkod,
och så en QR kod för registret!
Men det kommer en lösning!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav largasso 22 nov 2012, 10:54

Det är förmodligen bara RikoRocket på Slotforum som gör kablar till 7042.
Läs mer och kontakta honom HÄR.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav GTA 22 nov 2012, 18:31

Ok.


har inte hunnit byggt någon bana än men jag & några kompisar kommer att bygga en MDF fräst bana med 3st spår & infrästa scalextric orginal växlar & startplatta som är en Powerbace för 6bilar. Kommer även finnas en depå med infräst scalextric depå. därav frågan om jag måste beställa 2st kablar eller om det räcker med en till Powerbacen. (till datorn alltså)

Banan kommer att bli stor & till att börja med så kommer den byggas i 5 sektioner (ink start/mål & böj ). alla bitarna 120x240cm kommer att ha samma mått på inlopp & utlopp så man kan bygga vidare eller ta bort/byta ut en sektion. (sista sektionen kommer bara bli en böj så bilarna kan vända & åka in till sista sektionen igen typ ett U)

men det få bil en projektråd senare när lokalen är färdigbyggd. (saknar tak just nu)

PS 6st växlar är köpt igår, blir flera senare men det borde räcka ett tag. :thumb:
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav Lasp 22 nov 2012, 18:51

Jättekul projekt!
Sitter just nu på läktaren för vårt SM. Ja i simning start straxt
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav GTA 22 nov 2012, 22:45

Har funderat lite på dina inlägg.. (lastp)

Vad är det som scalextric saknar & slot.it har?

Vad menar du med "individmärkning på objekten" vad jag vet så håller scalextric orginal rada på vilken bil som passerar förbi start/mål & vem som åker in för tankning. Vad finns det mer att hålla reda på?

Hjälp mig nu så jag inte bygger fel =)
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav Razamanaz 23 nov 2012, 09:21

Hej,

I samband med ett bilbaneprorgram, finns det just nu två sätt att detektera att en SSD-bil har kört in i depån:

  • Automatisk detektering. I de flesta fall används en modifierad variant av Scalextrics Pit Lane Game, den sk Pit-Pro, och som säljs av RikoRocket och RichG på SlotForum. Till denna behöver man en speciell kabel (inte samma som mellan C7042 och datorn). Jag tror att t ex Pc Lap Counter även har stöd för den äldre C7030 som depåstoppsdetektor.
  • Manuell ”detektering”. Genom att trycka på knappar på handtaget i en speciell kombination, kan bilbaneprogrammet förstå att man har stannat i depån. Man kan förstås fuska, och trycka på samma knappkombination någon annanstans på banan, men det blir kanske inte så populärt bland medtävlarna. Med manuell detektering behöver man förstås ingen extra kabel för depåstopp.
I de program som finns för SSD, så är det lite olika vilka av ovanstående varianter som stöds. Ladda ner de program du kan tänkas vara intresserad av, och testa lite depåstopp innan du börjar fräsa, så ser du vad som passar dig bäst.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav GTA 23 nov 2012, 21:09

Tackar!!
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav GTA 23 dec 2012, 11:57

förut fanns det ett kopplingschema så man kunde göra egen kabel men hittar den inte nu.. någon som har den sparad?

behöver till c7030 & C7042.

ska ha 3st så det blir billigare att göra själv. 37£ styck är inte så billigt.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav mINdAt3z 23 dec 2012, 14:09

Jag har tyvärr aldrig sett någon. Tror dock att det kanske inte bara är ett "kopplingschema", utan jag har fått känslan av att det faktiskt är en seriell TTL till USB converterare vi pratar om, och då är det lite elektronik inblandat också.

Lasp, du som är bevandrad i det elektriska kanske kan svara på om du tror att jag har rätt och hur man i så fall själv bygger en konverterare?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav Lasp 23 dec 2012, 14:21

Märkligt, sitter just och kollar in detta när jag ser Mikaels inlägg!
Jo, det är inte bara en kabel.

Förr använde vi ofta RS232 (seriegränssnitt) men Scalextric använder RS485 vilket är samma variant men störningssäker när man skickar dubbla signaler, en störning påverkar båda och det jämnar ut sig som man säger.
Så skall den in i USB och då måste man omvandla med en FTpi eller vad nu förkortning var!
Kan den inte och har inte jobbat med fria slika. Har iof någon liggande, men har bara kört och inte funderat.

Så i första hand kan jag säga att det inte är enbart en kabel mellan RJ45 (telejackskontakten) och USB (Universial Serial Bus) Sedan skall det till en Driver i PC, men det är den lilla grejen.

Jag har inte grottat ner mig i dessa detaljer eftersom jag inte kommer att köra Scalextric version av Digital bilbana.
Min målsättning är att köra oXigen ( O2) hela vägen
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav mINdAt3z 23 dec 2012, 15:04

Samma här, försökte inte ens och tänkte som så att en kabel köper jag en gång i livet, den lär ju hålla längre än C7042:an, så då ville jag att det skulle bli rätt hela vägen och jag inte skulle behöva tänka själv.

Har för mig att jag läste någonstans också att Scalextric hade busat till det lite och försökt göra det lite svårare genom att kasta om någonting också. Undrar om jag inte till och med läste det i manualen till C7042:an.

Jag skulle nog köpt en kabel GTA. Men skapa en post på SlotForum? Du kanske får ett svar?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav largasso 23 dec 2012, 15:44

Hittade en av många ritningar i en mapp.
Bild
Detta är kabeln till PC !

Letar vidare! B-|
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Kabel till C7041 Pit lane?

Inläggav Lasp 23 dec 2012, 17:02

Jag skrev fel nummer i mitt tidigare inlägg, det är en RJ11 kontakt.
http://rcs64.com/wp-content/uploads/201 ... able1.docx
här ska det finnas en bra beskrivning
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

cron