Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Nico 18 jun 2012, 06:41

Fortfarande mycket inspirerande, de små geniala lösningarna som gemene man kommer på, i detta fall masktejp-mall är ju sådant man lägger in i bakhuvudet för framtiden.
Den långa svepande böjen ser mäktig ut i sin helhet. :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Plus och minus

Inläggav Pyspunka 28 nov 2012, 22:17

Hej igen!


Det börjar väl bli dags att visa att man fortfarande lever. Det har varit en hel del som klämt sig emellan, sommar, flytt, renovering, kajaker, golf och annat elände, så banbygget har tyvärr fått stå tillbaka ett tag. Därmed inte sagt att det stått still i huvudet. Jag grunnar och myser för det mesta och igår tog jag äntligen chansen att testa en teori. Även om det visade sig fungera bättre på pappret, så känner jag ändå att det var ett fall framåt. Det kanske inte ser så ut på bilderna, men det tar sig faktiskt.

Bild

En högst provisorisk inkoppling och grabben visade sig genast vara en riktigt lovande förare med mjuka fingrar i kurvorna. Notera det oortodoxa greppet. Kanske värt att prova?
Jag tog tiden denna gång, och det tog utan minsta stress 15 minuter att få bygga upp banan. (och sju minuter att plocka ner allt).


Bild

Mässingsplåtarna är på plats sedan en tid tillbaka. Tycker själv att det ser riktigt tjusigt ut.


Bild

Dessa ska då elektrifieras, och det är väl här det blivit lite trögt. Banan ska ju kunna köras på både likström och växelström, vilket innebär olika kopplinga. Den ska även kunna packas upp och ner kvickt och lätt, och inte vimlar det av anslutningsdon som hanterar den biffen. Jag har en plan, men kan lyssna på förslag.

Bild

En liten början till att sortera ut vad som är vad...


Bild

En kjol att fästa runt det hela är färdigsydd. Typ iallafall...


Bild

Här har jag riggat för ett test som bevisade att jag tänkt både rätt och fel. Vissa plåtar ska kunna växla polaritet under körning. Vad jag behöver då är en sensor som känner av när bilen kommer. Sensorn låter då ett relä byta polaritet på plåtbiten. Jag har här riggat upp ett test som ska känna av hur snabbt polbytet sker. Genom att koppla en kamerablixt till reläet tänkte jag att jag enkelt skulle kunna se hur långt en bil i full fart han färdas innan reläet slog om och alltså hur långt innan plåten sensorn måste sitta.


Bild


Här smäller blixten av. Allt funkade fint, ända till dess jag insåg att ett tungelement som sensor är för trögt. Det hinner inte registrera en bil i full fart. Utöver det, kan bilen ligga med lite sladd på denna sträcka, och då känner tungelementet inte av bilens magnet alls. Här är ilallafall en bild i lite lugnare fart.
Det gör nog inte så mycket, men jag hoppas kunna lösa det med läsgafflar istället. Vi får se.



Bild

Och sist men inte minst en bild som sammanfattar aftonen ganska väl.


Vi hörs!
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Jormungandr 29 nov 2012, 00:09

snyggt, cleant och riktigt avancerat!
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Plus och minus

Inläggav Pyspunka 29 nov 2012, 00:11

Och så hände något, men här är bilderna som föll bort från mitt förra inlägg.

Bild

Sy sy sy sy... Och vad fint det blir!



Bild

Blixten blixtrar när tungelementet känner av bilens magnet. men inte hjälper det. Lyxproblem dock.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 29 nov 2012, 00:20

Ser riktigt gediget ut.
Men mest gillar jag Målarmästarens greppfattning!! Skall testas ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 25 jan 2013, 21:49

Hej hej!

Hallen är äntligen någorlunda färdigmålad och lite framgångar har firats på banan.

Nu är flipperproblemet löst! Åtminstone tills de börjar krångla nästa gång.
De ska ju vara löstagbara för att banan ska kunna bli så platt som möjligt.
Med hjälp av magneter är saken biff! Strömmen leds genom magneterna också.
En lagom tunn pianotråd fungerar som fjäder för att trycka tillbaka flippern i normalläget.

Två flipprar är fixade. Five more to go!

Här kommer lite bilder.



Bild
Flipperns ovansida med styrpinnarna.


Bild
Här ser man bl.a pianotråden. Sladdarna ska ju löddas fast i lödöronen någon gång i framtiden också...


Bild
Undersidan av banan. Här syns magneterna och hålen för styrpinnarna som alltså ser till att den hamnar på rätt ställe. Inte heller här är sladdarna fastlödda.


Bild
Klick!


Bild
Et voilá (as we say in Finland!)

Ha det gött
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 25 jan 2013, 23:03

FyFan va seriöst!
Här kan man ju köra med vilka fordon som helst!
Jag som bara har kört stridsvagn S , säkert en av de få civilister som har hanterat vagnen!
Hoppas att det blir många rejs på denna bana!

Ha en treflig stund säger Lasp :up:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 19 mar 2013, 20:22

Hej igen!

Här pysslat lite sen sist. Som jag nämnt hade jag ett problem med det stora antalet anslutningar som följer av att jag vill kunna köra banan både klassisk "Old School" och AC2.

Jag tycker att jag kommit på en snabb och enkel lösning. Ja snabb och enkel när jobbet väl är klart vill säga, för den som får för sig att det här är gjort på en kafferast kan få en knogmacka av mig. ;-)

Kusinerna från Tyskland kommer på Fredag och jag hade visst lovat ett race på banan för dem. Det har därmed blivit några sena nätter för att åtminstone få "Old School" -kopplingarna att sitta på plats. AC2 får komma senare, inte minst pga. tidsbrist, men det kan ju även vara bra att ha testat bort de värsta barnsjukdomarna innan jag målar in mig för långt i hörnet.

Samtliga tyskspråkiga jag träffat tycker förresten att projektnamnet "Das Bahn" suger fett.
Tyska ordvitsar verkar inte vara min starka sida...

Anyway! Här kommer några bilder på grejerna:

Bild

Här syns kurvan där spåren går ihop.
Om man räknar noga kan man ana att det är en del anslutningar som behöver kopplas för att strömmen ska flyta fint...


Bild

Här syns baksidan på samma sektion. En sak som krånglar till det ytterligare för lille mig är att nu blir ju allting spegelvänt. 8-o

Bild

Allt som ska elektrifieras är här någorlunda prydligt samlat och fixerat med neodymmagneter.

Bild

Plexiglas är en ny bekantskap för mig, men eftersom jag hade en skiva liggande till ingen nytta testade jag att såga och borra i det. Det är lite skörare än trä, men annars ganska likt. Och sen ger det ju en riktig fet "Future Hi-Tech"-känsla.
Ett antal hål med skruv och muttrar. Ledningarna byglar ihop de anslutningar som hör ihop.

Bild

Plattan klickar fast med ett skönt rasslande ljud och efter att jag vickat lite på det så sitter allt där det ska.

Bild

Så var det dags för nästa platta. 8-o Som ni ser harjag borrat hålen i plattan större än skruvarna, så att de sitter ganska löst. Detta för att skruvarna som håller magneterna i plywooden inte alltid är helt lodrätt idragna. (Jag är inte mer än människa!) Nu kan alla skruvar mötas utan problem och kontaktytan bli så stor som möjligt.

Hoppas kunna komma med en rapport om betatestet i helgen.

Vi hörs!
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Borgis 19 mar 2013, 22:05

Nu är jag mer än lovligt nyfiken på ditt enormt fina arbete. Dessutom saknar jag Hippiecittran i
din avatar. När får man komma och nosa? ;)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 19 mar 2013, 23:40

Ah! Hippiecittran "Ravi Shankar" - autobahns mest hatade, fruktade och älskade bil!
Den förtvivlan man kände när man insåg att man skulle köra Ravi i sista loppet i finalen... Han kunde ju blixtra till, men...
Borgis! Du är välkommen när som helst! Jag kan ju även passa på att sno åt mig lite goda råd om bilar, motorer och däck och sånt. Hoppas ha klart AC2- plattorna inom någon månad eller så, men hör bara av dig så tajmar vi ihop något!
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 20 mar 2013, 09:21

Ootroligt fifffigt!
Magneter är billigt och bra. Mer detaljer vill vi se. :thumb:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 23 mar 2013, 20:58

Hallå!

Efter lite glappkontakt och dylikt pyssel kunde ett gäng förväntansfulla knattar äntligen köra. Tämligen kaotisk kan man väl sammanfatta det som. Lokalen har en bedrövlig akustik och bilarna utsätts ju för en lindrigt uttryckt omild behandling så jag är ganska utmattad nu. Det är mycket lugnare att bygga bana.
Men alla var nöjda och på det hela taget var det egentligen inte för mycket krångel, några skarvar behöver finjusteras och så, men om vi vuxna någon gång får chansen kommer det förhoppningsvis bli lite mindre intressant att drämma in bilarna i skyddsräckena varv efter varv och finbilarna kan plockas fram.

Här kommer några bilder:

Bild

Slagpåsarna uppradade. Från vänster till höger:
"Discokillen","Den Kristna Veklingen", "Machinegun Joe Viterbo" och "Ravi Shankar".
Ett gäng Parma Home Set bilar som verkligen fått ta stryk under åren. Och tålt det ganska väl, men några ärr har det blivit och och karosserna börjar bli lite hängiga.

Bild

Knattarna uppradade. Notera greppen.


Bild

Discokillen in action.

Vi hörs!
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 23 mar 2013, 21:18

Härliga bilder.
Jag noterar att målarmästarens greppfattning sprider sig.
Måste vara en skön känsla att se resultat av ditt slit.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 26 mar 2013, 20:56

Tack ska du ha Lasp, men jag har lång väg kvar. Bilbanor är ju inte riktigt leksaker, så om jag ska undgå nervsammanbrott i framtiden, måste jag bl.a kunna sänka spänningen.
Vad är det för detaljer du vill se?
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 25 feb 2014, 01:14

Hejsan!

Tänkte dela med mig av de senaste erfarenheterna. I mitt första inlägg i den här tråden berättar jag att ledig tid inte är något jag har mycket av, och att bygget alltså får ta den tid det tar. Men inte ens jag trodde att jag två år senare fortfarande skulle harva på med bygget. Jag ska villigt erkänna att jag ofta tycker att det finns vettigare saker att göra när solen skiner, men ändå...

Det finns både för- och nackdelar med att vara långsam. En påtaglig nackdel kan ganska tydligt illustreras med den här bilden: Har jag gjort det här?!! Hur tänkte jag?

Bild

Jag stod och glodde, vred och vände och försökte förstå i några timmar innan jag insåg att jag det här med dokumentation kan ha sina fördelar. Alltså har jag nu gjort ett par scheman och därefter har det rullat på lite bättre.

Bild

Jag har fipplat ihop en prototyp för "växelspak" och efter lite slipande och justerande kan man äntligen byta spår!

Bild

Det återstår att dock att ordna reläer som kan byta polaritet på blecken, så att ingen del av banan blir strömlös. Som det är nu, behöver man lite fart för att passera vissa partier. Men bilarna går fint, och det känns som att att det kan bli grymt tajta race, där man både får jaga och bevaka sin placering.

Jag har även börjat pyssla lite med elektronik och faktiskt lyckats ordna en sensor för varvräknaren, ja halva iallafall. Här är några bilder på det lilla projektet:

Bild

Ingen bil...

Bild

Bil!

Bild

Och så här ser halva arrangemanget ut i "färdigt" tillstånd. Det här med varvräkning är ju känsliga grejer. Det behövs inte mycket för att stämningen ska bli ordentligt tryckt om förtroendet för den börjar vackla, så jag ska inte ropa hej än, men det funkade fint ikväll iallafall.

Och så en bild på räknemaskinen:

Bild


Vi hörs!
Klonk!
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster