Så kommer då ett referat från en av de många glada kämparna i Kallsta Runt 2011.
På fredag kväll kördes som utlovat lite olika däckstyper för att utröna vilket som skulle lämpa sig bäst för de nu väl inarbetade klasserna SSC 1a, 1b och 2 på SCSC’s oklistrade bana. Beslutet att fortsätta med PU klubbades enhälligt. Visserligen är däckslitaget högre än på en soppad bana men inte lika mycket som under Bellevue Rännet i våras. Banan var ju ny då och sedan dess har vi kört en hel del, slitit in banfärgen och lagt en del gummi i kurvorna.
På lördag, Tävlingsdagen, öppnade vi upp spelen med den i dubbel bemärkelse minsta men ack så roliga
klassen 1a. Små bilar och få deltagare. 4 bilar kom till start. Dessa otroligt härliga rejs med dessa småttingar väcker dock längtan hos fler o fler och att döma av de embryon som ligger på mekbänkarna tyder allt på att 1a-bilparken kommer att öka med minst 50% till nästa tillfälle!
För att ge klassen lite extra tyngd och premiera de deltagande delades vackra kepor ut till samtliga förare. Huvudbonaden på kurvvakten till höger håller inte till närmelsevis samma klass.
På startlinjen ser vi från vänster till höger Nics Alfa, Zwens Benz, Lunkans Cortina och Mats Ferrari.
Som av en schlump står förarna i samma ordning som bilarna.
Tävlingen kördes som en omgång med 4 raceheat à 50 varv, vilket tar ca 4x6 min med dessa vagnar. Varje heat varar tills segraren når 50 varv och resterande flaggas därefter av allt efter de korsar mållinjen. Heatseger ger 5p, 2:an 3p, 3:an 2p, 4:an 1p. Därutöver ges 1p för heatets snabbaste varv.
De sällan förekommande omständigheterna att Zwen lyckats få ihop en bil som går bra, inte körde av, och samtidigt befann sig på en välkänd bana gjorde att han vann detta. Lunkans ghostdriver Elof från Knäckebröhult, som är van att rycka till i håndbrekket för att få lagom ställ, hade vissa problem på detta lite halare underlag där det räcker att knycka kringlan lite åt fel håll innan kurvan för att hamna rätt in.
Resultat 1a: Zwen 23p, Mats 10p, Nic 9p, Lunkan 6p.
Nästa Kraftprov gällde Klass 1b :
Här var vi plötsligt dubbelt så många hungriga rejsers, 8 st! Även här kördes tävlingen som raceheat men pga deltagarantalet blev det lite fler omgångar och finaler.
Här ser vi halva startfältet. Om ni tänker er lika många bilar till förstår ni ungefär hur många det var.
Vi genomled väldiga kval som delade in oss i i 2 omgångar med kvaletta-fyra i Race1 och kvalfemma-åtta i Race2. 1:a o 2:a i Race1 gick direkt till A-final (kör man så bra behöver man inte köra mer på ett tag…) 3:a o 4:a i Race2 gick direkt till placeringarna 7 och 8.
3:a o 4:a från Race1 och 1:a o 2:a från Race2 möttes i en B-final där 1:a o 2:a gick till A-final och 3:a o 4: gick till placeringarna 5 och 6. För att minimera skillnaden i däckslitage kördes B-finalen med bara 15 varv.
Den rafflande A-finalen gav sedan placeringarna 1-4.
Nedanstående bild åskådliggör hela händelseförloppet:
Ingvar o Tony körde som synes jämnt och starkt hela tävlingen igenom. Mats körning i denna klass var mycket imponerande, betänk att detta var hans första besök på Bellevue Ring! Nic vann kvalet, kom ut som 3:a efter Race1 men lyckades inte ta sig vidare efter B-finalen och slutade därmed som 4:a. Detta förlopp kan tyda på att han hade sina däck perfekt slipade från början vilket kanske inte lönar sig på denna bana. För Zwen var det lite tvärtom…. Han var inte alls överens med bilen i kvalet med klättrade så sakteliga uppåt via bättre o bättre fäste. Mot demonerna Ingvar o Tony var han dock tjaansless. Tommy och Janne ”Slasch” Dahlberg var båda inhyrda chaufförer i främmande bilar och körde minst så bra som kunde förväntas. Lunkan, som den gode och generöse person han är, hade lånat ut sin numer välberyktade Camaro till Tommy och rattade nu istället en av Nic utlånad Klass 1a-corvette. Mycket snygg bil men med de smalare baksulorna var det svårt att hänga med i svängarna. Och sådana har vi ju många.
Nu hade vi haft roligt ett bra tag och det var dags för Premiumklassen,
Klass 2.Denna tävling hade det bredaste startfältet med 9 deltagare och kördes efter kval som två varvsamlingsomgångar med heatlängder på 8 minuter (eller minutrar som man numer ska säga i kommentatorsammanhang!).
Här hade protokollföraren mycket stora problem med premiärturen i den för säsongen nya bilen. Därför är mycket av skeendet höljt i dimma men vissa vaga minnesbilder finns.
Nic i sin P917 körde som självaste Zeus från kval till slut. Han presterade den hittills lägsta tiden på Bellevue Ring. Som tur är minns vi inte vad den var, eller har kanske förträngt...
Även Ingvar hade ordning på rattarna, om inte som Zeus så i alla fall som vår egen Oden! Även Tony imponerade i en bil han inte sett sedan i våras. Mats återigen stark på okänd bana. Zwen hade, som nämndes inledningsvis, ingen koll alls och väckte nog mest irritation bland medtävlarna som förmodligen förleddes tro de hamnat i ett folkrace. Inte förrän i 3:e heatet lyckades han hålla jämna steg med sin fjolårsbil körd av inhyrde Janne ”Slasch” Dahlberg. Lunkan och hans Chaparral fann aldrig varandra riktigt och beslöt en bit in i rejset att inte göra ont värre. Tommy var lugn och trygg i lånad vagn!
Vi har här ett resultat i Klass 2: (tyvärr inga bilder med det går bra att fylla på för den som har)
1. Niclas Linblom 279,8 varv
2. Ingvar Nyqvist 274,1
3. Tony Andersson 274,0
4. Mats Augustinsson 269,0
5. Sven Willman 263,4
6. Tommy Månström 262,9
7. Thomas Werner 261,0
8. Jan Dahlberg 259,4
9. Torbjörn Lundqvist 152,5
Från
SunCity SlotCar ber vi att få tacka alla deltagare för en mycket trevlig och givande dag!
Det är aldrig för sent att ge upp.