Så satte han 3:25 nästan direkt !

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 23:04

Lasp skrev:Nu gjorde jag en ny upptäckt!
När blir man färdiglärd?
Mätte på banan, strip 1 och den visade 10,10 Volt vid fullt pådrag.
men så kopplade jag pinnarna till aggregatet och där fanns det 11,47!

Vad skall räknas när man ställer in ett nätaggregat för att leverera 12 Volt till Banan?

Jag vill lova att det är känsligt
Nu skruvar jag upp nätaggregatet till 12,00 Volt och på banan med knappen till mitt Scalextric handtag fullt intryckt visas det 10,65. :cuckoo:


Jag har faktiskt aldrig brytt mig om att mäta min SSD bana, så jag vet inte hur mycket man tappar. Har alltid haft bra med kräm på banan med APB6 (15v x 2 x 4 amp) och har inte brytt mig om att mäta. Men ska man köra på jämförelse så blir det ju viktigt naturligtvis.

Är det stock Scalextric, koppartejp eller alutejp bana Lasp? Koppartejpen vet jag ju har högre motstånd än braid, och säkerligen högre än spåren på en Scalextric också. Alu tejpen har jag ingen aning om.

Sen har jag iofs något svagt minne av att jag mätt upp min gamla Classic bana några gånger, och inte låg på mer än 9-10v trots att nätagget var 12v, så handtagen och basenheten käkar nog upp en del också.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 07 aug 2012, 23:18

Just i detta fall så är det ett sjysst nätaggrefgat BA 3020 som jag har kopplat till en Scalextric PB Sport A.
:)
Knepigt! :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 23:30

Lasp skrev:Just i detta fall så är det ett sjysst nätaggrefgat BA 3020 som jag har kopplat till en Scalextric PB Sport A.
:)
Knepigt! :cuckoo:


Mät på utgången från PB. Har haft Sport A också, och tyckte alltid att det var dåligt med kräm i den. Skulle inte förvåna mig om den stjäl ett par v.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Trampled_Underfoot 07 aug 2012, 23:51

I scalextrics PB sitter det en likriktarbrygga som tar 1,4V därav lite mindre spänning på banan än vad ni matar med.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 07 aug 2012, 23:57

Tack Henrik!
Men vad är då riktigt?

Dessa tider är med 12 volt på agg dvs 10.10 till spåren.

Den lille 143.JPG
Den lille 143.JPG (148.1 KB) Visad 27863 gånger

NSR Mosler.JPG
NSR Mosler.JPG (154.48 KB) Visad 27888 gånger

Porsche132utan magnet.JPG
Porsche132utan magnet.JPG (136.42 KB) Visad 27849 gånger


Och så här ser banan ut i Scalextric Sport

Testbana SF vänster.JPG
Testbana SF vänster.JPG (105.22 KB) Visad 27809 gånger

Testbana SF höger.JPG
Testbana SF höger.JPG (72.95 KB) Visad 27806 gånger
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 08 aug 2012, 09:33

Trampled_Underfoot skrev:I scalextrics PB sitter det en likriktarbrygga som tar 1,4V därav lite mindre spänning på banan än vad ni matar med.


Jäkla frigolitkartongstillverkare. Fattar de inte hur viktigt det här är för att jag och Lasp skall kunna racea mot folk över hela världen. :D 8-) :rolleyes:

Får mäta min APB idag också och se hur mycket jag tappar. Men det verkar inte som att Slotforum folket tänkt alls på att det skiljer sig mellan powerbase och powerbase.

Vad tror ni? Hur pass stor skillnad blir det på resultaten om man har så stor variation? Worse case så kanske det är ett spann på 9-10v till 14-15v vi snackar om som folk kör på?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Trampled_Underfoot 08 aug 2012, 12:53

Jag tror att för det först att de flesta inte kör med Scalextrics PB. För det andra så är det enda rätta att mäta spänningen till handtaget, det är ju den spänning man har att leka med.

/ Henrik
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 08 aug 2012, 16:23

Trampled_Underfoot skrev:Jag tror att för det först att de flesta inte kör med Scalextrics PB. För det andra så är det enda rätta att mäta spänningen till handtaget, det är ju den spänning man har att leka med.


Såg ut att vara just mycket Scalextric folk på den tråden i SlotForum, så jag tror nog att de kör stock Scalextric (kanske) eller moddad PB möjligtvis.

http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=47842

Jag pratar bara rakt ut i luften nu, men jag tror att Scalextric´s digitala system hanterar det lite annorlunda. De kör 3.3v eller 5v i handtagen och sen är det Powerbasen som avgör hur mycket kräm som skall skickas ut på banan baserad på ett analogt mätvärde med detta som referens.

Gissar detta då jag vet att Slot.IT haft "problem" med sina digitala handtag för just Scalextric, att det som funkar på det gamla (5v) inte funkar på det nya (3.3v).

Men jag har ju gissat fel förr. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Trampled_Underfoot 08 aug 2012, 16:28

Kör man digitalt är det en annan femma. Mina påstående gällde framförallt analoga banor.

/ Henrik
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 15 aug 2012, 22:10

Henrik har helt rätt! Det är Volten i stripen man skall ha koll på! Även det till Handtagen kan ta en reducering.
Skall fundera på hur jag ansluter den nya testbanan! Det med Scalextric PB var ju bara lättja ;-)

Jag har bara tejpat innerspåret i hårnålen ännu, funderar fortfarande på anslutningspunkter för volten.
Man bör ju mata rakan direkt! Banan är bara testkörd med det digitala ännu!
Kunde inte hålla mig ;-)

Så här ser i alla fall banan ut i det nya materialet
Nya testbanan Hårnål.JPG
Nya testbanan Hårnål.JPG (94.04 KB) Visad 27949 gånger


Nya testbanan storkurvan.JPG
Nya testbanan storkurvan.JPG (82.37 KB) Visad 27900 gånger


Det är faktiskt lätt att skära de former man vill ha! När jag började försökte jag med en egg.
Nu har jag ett färdigt paket, både för radier och rakor med knappt tre (3) mm i spårbredd

Om någon funderar varför man efterapar en bana så är det som testbana med fastlagd längd och svårighet. Då kan man mäta sina egna bilar och testa olika beläggningar. Just detta är alltså Skummad PVC 3 mm (Forex eller Sintra) med ett material liknande liggunderlag som jag bara har klistrat under, och där jag ordnar några mm till för guiden att glida i ;-)
:cuckoo:

Sa jag det att banan väger nästan inget, den är gjord i 4 moduler.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 18 aug 2012, 10:07

Snyggt ser det ut Lasp. Och jag upphör aldrig att bli inspirerad av din kreativitet just när det gäller materialval på banorna. Det är jätteroligt.

Får du tid över någon gång och vill ha lite pyssel så ska vi prata ihop oss lite om vad du vill ha i ersättning för att bygga en lätt, modulbaserad RoC 2011 bana som man snabbt kan slänga upp var som helst. Vore kul att ha en bana för events och för att väcka intresse, men ändå inte vara fast i spårvalen av plastbitarna.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 28 dec 2012, 19:41

3:185- Fast fuskar med Magnet! *skrattar*
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 28 dec 2012, 20:51

Nu blir det banvård, bilvård, nya flätor, däckslip och möjligtvis chippning till Oxigen så jag kan använda min SCP1, sen blir det riktig gasa av Lennart. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Föregående

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster

cron