Carrera GO en besvikelse!

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Carrera GO en besvikelse!

Inläggav mdlarsson 23 jul 2012, 03:00

Jag köpte en Carrera Go Le Mans, till mig och mina pojkar 4 och 6 år.

Banan allt annat än snabb att sätta upp, mellan varje skena ska men sätt a plast grejer så att dom inte glider isär och staketen är jättebökiga. Bilarna "glider" inte i kurvorna och dom saknar lyktor. Sedan så verkar bilarna ha svårt att få ström hela tiden. Ibland får man liksom putta igång dom. Går dessa saker att åtgärda?


Funderar även på att byta ut den mot Carrera Evolution.

Vi har en Super Racing bana (Artin) sen tidigare men ingen av kontrollerna funkar. Dessa bilar har lyktor tappar inte kontakten med banan, glider i kurvorna. Lätta staket att sätta på. Den känns ju mer billig än Carrera Go men med mer körkänsla.

Jag vill ha en bana som är snabb och lätt att sätta ihop, med smidiga staket, bra känsla i bilarna, lyktor. Tappar inte kontakten med strömmen. Jag kan inte komma ihåg att jag hade problem men kontakten på min gamla Niki Lauda Polistilbana.
mdlarsson
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jul 2012, 21:46
Ort: Göteborg

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav Nico 23 jul 2012, 08:11

Tjena Larsson,

Kortfattat - köp Ninco!

Kostar lite mer, tål att packas upp och ner, bra kontakt (bäst på marknaden) över hela banan, rejäl yta på banan som ger bra grepp. Flexibla men rejäla staket. Kontakta Swedish slotshop eller slotcar4fun så kan dom säkert få fram det även om det eventuellt inte finns med i webshopparna.

Bilar kan du köra vilka du vill på denna bana.

... men nu pratar vi skala 1:32
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav mdlarsson 23 jul 2012, 11:53

Det känns inte riktigt som om jag kan motivera priset på en Ninco.

Är det någon större skillnad på Go och Evolution förutom storleken? Finns det Go bilar med lyse och kan man enkelt modifiera "pinnen" så att bilen glider lättare i kurvorna.
mdlarsson
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jul 2012, 21:46
Ort: Göteborg

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav GranTurismo 23 jul 2012, 21:18

Får tyvärr säga att den samlade kunskapen om Carrera Go nog är ganska låg på detta forum då de flesta håller på med 1:32 och det faktum att Carrera Go är lite mer leksak så att säga. Du kan söka på det i forumet och det ger 12 sidor med träffar, en kille som heter Razamanaz gjorde den här tråden för många år sen, kanske kan den ge nåt tips http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=1235

Du skriver att bilarna inte driftar något? Har du provat att plocka ur magneten? Risken är kanske att de blir oköra för sonen (och för dig). Just att de inte använder sig av traditionell släpsko utan bara den stela styrpinnen gör dem rätt tråkiga.

Carreras stora 1:32banor (kan klara 1:24 också) är omtyckta av många. Själv har jag ingen större erfarenhet. Bilarna är gedigna, inte så jättesnabba och därmed säkert lämpliga för sonen. Sen kan du alltid köpa bilar av andra märken som Scalextric, Ninco, Slot it m fl. Alla funkar. Alla moderna bilbanebilar ligger sedan klistrade vid banan om man inte tar ur magneterna och större bilar klarar så klart detta bättre än små.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav Lasp 23 jul 2012, 22:09

Måste tyvärr hålla med dig. Köpte ett LeMans kit av Carrera Go!!!.
Sålde det på Tradera häromdagen.
Men det finns bra bilar i skala 1:43 Kyosho heter de ? :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav mdlarsson 24 jul 2012, 00:13

Kyosho Dslot43 verkar väldigt fina, banan ligger på ca 1000kr men man måste köpa bilarna löst. Kanske går det att köra bilarna på GO banan?
mdlarsson
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jul 2012, 21:46
Ort: Göteborg

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav mdlarsson 24 jul 2012, 12:25

Ok, jag måste byta bana, vi bor ju trångt så, en Dslot 1:43 går nog på ca 1700 med två bilar och 9,6m bana. Det billigare alternativet är Carrera Evolution Le Mans för 700kr med två bilar 1:32 och 5,3m bana 1:24.

Rent praktiskt så är nog Dslot bäst men det finns ju mer delar till Evolution.
mdlarsson
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jul 2012, 21:46
Ort: Göteborg

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav Ravajack 24 jul 2012, 18:20

Är du trångbodd så är nog inte Carrera Evolution lösningen. Carreras bansystem i den större skalan är det mest utrymmeskrävande som finns på marknaden då banbitarna är större och bredare än i andra system. Dessutom är de lite ömtåligare, tillverkade i hårdplast, och tål inte att trampas på särskilt väl. Bor du smått, varför inte fundera på HO, typ Micro Scalextric eller Tomy/Tyco. Lite bökigt att hitta HO-skalan i Sverige kanske, men vi lever ju i en global värld... :-P
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav Ravajack 24 jul 2012, 22:17

Här en kanske lagom Dslot-slinga för den trångbodde:

En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav mdlarsson 24 jul 2012, 23:47

Ja, Tyco är ju ett alternativ. Särskilt då det finns massor på blocket. Det var länge sen jag hade en sådan jag har för mig att den var lätt att sätta ihop och delarna var ganska robusta. Det kan ju pojkarna fixa själva. Alternativt att jag kan fixa kontrollerna till Artin-banan (Super Racing 3800).

Men en med lite mer körkänsla vore ju bra.

Dslot verkar ju vara toppen, jag tror att jag kan få in ganska mycket bana på en skiva som är 200x100 som jag kan fälla ner över ena pojkens säng. Jag är dock osäker hur jag ska montera den på bästa sätt. Bilarna är lite dyra, men pojkarna kan ha CarreraGo-bilar till att börja med.
mdlarsson
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jul 2012, 21:46
Ort: Göteborg

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav Kristian 25 jul 2012, 01:48

Kontroller borde ju vara ett relativt litet problem att fixa fram förutsatt att det är "standard" resistor kontrollers.
Är det resistorkontrollers så är det bara att köpa ett par parma handtag å använda kontakterna från dina gamla kontroller.

Edit: Snabb googling gav att Artin verkar köra med 60ohms handtag, det finns tydligen Parma i samma resistans men om du vill komma undan enkelt (bra tillgänglighet) och relativt billigt så är standard Scalextric kontrollers på 60ohm också.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav Jormungandr 25 jul 2012, 09:13

Scalextric handtag borde du hitta riktigt billigt på tradera t.ex. Det är många som köper flera startsatser när de vill bygga stora banor. det blir mycket billigare än att köpa bandelar löst, och oftast så säljer man av de oönskade bitarna på tradera eller blocket.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav Lasp 25 jul 2012, 09:16

Matning dvs. PB PowerBox kan vara vad som helst som ger mellan 9 och 14 V. Den skall vara på minst 1A Gärna variabel på Volten. En enklare varvräknar får man med en Carrera eller Ninco båge (ca 400:-) Kan säljas senare när man har kopplat en dator till banan ;-)
Det finns mängder med lösningar för detta och handtag. Så vilken form av bilbana man än önskar kan det uppfyllas. :cuckoo:

Om du vill komma riktigt billigt undan så har ByggMax oftast tunna MDF skivor som överskott från klickgolv, gratis.
Använd dessa som underlag, för vad du än gör! :up:
När jag kör Kyoshobilarna gör jag samma sorts varvtider som med 1:32, så 1:43 är inte helt fel!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav mdlarsson 25 jul 2012, 10:55

Dslot banan ser robust ut, även staket och bro pelare. Är det så? Go är ganska skraltig tycker jag. Kan barnen höra Go-bilar på banan.
mdlarsson
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jul 2012, 21:46
Ort: Göteborg

Re: Carrera GO en besvikelse!

Inläggav mdlarsson 26 jul 2012, 22:46

Är det någon som vet var man kan köpa en dslot bana och/eller bilar i GBG?
mdlarsson
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jul 2012, 21:46
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster