Ninco Classic Cars

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Aramis 07 nov 2011, 14:32

Jormungandr skrev:Finns en överhängande risk för att jag fixar till en Lightweight Lowdrag Coupé... ;-)

http://www.ultimatecarpage.com/car/2326/Jaguar-E-Type-Lightweight-Low-Drag-Coupe.html

Nej, för fasen! Kromet gör ju halva bilen!! Men en british racing green med enbart nuffra vore läckert! Tjing för den!! :-P
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav jomol22 07 nov 2011, 15:03

Jormungandr skrev:Finns en överhängande risk för att jag fixar till en Lightweight Lowdrag Coupé... ;-)

http://www.ultimatecarpage.com/car/2326/Jaguar-E-Type-Lightweight-Low-Drag-Coupe.html


Bild
;-) ;-) B-| :rolleyes:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Jormungandr 07 nov 2011, 15:05

that's the one! :thumb:
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav jomol22 07 nov 2011, 15:14

Revell
Du vet väl att just denna modell är baserad på en Lightweight, alltså en aluminiumcabriolet (med fast tak)?
F.ö. finns en exakt kopia (i skala 32:1) ute till försäljning här.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav GranTurismo 09 nov 2011, 21:26

Har nu läst Nincos pressrelaese om kommande släpp och E-typen kommer dels i standardversion "road car" i en sorts 50-års jubileumsutgåva dels i en rejsversion utan stötfångare och ekerhjul. Chassit kommer ha en frontmonterad motor.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav balsaworks 10 nov 2011, 09:44

Precis. Om man nu kan lita på förhandsbilderna på Nincos hemsida, så kommer road-versionen att vara den klassiska coupe-bilen med det långsträckta taket, medan race-versionen blir en lättviktsmodell med kort tak - dock inte den som jormungandr längtar efter, utan samma som sitter på min avatar-bild här bredvid.
Revell-Monogram har ju redan gjort två väldigt fina varianter av lättvikts-jaggor i olika färger, precis som jomol påpekade ovan. De går att hitta på nätet t.ex.
Det ser ut som Nincos Jaguarer kommer att vara delade längs karossidan, typ tvålask vilket är lite synd. Om man vill ha en kaross som "flyter" och rör sig lite fritt från chassit, så måste man limma ihop halvorna och sen skära ut en bottenplatta. Fast Nincos bilar brukar ju gå bra ändå, med åtdragna skruvar.
Jag är väldigt sugen på road-versionen med det klassiska långa taket.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Janne L 11 nov 2011, 11:34

Dyker även upp ytterligare en Porche 356 framöver :thumb:
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav GranTurismo 04 dec 2011, 22:03

Hmm, jag tror jag vill ha båda! Nya bilder från Nincos facebooksida.

Bild

Bild

Fast återigen tar sig Ninco lite "konstnärlig frihet" och gör en annan kaross än den som det egentligen ska va. Bilderna på den vita har ju varit av en roadster med hardtop, här har de helt enkelt tagit coupen och gjort den i den färgsättningen.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav balsaworks 04 dec 2011, 23:53

Rätt typiskt Ninco får man säga och ganska onödigt att gå ut med förhandsbilder på en bil som inte finns.
Bilen ser OK ut och är efterlängtad men den som vill ha lättviktsversionen med det korta taket får leta rätt på Revell/Monograms modeller. De är väldigt fina.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav GranTurismo 19 dec 2011, 23:57

Det har tydligen blivit problem med releasen av nya Jaggan och Ninco ska ha gått ut med en återkallelse av levererade exemplar till alla leverantörer. Problemet har tydligen varit att man dragit åt askens bottenskruv för hårt så att en större del chassin slagit sig i leveransen. Problemet blir som bilderna från slotbox.de visar.

Bild

Tråkig överraskning för de som redan hunnit beställa sin bil. Ninco har ännu inte gått ut med nåt erbjudande att kunder av redan inköpta bilar ska ersättas. Men Umpfi skriver att felet är kosmetiskt och inte påverkar körbarheten. Men nog påverkar allt ett snett chassi den allmänna körupplevelesen även om det inte rör sig om nån högprestandvagn. Blir nog att vänta ett tag innan jag införskaffar mitt exemplar, för jag ska ha en hur som helst.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Jormungandr 20 dec 2011, 01:00

Jättetrist att Ninco delat karossen på samma sätt som Scalextric gjort med många av sina fina klassiker. ska man behöva skära och limma i bilen för att få den att kunna flyta? :( trist. blir mycket snyggare om skarven mellan kaross och chassie går under bilen...
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav GranTurismo 15 apr 2012, 15:36

Såg bilder av den här godingen. Tycker Ninco verkligen fått till den med ett läckert, men enkelt färgschema. Snyggt också att man satt små navkapslar på fälgarna.

Bild

Blev riktigt sugen på denna, trots att jag redan har en "little bastard" sedan tidigare. Återstår att se om de blir en ändå, måste ju införskaffa lite jaggor först.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav GranTurismo 06 mar 2016, 18:08

Bumpar den här tråden efter nästan fyra års slummer.

Några av inläggen tidigare i tråden behandlar den uppgående prisspiral som var för många av dessa modeller för några år sedan. Framförallt var Porsche 356:an i alla dess inkarnationer och Ferrari 166:an modeller som steg kraftigt och som det begärdes hutlösa priser för på eBay mm. Nu några år senare har priserna planat ut och t o m gått ner lite och gett en mer nyanserad prisbild.

P g a de höga priserna la jag för många år sedan ner ambitionen på att få en Ninco Ferrari 166 till samlingen. Jag hade nästan helt fått modellen ur huvudet när jag av en slump hittade bilen nedan hos en engelsk säljare på eBay när jag kollade hans "other items". Bilen lades på bevakning och ropades sedan in för rimliga 27£.

Bild

Bild

Många av inläggen tidigare i tråden behandlar dessa modeller härliga körbarhet. Och det är verkligen mysiga bilar. Den här, som jag tror är den allra första classic-bilen, har vad som ser ut som en vanlig Mabuchimotor och inte en av Nincos senare egna motorer. Det är inte någon nackdel då en svagare motor är att föredra. Bilen går fint och är riktigt välkontrollerad.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Borgis 06 mar 2016, 19:44

Gratulerar till fyndet! De är verkligen trevliga de där gamlingarna.
Det är flera år sedan jag köpte någonting nytt i den vägen men de är nog favoriterna
i samlingen alla kategorier.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Ninco Classic Cars

Inläggav Scalex 11 apr 2016, 22:13

Fick hem en drös Classic Ninco som kommer att avyttras. Ferrari 166 . Jaguar XK . Ferrari TestaRossa och ev nån Porsche 356 :) PM för med info
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 67 gäster