Begränsad hastighet i depån.

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Begränsad hastighet i depån.

Inläggav GTA 06 dec 2012, 21:38

Skulle man kunna reglera hastigheten i depån med en dimmer? Vore det inte bättre att kunne justera hastigheten istället för att löda in motstånd

För visst påverkar detta bara depån?? kommer detta att funka på digitala system?

Bild







Dimmer finns ju även för 12V men har märkt att det även funkar med en 240V på 12v system.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav Lasp 06 dec 2012, 21:42

Ja, det är rätt tänkt!
Igen.
Visst kan man justera Volten med en dimmer men ett par dioder tar ner det hela.
Se Fightfiremans lösning.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav mINdAt3z 06 dec 2012, 21:48

Tror mer på dioder också, enklare lösning.

Men snackar vi digitalt, och pit-in och pit-out sensorer så känns det mer naturligt att man lämnar det upp till RMS mjukvaran att reglera detta. Det är ju det som är tanken.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav largasso 06 dec 2012, 22:44

Om du använder dioder ( hade jag gjort ) så tänk på att de måste tåla minst 1 Amp/bil
som kommer att finnas i depå samtidigt ( 4 bilar i depå = 4 amps dioder - stora)
likadant med dimmern.

Glöm inte att ha en bit deadstrip på andra sidan depån också annars blir det konstigt med strömmen ! B-|
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav GTA 07 dec 2012, 01:48

mINdAt3z skrev:Tror mer på dioder också, enklare lösning.

Men snackar vi digitalt, och pit-in och pit-out sensorer så känns det mer naturligt att man lämnar det upp till RMS mjukvaran att reglera detta. Det är ju det som är tanken.



Ja detta lät ju enklare. Vad ska man ha för sensorer? är det deadstipps du menar. Vad jag har sett i UR & lapcounter så finns det ingen sådan funktion.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav Razamanaz 07 dec 2012, 12:30

Hej GTA,

Du kör ju SSD, och det vanligaste sättet att då begränsa depåhastigheten är att använda en sk Pit-Pro som sensor för ”pit-in” och ”pit-out” och låta bilbaneprogrammet sköta hastighetslogiken, och då även i kombination med att detektera att bilen är i depån. Nu tror jag egentligen inte att du vill använda en Pit-Pro, utan istället vill ha ”manuell detektering av depåstopp”, du kommer att ha så många depåplatser.

Teoretiskt skulle programmet kunna använda en Pit-Pro för att detektera att man har kört in i pit-lane och då begränsa hastigheten, men sedan använda manuell detektering för själva depåstoppet. Men jag vet inte om det finns något program som stödjer detta fall, kanske Pc Lap Counter. Kanske är därför ditt bästa alternativ därför att på elektrisk väg begränsa hastigheten i depån.

Dioder fungerar ju bra för att begränsa spänningen för analoga banor. Men SSD använder växelström för att skicka signaler, så jag vet inte om det verkligen fungerar med dioder i detta fall. Det beror lite på hur chippet fungerar, är det någon som verkligen har testat? Annars kanske det går att hitta en lämplig transformator (eller dimmer, som du själv föreslår).
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav mINdAt3z 07 dec 2012, 14:50

AC biten ju bra uppfångat med dioder, kan inte säga att jag testat det med SSD, min hjärna var mer inne på analog tänket där.

Tycker att det ser ut som att de flesta program jag testat stödjer "alternativa" sensorer för pit-in och pit-out, men det krångliga är väl att de har olika stöd. Allt från färdiga elektroniboxar som Phidget till enkla dead-strips som kopplas på parallell porten.

Men jag skulle i alla lägen lägga logiken och styrningen i RMS programvaran. Det är ju lite fördelen med det digitala, att man kan lägga sensorer och hämta/skicka data och sen med enkla medel förändra logiken i hur man vill styra racet genom att det faktiskt är datorn som sköter logiken och vad som skall ske vilket gör att man på ett enkelt sätt får variation.

Jag skulle börja med att kika på vilket program du gillar bäst. Ultimate Racer 3, PC Lapcounter eller t.ex. Race Coordinator och sen fundera från den punkten på sensorerna.

SSDC har också stöd för att begränsa farten med en Pit Pro sensor, men inte för några generella sensorer vad jag vet.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav GTA 07 dec 2012, 21:11

Hmmm visst man kan använda deadstrip men enligt då lapcounter & UR så måste man stanna på dessa för att få det att fungera. Pit in och Pit ut finns inte till LPT portar.

för att få det att fungera med pit in & ut så måste man använda Phidget istället... Och där bärjar det bli lite för mycket tid att lägga på att köra sakta i depån då man kan lösa det med en chikan,,, (hur nu det stavas =))
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav GTA 07 dec 2012, 21:13

tack för de fina svaren glömde jag att skriva.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav Lempa 28 dec 2012, 14:04

Tjena GTA!
GTA skrev:Skulle man kunna reglera hastigheten i depån med en dimmer? Vore det inte bättre att kunna justera hastigheten istället för att löda in motstånd


Sent svar, men ändå liksom. Jag är inte helt hemma i digitalvärlden vad gäller bilbana, men kan en del om elektronik och slotracing i allmänhet.
Motstånd som du nämner kommer garanterat att påverka olika biltyper på olika sätt, även om det i princip skulle fungera. Då åtminstone det digitala Scalextric-systemet, SSD, bygger på växelström (vet inte hur det är med de andra atm), så skulle en diodlösning efter en "halvdöd" punkt (till pit/in till pit/ut som du ritat, och som Largasso påpekat, behövs i bägge ändar) i din pitlane inte bara sänka spänningen med någon enstaka volt seriekopplad som i ett analogsammanhang, utan sänka farten till något mindre än hälften då en diod bara tar emot strömpulser från hälften av en äkta växelströmsvåg om den låg till skenorna från vanlig bana över till depå, och i så fall kanske det skulle räcka med något mindre dioder än de stora som tolererar 1A per växel/bil (något osäker på just denna punkt, men de ska ju ligga för sig själva inom den "döda" zonen i depåsträckningen), och skulle göra pitstop-proceduren mycket enkel om man nu inte har tillgång/önskemål eller möjlighet att ha det i mjukvaruform, utan själv vill kunna kontrollera fartsänkning i depå på ett mer elektromekaniskt och kanske enklare sätt.

Har själv tänkt en del i dessa termer för min 4-spåriga ytterst analoga pitlane för Scalextric Klassisk, där det snart kommer bli både växelvajrar och solenoider för att på elektrisk väg kunna kunna styra bilarna in till depåerna, och ut från fristående Le Mans-start (har kört den varianten för ett antal år sedan och funkar alldeles utmärkt!), samt figurer på podier som viftar gulflagg etc vid ett track call via relä till banans ström. Snacka om superanalogt och elektromekaniskt, men det är sånt jag gillar mest, komma på, hitta elektrisk lösning, bygga, göra! :)
Din dimmerlösning är i mina ögon inte så tokig den heller, det enda man skall komma ihåg då är att den inte minskar spänningen (Volten som någon nämnde) om det är en helt vanlig ljusdimmer du tänker dig till banan, eller ändrar det faktum att den levererar växelström till banan (AC), utan bara hackar upp signalen (strömmen/spänningen) i små delar, fullt på/fullt av, i en takt som du styr med dimmern. Kanske inte helt optimal lösning för bilarna, who knows, men borde definitivt kunna funka om nu inte bilarna med sitt chip är för kinkiga då det ligger full spänning ut på banan hela tiden i normalfallet; mao tappa ID tex eller nåt annat spökeri.

Finns säkert de som har bättre koll på din idé än vad jag har i digitalsammanhang, men rent tekniskt sett så tror jag mitt resonemang håller. Hoppas att det jag skrivit inte blev helt obegripligt, och att någon med mer digitalkompetens kanske ta över härifrån?

Kool idé i vilket fall säger Lempa. Wish you all the luck! :thumb:
/Lemmy
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav GTA 28 dec 2012, 21:39

har förstått att det kan blir lite struligt att få till det.. tänker nog gena lite & göra en tvär kurva innan för att få ner hastigheten. var även inne på att ha 2st C7030 som sensorer men då var det en massa ombyggnad av dessa så det hoppar jag &så över.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Begränsad hastighet i depån.

Inläggav GTA 05 nov 2013, 13:33

Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster