Bästa bilbanan?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 mar 2012, 01:24

Vilken bilbana är bäst? Scalextric, SCX, Ninco, eller Carrera?
Som barn hade jag Scalextric, började med en 8:a med två Shadow-bilar (Tom Pryces bil på kartongomslaget). De andra fabrikaten har jag aldrig provat.
Om man nu ska köpa nytt, vad ska man välja?
Scalextrics startset "Italian Job" verkar kul, men kommer den att säljas i Sverige?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Lasp 22 mar 2012, 09:36

Välkommen till forummet.
Jag tillhör inte de som kör bilbana från frigolitkartong, men om jag får lägga en åsikt så är Ninco nog bäst (och bredast) av plastbanorna, Carrera har bra kontakter och utbud (dock inte i Sverige) så är det Scalextric som kommer på tur kanske för att SCX i sin Digitala version gått en egen väg! Allt detta för skala 1:32.
Men om man har plats, är en egen bana det bästa. Men vad vill man göra, kanske är den främsta frågan!
Köra Rally, då finns SCX och Ninco som bra bas, köra digitalt, då skall man välja system först!
Så är detta med skala! På Ninco och Carrera kan du köra 1:24, Vill du testa med 1:43 finns ju fler möjligheter!
Men viktigast är att man tar upp detta med bilbana igen och har roligt. :D
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 mar 2012, 09:59

Bygga egen träbana förefaller vara ett lite väl stort projekt att ta itu med innan alla husrenoveringsprojekt som måste göras först. Jag har visserligen med intresse kollat på diverse träbaneprojekt på nätet, och det ser frestande ut. Det är en stor poäng med att man anlägger fler än två spår samt diverse chikaner.

Du verkar inte vara ett fan av Scalextric. Vad är haken?

Jag fann denna sida med njutbar nostalgi för oss som haft Scalextric på 70-talet:
http://www.scalextric-car.co.uk/Catalog ... 0_1979.htm
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Nico 22 mar 2012, 11:46

Till att börja med, jag kör bara utan magneter! Så det jag har skrivit nedan är helt och hållet baserat på körning utan magneter.

Scalextric Sport är en suveränt fin bana att tävla på. Jag vet, vi är två klubbar (Tjockhult RS och Tuna Devils) som ofta tävlar på sörre 4-spåriga banor av just detta märke. Det vi gillar är den släta och fina ytan som tillsammans med bra däck blir riktigt häftig att köra på.
Scalextric är alltid en bra start, är du inte nöjd är det lätt att sälja av.
Vet du redan nu att du kommer att bygga upp banan för att sedan packa ner den ofta så rekommenderar jag att du köper Ninco-bana som har riktigt bra kontakt mellan banbitarna oavsett hur mycket du plockar upp och ner med banan. Scalexsport kan få lite glappkontakt, lätt fixat men jag tror inte att det är så roligt.

Ninco har mera grepp än sport-banan då ytan är lite strävare. Mera grepp i ditt fall får innebära att just det faktum att banan är aningens strävare gör att de flesta däcktyper greppar bättre. Jag köpte nyligen 20m 4-filig Ninco bana att sätta upp på jobbet för att få lite variation på våran klubbracing.
Köper du en Ninco startsats så får du faktiskt mycket för pengarna också. Roligt plus är att du med "the flick of a switch" kan byta körriktning på en Ninco bana.

Du skrev inte om du vill köra digitalt, det vet jag inget om.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 mar 2012, 12:11

Var hittar man 4-spåriga Ninco?
Är det inte lättast att hitta bandelar från Scalextric? Och - dessutom - de hyfsat realistiska "sladdzoner" inkl. staket som de har idag finns väl inte hos någon annan tillverkare? En brilliant idé, synes det mig, som fortfarande minns alla olycksaliga ursladdningar jag upplevde som barn.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 22 mar 2012, 13:05

subtilis skrev:Du verkar inte vara ett fan av Scalextric. Vad är haken?

Scalextric var, och är, i första hand en leksak med barn och ungdom som första och främsta målgrupp.

Övriga tillverkare, Ninco, Carrera och även i viss mån SCX, har satt målet lite högre och vänder sig mera till en något vuxnare publik med hobbyperspektiv i fokus.

På den europeiska kontinenten är bilbanehobbyn betydligt mera utbredd och även mera "seriös" än hos oss här uppe i norr. I de "stora" bilbaneländerna Spanien och Italien är Ninco den helt dominerande bantypen. Det gäller även Frankrike och viss mån även Tyskland, Carreras egen hemmaplan.

USA är starka fästen för såväl Ninco som Carrera, medan Scalextrics bansystem främst tycks ha slagit an på hemmaplan (England) och hos oss här i norr.

Nincos starka position på de flesta marknader utanför de brittiska öarna torde vara att företaget en gång startades av två entusiaster och före detta anställda i den dåvarande spanska Scalextricdivisionen (som sedemera blev SCX utanför Spanien), med den uttryckliga ambitionen att höja kvalitetsribban för bilbanehobbyn.

Enligt "legenden" var de missnöjda med Scalextrics bansystem, som var över 30 år gammalt och hade en del konstruktionsmässiga brister. Sedan de förgäves hade försökt få gehör för sina moderniseringsidéer hos sina överordnade beslöt de sig istället för att säga upp sig och starta ett nytt och eget företag. Året var 1993 och företaget döpte de efter sig själva: Eduard Nin och Eladio Coscuella blev Ninco.

Bredare banddelar, bättre kontaktdon, djupare spår och stadigare sammanfogning var några av de förbättringar av det föråldrade bansystemet från Scalextric som Ninco hade ambitionen att råda bot på. Man kan nog med fog påstå att de lyckades.

Det dröjde även ända till början av detta sekel innan de ansvariga hos Scalextric insåg att tiden var mogen att modernisera sitt eget bansystem. Det nya systemet fick namnet Sport, med slät yta och sammanfogning á la Ninco. Varken banbredd eller spårdjup förändrades dock i Sportsystemet, vilket innebär att två av de brister som Eduard Nin och Eladio Coscuella ville åtgärda under sin tid som Scalextric-anställda fortfarande finns kvar. Även de brister som vidlät det gamla elektriska kontaktsystemet lär även i viss mån finnas kvar i Sport-systemet.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 22 mar 2012, 13:12

subtilis skrev:...de hyfsat realistiska "sladdzoner" inkl. staket som de har idag finns väl inte hos någon annan tillverkare?

Jo. Alla tillverkare har hyfsat realistiska "sladdzoner" och staket som tillbehör.
Senast redigerad av Ravajack 22 mar 2012, 13:26, redigerad totalt 1 gång.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Jormungandr 22 mar 2012, 13:17

Jag håller med om att Ninco är bättre designad, men jag tycker att den är sämre utförd. plasten åldras fortare och slår sig lättare. Dessutom sticker spåren upp ur banan så riktigt låga bilar (typ NSR) skrapar i under. Däremot så håller jag inte med om att Scalextric sport har samma spårdjup som gamla classic. Den nya är ett par millimeter djupare och kräver ingen slipning av pickuper så som gamla classic ofta gör. Jag föredrar Scalexsport för den släta fina ytan och att den är lättare att få tag i här i svedala. har tyvärr aldrig haft några direkt angenäma upplevelser på Nincobanor.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 mar 2012, 16:10

Hur stor skillnad på banbredd är det mellan Ninco och Scalextric? Detta spelar väl bara roll i kurvorna? (Och där kan man ju placera sladdzoner.)

Ninco verkar inte slagit i Sverige. Utbudet är rätt klent hos svenska återförsäljare på nätet, jämfört med vad som finns på deras spanska hemsida - i vart fall vad gäller deras startset. Men dessa är också relativt dyra. Scalextric synes ge mer för pengarna.

Jag vet inte hur stort jag vill att detta ska bli för min del. Idén om bilbana handlar delvis om mig själv och min nostalgi men samtidigt om mina söner, två småpojkar. En dubbel målgrupp. Det är oklart hur stort intresset blir hos sönerna på sikt, så kanske är jag själv primär målgrupp.

Som sagt, Scalextrics "Italian Job" verkar vara ett kul startset: http://scalextric.hornby.com/shop/sets/ ... alian-job/.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Aramis 22 mar 2012, 17:13

Du verkar ju redan ha bestämt dig för Scalextric och vill bara höra från oss att du ska köpa - så vad väntar du på? Köp Italian Job-kittet och komplettera sen med extra banbitar och sladdzoner. Du kommer bli nöjd!

Sen kan du återkomma när du är mogen för att plocka ur magneterna på dina bilar, då börjar det bli allvar! :)

Redan nu rekommenderas att beställa två st handtag av märket Parma economy 45ohm (Scalextric Sport/Ninco) för de som följer med till Scalextric-kitten är vidriga tingestar! Nincos är faktiskt helt ok.

Lycka till nu!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 22 mar 2012, 17:56

Som Aramis konstaterade: Du vill ju köpa Scalextric, så vad väntar du på?
Varför fråga runt här om "det bästa systemet"?
Om du vill ha svaret "Scalextric" som konfirmation och bekräftelse på att du gör det bästa valet:
Det kan du bara fetglömma.
Scalextric är långt ifrån bäst.
Ninco är ett bättre system i många avseenden.
Carrera har många fördelar på andra punkter.
SCX har en del egna unika finesser som inte står de andra efter.
Men Scalextric är ju mest lättillgängligt och enklast att hitta på våra breddgrader.
Så i det avseendet kan man kanske säga att Scalextric är "bäst".
Gå nu och köp ditt Italian Job-set så du blir lugn.
Men kom inte här och gnäll om du ångrar dig. :-P
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 mar 2012, 20:17

Jag har bara min nostalgi att utgå från - på 70-talet existerande inte Ninco. Märklin hade bilbanor under samma tid, men ingen jag känt hade dessa. Mina kompisar, kusiner och jag själv hade Scalextric. Någon hade Aurora, men det var inget att ha. Det är väl detta som triggar mig mot Scalextric.

Dock: någon här har invänt mot Nincos bandelar, att de har relativt låg kvalitet. Vad säger ni om det, Ninco-kramare?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 mar 2012, 20:24

För övrigt, vad säger ni om dessa bilar från Scalextric:
http://scalextric.hornby.com/shop/cars/ ... h-49-1968/
http://www.slotcar4fun.se/scalextric-fe ... rix/2140-0
Vilken annan tillverkare har sådana delikatesser?

Kolla även denna länk, där det körs med slika bilar på träbana:
http://www.youtube.com/watch?v=I-xJfxdOYqw
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Lasp 22 mar 2012, 20:52

Så inte split här!

Dock: någon här har invänt mot Nincos bandelar, att de har relativt låg kvalitet. Vad säger ni om det, Ninco-kramare?[/quote]

Det är tillåtet att ha olika åsikter, så även du käre subtills!

Men kom igen och ge oss din bild av användandet!
Typ av körning
Skala nu och framåt
Analogt eller digitalt
Antal spår
Mattbana eller semipermanent

Så kom med mera basfakta innan du köper din italienska favorit. ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 mar 2012, 21:04

Påståenden om bristande kvalitet kan väl inte likställas med åsikter? Redan filosofen Platon under antiken skiljde mellan eidos (insikt) och doxa (åsikt).

För Ninco talar hittills bredare banbredd. (Att de inriktar sig på vuxna tycker jag inte är ett argument att ta fasta på.)
För Scalextric talar hittills högre kvalitet på bandelar.

Vad kan mera anföras?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 72 gäster