Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav Lasp 18 jul 2012, 22:08

Ingen kan allt, men alla kan något, :w00t:
så därför kanske det vore bra med en tråd om hur man kontrollerar en nyinköpt bil.
Jag har två bilar som inte är uppackade och eftersom det finns så mycken kunskap om hur man bör göra, vore jag tacksam för råd och dåd.
Så kan vi följa mina experiment på rätt sätt.
Från kartong och etikettskick, till dremelkapning av axlar! Vore det inte bra? :cuckoo: :beer:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav Nico 19 jul 2012, 10:08

Ja vart ska man börja?
Jag tror vi får ha en workshop!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav Aramis 19 jul 2012, 11:08

Ja du... Det är så varierande beroende på fabrikat och modell.

På en NSR-bil behöver du i regel endast checka så axialspelet bak inte är för tight innan du börjar köra med den. Ett par tiondels millimeter brukar vara idealiskt här.

När det gäller andra fabrikat så behövs det kollas betydligt fler grejer beroende på vilken tur/otur du har. Listan kan göras otäckt lång och som Nico säger så är det enklast att sitta bredvid någon som vet hur det ska göras. Workshop asså...

Åk till Lala så kan han utbilda dig för jag vet att han sitter inne med allt som behövs vetas!! :beer:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav ymigs 19 jul 2012, 11:59

I en svunnen forntid startade jag en bilbanewiki och kanske denna korta artikel kan vara till någon hjälp?
Inkörning
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav balsaworks 19 jul 2012, 12:32

Det är kanske bra att skilja på sådant som är 1)transportskador, 2) uppenbara reklamationsfel (fel produkt, delar fattas eller är defekta från fabrik), 3) sånt som kan förväntas justeras av köparen.

För postorderköp är transportskador en viktig sak. Börja med att kolla om paketet är oskadat - även ganska små yttre skador kan vara effekt av rejäla smällar. Om det skramlar i paketet när man skakar på det så är det illavarslande.
Det vanligaste är nog att hela bilen har lossat från botten och skramlar runt i asken. Smådetaljer, speglar och annat kan också lossa. Om det skramlar brukar jag öppna asken över en ren bordsyta och hålla den upponer så att lösa delar lägger sig i locket eller landar på bordet. Jag vet inte hur många gånger jag upptäckt att det fattas delar som redan hamnat nånstans på golvet eller i en redan slängd förpackning.
Titta snabbt över hela bilen att allt verkar sitta på plats och är oskadat. Rulla på hjulen och känn på styrskon.

Om det handlar om transportskada som täcks av försäkring så är det bra att ta bilder, både på den skadade varan och på förpackningen.
Jag har fått ut rejäl ersättning på transportskador från England där försäkringsbolaget krävt foton av paketet - både utsida och insida. Öppna alla paket försiktigt och släng inte förpackningen förrän innehållet är kollat.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav balsaworks 19 jul 2012, 18:37

Beträffande reklamationer - Den stora otäcka internationella auktionssajten fungerar faktiskt rätt bra när det gäller reklamationer.
Om man är kund och inte har fått sin vara eller fått en defekt, felaktig eller skadad vara så kontaktar man förstås säljaren direkt. Om säljaren inte svarar - vilket verkar vara rätt vanligt - eller om man inte kommer överens, så är det bara att kontakta "Resolution Center".
De flesta skärper sig då, men om man förfarande inte får svar - vilket jag har varit med om - så kan eBay gå in direkt och avgöra en tvist och t.ex. plocka ut ersättning för en icke levererad vara från en säljare som inte svarar.
Det bästa är förstås att hålla sig till de säljare som man har bra erfarenheter av och som kommunicerar.

Frakt med försäkring är nödvändigt för dyra varor men det är inte alltid så lätt i praktiken att få ut sin ersättning via postens försäkringssystem. Kraven på att förpacka varor på rätt sätt är ganska hårda och i ärlighetens namn beror nog flertalet transportskador på dåligt förpackade paket. Återigen underlättas såna transaktioner om säljare och köpare kommunicerar bra.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav Borgis 19 jul 2012, 19:48

balsaworks skrev:Kraven på att förpacka varor på rätt sätt är ganska hårda och i ärlighetens namn beror nog flertalet transportskador på dåligt förpackade paket. Återigen underlättas såna transaktioner om säljare och köpare kommunicerar bra.


En del öppnar ju lådorna och säkrar lite extra mha gummiband eller plastband. Då kommer ju förseglingar och etiketter som är påklistrade att vara trasiga när lådan kommer. Hellre det än att hitta det här som jag gjorde en gång.

Bild

Har för mig att jag fick lite ersättning av säljaren senare...
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav Jormungandr 19 jul 2012, 22:45

Kan meddela att posten skiter fullständigt i dina paket och du får ingen ersättning om det inte är Postens egna emballage! Det spelade ingen roll att det var 5 varv bubbelplast och lika mycket wellpapp runt grejerna plus att allting var uppmärkt med "ömtåligt - glas" :-((
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav Lasp 19 jul 2012, 23:00

Va bra att en del tar upp detta med förpackning.

Jag visar då två exempel på nyligt anlända bilar.

wraper.JPG
wraper.JPG (90.71 KB) Visad 33660 gånger

sigill.JPG
sigill.JPG (83.84 KB) Visad 33737 gånger


Här är objektet wrappat med plast, bra för transporten, men då kan jag inte lita på sigillet!

Det andra är om det är rätt kartong och livery för en historisk bil?

historia.JPG
historia.JPG (111.77 KB) Visad 33658 gånger

Kartongmontering.JPG
Kartongmontering.JPG (117.85 KB) Visad 33697 gånger


Jag var inte på LeMans vid detta tillfälle.

Vad skall jag börja med?

Köra bilen med 9V batteri! Kolla motor! Smörja! :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav ymigs 20 jul 2012, 00:12

Lasp skrev:Det andra är om det är rätt kartong och livery för en historisk bil?
Jag var inte på LeMans vid detta tillfälle.
Vad skall jag börja med?
Köra bilen med 9V batteri! Kolla motor! Smörja! :cuckoo:

* Detta var den bilen som Jocke Bonnier rattade när han omkom vid Le Mans 1972, liveryt stämmer.
Bild
* Förpackningen är den som användes av Sloter fram till att SCX köpte upp dem
* Sloters bilar levererades normalt utan magnet men kan behöva lite tyngd i fronten, i våra klubbrace har vi använt den existerande magnethållaren i fram och lagt i en rund standardmagnet.
* I den tidiga produktionsserien satt gubben för djupt och när man drog fast chassiet stumt så tog sätet i i underredet. Avhjälpes enkelt genom att slipa ner en smula under sätet eller i den kanten som sticker upp på chassiet. Du märker om du har en bil ur denna serie genom att ställa den på en plan bandel och se om all fyra hjulen tar i banan eller om ett framhjul hänger i luften.
*I övrigt är det samma process som för alla nya bilar; kolla smörjning, kör in den i 15-20 minuter innan du gassar fullt.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav Lasp 20 jul 2012, 00:32

Se!! Sicken bra tråd detta blev. Bra tips istället för smisk på finmgrarna. (Black Grouse) :beer:
Ni kan ju säger Lasp tacksamt
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav GranTurismo 20 jul 2012, 08:06

Lasp skrev:Här är objektet wrappat med plast, bra för transporten, men då kan jag inte lita på sigillet!


Obrutbrutna förpackningar är så klart alltid trevligt, då vet man att den gått orörd från fabrik till mig. Men, jag ser mycket hellre att återförsäljaren gör som på din bild. Öppnar förpackningen och virar plast eller lägger in papper. Det minskar jättemycket risken att bilen lossnar från plinten med transportskador som följd. Huvudsaken är att bilen fortfarande är hel och fin när den kommer i din hand. Om nån annan i sin yrkesverksamhet fingrat lite på den i syfte att ge bra service för säkerställa att den skulle vara just hel och fin gör mig inget, utan jag blir bara en nöjd kund.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav Aramis 20 jul 2012, 11:52

Vill bara flika in att jag aldrig fått en endaste transportskada från någon av de svenska webshopparna och det utan att de brutit nåt sigill. Det ligger alltid välpackat med antingen bubbelplast eller tidningspapper. Och om jag skulle få otur med det i framtiden VET jag att det ALDRIG skulle bli några problem med reklamation då Leif och Janne är proffsiga och har förstklassig service!

:thumb:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav Jormungandr 20 jul 2012, 15:33

Aramis skrev:Vill bara flika in att jag aldrig fått en endaste transportskada från någon av de svenska webshopparna och det utan att de brutit nåt sigill. Det ligger alltid välpackat med antingen bubbelplast eller tidningspapper. Och om jag skulle få otur med det i framtiden VET jag att det ALDRIG skulle bli några problem med reklamation då Leif och Janne är proffsiga och har förstklassig service!

:thumb:


Är troligtvis när grejerna ska på och av flyget som det hanteras lite "ovarsamt" har hänt mig ett par gånger, men aldrig några stora skador...
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

Inläggav Nico 20 jul 2012, 18:19

Vet ni vad... absolut värst av allt... TÄNK OM DU FÅR DEN BILEN SOM DOM HAR ÖPPNAT OCH TAGIT UR SIN ASK OCH FOTOGRAFERAT ... aaargh..... fingeravtryck!!!!

LASP, jag tror du lärde dig allt du behövde i case't med Ferrarin eller?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 77 gäster