Ravajack skrev:Någon av FROGarna som har koll på varför Raz inte varit synlig på snart ett år?
Hej på er igen!
Jag har tagit en paus från bilbanehobbyn ett tag, men planerar att komma igång igen till sommaren. Men därför har jag inte varit så aktiv i det här forumet under en längre tid.
Någon gång i början av 2008 tröttnade jag på alla mina ändlösa hårdvaru-modifieringar av N-Digital, plockade ner banan, och började köra R/C-bilar istället. Någon gång emellanåt har banan kommit fram igen, men då har jag bara kört analogt.
Jag gillar ju bilbana precis som er andra, men jag har också en liten annorlunda vinkling. Jag jobbar som egen IT-konsult, och då behöver man lära sig nya tekniker emellanåt. Man kan ju läsa böcker, manualer, forum, bloggar, etc, men man behöver ju prova också. För mig är därför ett utmärkt sätt att kombinera nytta med nöje genom att skriva ett
bilbaneprogram. Genom att dela med mig av både program och källkod blir det också ett sätt att marknadsföra mig själv. Men jag kom ju aldrig dit med N-Digital, jag höll ju bara på med en massa hårdvaruutveckling och assemblerprogrammering.
När Slot.it presenterade sitt oXigen hösten 2008, såg jag dock att det var något för mig. En för mig viktig del var att det presenterades som ett ”öppet system”, dvs att vem som helst kunde använda sin bilbaneprogramvara mot systemet. Perfekt för mig som ville skriva min egen programvara, men som egentligen inte ville hålla på med hårdvaruutveckling. En annan avgörande faktor var att körbarheten skulle vara lika bra som att köra analogt med deras SCP-1 handtag, något som jag själv redan gjorde och hade som någon form av norm.
För att komma tillbaka till trådens ämne, så tror jag säkert att man gör ett bra val om man väljer Scorpius, och kan säkert ha jättekul med det, absolut. Men varför valde jag inte det själv, det presenterades ju innan oXigen? En av anledningarna var att det inte är ett öppet system, specifikationerna är inte tillgängliga för vem som helst att skriva ett bilbaneprogram. Hårdvaran och protokollet till en dator kan säkert meddela en massa rådata och styra det mesta, och det behövs för att kunna realisera alla visioner, men det kräver ju även ett bilbaneprogram som klarar av motsvarande saker. Därför är det synd att det enda alternativet som finns är ett tidigare existerande men mindre känt program, och som nu anpassats till Scorpius för att klara de vanligaste kraven. Programmet PC LapCounter hade stöd för Scorpius, men fick ta bort, och det är inte ett gott tecken för konsumenter som vill ha lite alternativ. Visst, spelar ingen roll om man är nöjd med hur det enda alternativet fungerar.
En annan viktigt faktor för mig när jag nu väljer system på nytt är välja en leverantör som är stabil, kan sina saker, och går att kommunicera med. Tyvärr brände jag mig rejält på Ninco, men jag trodde på dem eftersom de riktar sig lite till entusiaster, ordnar världsmästerskap och själva säljer trimdelar. Då fanns inte Slot.it som ett alternativ för digitala system, men jag tror nog de flesta anser att Slot.it kan marknaden för bilbaneklubbar och entusiaster bättre än de flesta större bilbanefabrikanter, jag själv har stort förtroende för dem och god kontakt med dem. Jag har god kontakt med Rick också, men det känns lite mera tveksamt hur mycket Scorpius kommer att sälja efter att de första entusiasterna har köpt sitt. Jag skall inte påstå att körbarhet i Scorpius är en efterhandskonstruktion, jag heller inte testat själv, men det var ändå så att Rick lärde sig trimma bilar när han var ute på Europa-turné med en tidig version av Scorpius. Men trimma bilar är Slot.it's "core business", det var så de startade.
I väntan på oXigen har jag faktiskt köpt en SSD-bana, och det blir nog det första som jag ger stöd för i mitt nya program. Jag har lite kompisar som redan har SSD, och lite direkta och indirekta potentiella kunder som har det. I praktiken tror jag inte jag börjar med oXigen förrän tidigast i höst. Är vi fler som kommit igång då, vore det säkert kul att träffas och köra!
Jag skall leka lite rockstjärna i april och maj, men sedan kommer jag nog igång med bilbana igen och tillbaka till forumet.
I’ll be back!