Bästa bilbanan?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 21 apr 2012, 17:12

Några av er verkar tro att jag astroturfar åt Scalextric. Men så är det inte, jag vill bara ha en bra och kul bilbana till mina två pojkar.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Lasp 21 apr 2012, 17:31

Idag var jag runt och kollade lite, såg Scalextrics från 799:- på Leklust!
Köpte en Carrera Go LeMans för 449:- Prisvärt tycker jag.
Bra nätaggregatet med dubbla försörjningar, typiska tryckaner handtag och riktigt fräsiga LMP vagnar.
Min tanke var att kapa en banbit och koppla dessa till en frässkiva.
Då får jag ju både och för en hanterar peng.
För grejen är väl först och främst att se om det passar andra att köra! :up:
Rapport kommer efter kaffet, så låt oss var mycket sakliga här! :)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Nico 21 apr 2012, 19:01

subtilis skrev:Några av er verkar tro att jag astroturfar åt Scalextric. Men så är det inte, jag vill bara ha en bra och kul bilbana till mina två pojkar.


Jag tror något helt annat ... Det finns lite bakomliggande saker som har fått vissa att reagera felaktigt verkar det som(?). Jag m fl har blandat ihop dig med en annan person som har varit i epicentrum för en jäkla oreda här på forumet. Jag trodde att du var den personen - är du inte det så ber jag ödmjukast om ursäkt för några tråkningar.

Men min bestämda uppfattning att du har fått alla svar du behöver för ett lyckat inköp för lite lek hemma på vardagsrumsgolvet med dina två pojkar.

Lycka till.

Mors...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Lasp 21 apr 2012, 19:17

Jag kan som personligt råd tala om att Carrera Go!!! inte är ett dugg att köra med.
Kommer inte ens att testa att köra vidare med dessa bilar på träbana. De är alldeles för lätta och skramliga för att det skall bli något skoj av detta.
Så jag tror att jag dömer bort hela 1:43 sortimentet efter detta. Pillade bort en magnet och den var i princip okörbar.
testade samma bana med en 1:32 bil och en 1:43 av annat fabrikat, och dessa fungerade OK.
Så nu finns det några meter Carrera Go!!! med handtag och trafo till en billig peng ;-) :up:
Men man måste testa för att få kunskap tror Lasp.
Många tyckte ju att det var en bra grej med en stor satsning av ToysR us på just Carerra, men min uppfattning är att detta skadar BilBanesporten.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 21 apr 2012, 20:12

Är det någon som testat Kyosho Dslot43? Se http://bilbanor.brommahobby.com/index.p ... ts_id=3277 och http://bilbanor.brommahobby.com/index.p ... 25_175_353
Bilarna i 1:43 ska vara kompatibla med 1:32.

Som sagt tidigare: jag testade min kompis Aurora bilbana som barn. Små bilar i format ??? som hade magneter under sig. (Olikt Scalextric på den tiden - varför introducerades detta trams? Det är ju ett slags fusk.)
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 21 apr 2012, 20:39

Nico skrev: Jag m fl har blandat ihop dig med en annan person som har varit i epicentrum för en jäkla oreda här på forumet. Jag trodde att du var den personen - är du inte det så ber jag ödmjukast om ursäkt för några tråkningar.

Men min bestämda uppfattning att du har fått alla svar du behöver för ett lyckat inköp för lite lek hemma på vardagsrumsgolvet med dina två pojkar.


För det första: jag är/heter inte Erik.
För det andra: jag vacklar fortfarande mellan Ninco och Scalextric. Men jag är förälskad i SCX-bilar, främst i serien "Classics" - t ex Fiat, Renault, Mini och Citroën. Deras Morgan DeWalt är också en pärla! Men i detta tänker jag nog mest efter eget sinne och inte efter pojkarnas.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Jonas 21 apr 2012, 21:11

Subtilis, din mailadress är dold för alla utom mig så jag vet vem du är, kan inte du göra den synlig för alla så att även de andra kan bilda sig en egen uppfattning om du är vår gamla forummedlem Erik eller inte?
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 664
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 21 apr 2012, 22:33

Jonas skrev:Subtilis, din mailadress är dold för alla utom mig så jag vet vem du är, kan inte du göra den synlig för alla så att även de andra kan bilda sig en egen uppfattning om du är vår gamla forummedlem Erik eller inte?


Ursäkta, men detta är ju tramsigt. Får man inte vara anonym? I så fall vill jag att ni raderar mitt medlemskap omedelbart. Jag vill inte bli terroriserad privat av självmordsbombare in spe - alla dessa bittra, medelålders män som tycks dominera i detta forum.
Jag är inte Erik, och därmed basta! Ni som tror detta: sök läkare. Ni har förmodligen en psykisk sjukdom.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Jonas 21 apr 2012, 23:01

Det är självklart upp till dig om du vill vara anonym, men att bara säga "Jag är inte är Erik, och därmed basta!" smäller inte jättehögt.
Så varför skulle inte du kunna vara Erik?
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 664
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Janne L 21 apr 2012, 23:02

Är du inte lite Erik ändå :-D=
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 21 apr 2012, 23:21

subtilis skrev:...självmordsbombare in spe - alla dessa bittra, medelålders män...

En perfekt karaktäristik! :thumb:
Det vet ju alla hur en självmordsbombare brukar ser ut, inte är det några ungdomar precis... B-|
Ja säger bara tre ord: Pa sa dig! :-x

mvh
Ra va jack
(bitter och medelålders :beer: )
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav taunus76 21 apr 2012, 23:23

Om du har lyssnat på dom i hobbyn som faktiskt har gett dig många goda råd istället börja frågasätta deras kunnade så kanske du hade fått en trevligare respons.

Vi kan inte bestämma åt dig så läs och begrunna dom olika för och nackdelarna som finns för respektive bana.
och oavsett vilken hobby eller inriktning man har kommer du alltid få massa olika tyckanden vilket är din uppgift att utvärdera och göra ditt val utefter
det är som i många situationer du måste göra ett eget val endel gillar Volvo andra SAAB ( Kanske inte så många ifs) eller VW och ställ samma fråga i ett sådant forum så kommer du också få massa för och nackdelar
och man får helt enkelt kompromissa fram sitt val till något som känns rätt och skulle det inte vara till belåtenhet ja skaffa en annan bana av annat märke och prova dig fram som många har gjort och funnit det som funkar för dom.

Är det så att det är en bana till dig och dina barn så behöver du inte något västing set för vad är din plan med banan är det för att väcka nostalgi från 70 talet eller bygga en bana när ungarna eller polarna vill eller vad.

Lättast är att skaffa dig en Scalextric för det finns mycket stort utbud av delar i Sverige att komplettera med
eller någon noname bana på toys n us eller liknade
angående Ninco så har dom start set med bilar
http://www.slotcar4fun.se/startset-bilbanor/ninco/50

angående tåliga bilar så finns det en uppsjö sådana av varierande fabrikat tyvärr så är inga oförstörbara
och bilarna i Full trottle kommer nog att ha många delar saknade efter ett tag

och brandrisken i en träbana är nog obefintlig, finns saker som har högre brandrisk en en bilbana oavsett om den är i trä eller plast tex bärbara datorer mm
Användarvisningsbild
taunus76
Braidsbytare
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 03 jan 2010, 22:45
Ort: Uppsala / Vänge

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 21 apr 2012, 23:27

Jonas skrev:Det är självklart upp till dig om du vill vara anonym, men att bara säga "Jag är inte är Erik, och därmed basta!" smäller inte jättehögt.
Så varför skulle inte du kunna vara Erik?


Läs Kripkes "Naming and Necessity" så begriper du varför jag inte kan vara Erik. Personnamn är rigida designatorer som pekar ut en unik individ givet en viss historisk koppling till en person. Namnet "Erik" har därför inget med mig att göra.

Det är trist att diskutera med människor som tror att de har en poäng oavsett vad som sägs. Det påminner om personer som säger att de mött Jesus.

Varför tjafsa om Erik när jag är intresserad av BILBANA? Jag skiter väl i era historiska uppgörelser inom detta forum. Vem är Erik?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 21 apr 2012, 23:28

Janne L skrev:Är du inte lite Erik ändå :-D=
Janne L


Vem är Erik?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 21 apr 2012, 23:32

taunus76 skrev:Om du har lyssnat på dom i hobbyn som faktiskt har gett dig många goda råd istället börja frågasätta deras kunnade så kanske du hade fått en trevligare respons.


Jag har ta mig fan inte ifrågasatt något kunnande. Jag har bara undrat. Hur fin i kanten får man vara?

taunus76 skrev:Vi kan inte bestämma åt dig så läs och begrunna dom olika för och nackdelarna som finns för respektive bana.
och oavsett vilken hobby eller inriktning man har kommer du alltid få massa olika tyckanden vilket är din uppgift att utvärdera och göra ditt val utefter
det är som i många situationer du måste göra ett eget val endel gillar Volvo andra SAAB ( Kanske inte så många ifs) eller VW och ställ samma fråga i ett sådant forum så kommer du också få massa för och nackdelar
och man får helt enkelt kompromissa fram sitt val till något som känns rätt och skulle det inte vara till belåtenhet ja skaffa en annan bana av annat märke och prova dig fram som många har gjort och funnit det som funkar för dom.

Är det så att det är en bana till dig och dina barn så behöver du inte något västing set för vad är din plan med banan är det för att väcka nostalgi från 70 talet eller bygga en bana när ungarna eller polarna vill eller vad.

Lättast är att skaffa dig en Scalextric för det finns mycket stort utbud av delar i Sverige att komplettera med
eller någon noname bana på toys n us eller liknade
angående Ninco så har dom start set med bilar
http://www.slotcar4fun.se/startset-bilbanor/ninco/50

angående tåliga bilar så finns det en uppsjö sådana av varierande fabrikat tyvärr så är inga oförstörbara
och bilarna i Full trottle kommer nog att ha många delar saknade efter ett tag

och brandrisken i en träbana är nog obefintlig, finns saker som har högre brandrisk en en bilbana oavsett om den är i trä eller plast tex bärbara datorer mm


Det enda nya du kommer med är att det inte finns någon brandrisk med träbana. Det övriga har jag redan hört av andra eller insett själv. Tack ändå.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster