Lite information och svar på ovanstående frågor:
Banlayouten är så som Digital Platinum banan ser ut
Alla bilar är samma och man får inte använda sig av sina egna
Tävlingen i Malmö kommer att hållas v41
Här kommer reglerna:
Tävlings regler:
Tävlings kontrollant
1. En tävlings kontrollant skall utses av den organiserade partnern till Scaleextric fn Cbiz Partner AB.
2. Tävlings kontrollanten skall vara beredd på att under tävlings gång göra domslut och kan behöva framföra dessa till åskådare och förare
Praktik
1. Alla förare tillåts att ha ett eller två test varv för att kunna acklimatisera sig till banan, bilen och kontrollen
2. Test var är inte obligatoriska och kan tas bort från eventet om omständigheterna föreskriver detta.
3. Antalet test varv bestäms av tävlings kontrollanten.
Åskådare och sekreterare
Tävlings kontrollant kan ut se sekreterare om detta behövs.
Det är inte obligatoriskt att ha sekreterare vid tävlingen
Åskådare kan inviteras till sekreterare om tävlings kontrollant så önskar.
Dessa instruktioner skal göras klart för sekreteraren:
1. Man skall vara koncentrerad på sin roll
2. Inte vara uppmärksam på tävlingen som sådan utan på vad som sker
3. Se till att urspårade bilar åter kommer in på banan.
Förar orientering
Tävlings kontrollanten skall göra dessa punkter klara för föraren
Hand Kontroller:
1. Färg: Färgen på handtaget är samma som färgmarkeringen på bilen.
2. Acceleration: Avtryckaren reglerar hastigheten ju mer man trycker desto mer ökar farten.
3. Fart: Full fart kommer att få bilen till att krascha i varje hörnen varje gång.
4. Bromsning: Använd avtryckaren för att bromsa genom att släppa den
5. Stor knapp: Denna fungerar inte under tävlingen
6. Lilla knappen: Används vid de platser som man kan byta spår för att köra om långsammare bilar. När man trycker in knappen så byter man spår (vid dedikerade platser) Knappen MÅSTE HÅLLAS INTRYCKT för att man vid sensorn för spårbyte skall känna av valet.
Bilen:
1. Krock: Om billen krockar, kommer den att placeras på banan av tävlings kontrollanten eller sekreteraren/åskådaren.
2. Bil problem: Om bilen slutar fungerar och inte kan återställas plockas bilen bort från tävlingen. Tävlings kontrollanten kan bjuda in den föraren att deltaga i ett annat race / heat.
Regler:
Det finns bara en regel - INGEN KONTAKT MELLAN FÖRARNAS BILER FÅR FÖREKOMMA.
Straffet för detta är ett ”Gult kort” utfärdat med den förare.
Tävlings kontrollanten kommer att tala om klart och tydligt färgen på bilen och handtaget på den felande föraren. Som tillexempel ”STRAFF BLÅ BIL”. Tre varningar diskvalificerade föraren och dennes tid skall inte antecknas
INGEN KONTAKT regeln gäller för ALL kontakt mellan bilar. Till exemplet som i scenariot nedan där Bil A leder och bil B i ett hörne.
• Bil a för inte ”broms testa” Bil B - Detta anses som kontakt.
• Bil A får inte avsiktligt krocka in i Bil B så att denna krockar med Bil A - Detta anses som kontakt.
• Bil A får inte byta spår så att denna krockar med en annan bil. - Detta anses som kontakt.
• Bil A får inte åka ut från ”Pit Lane” så att denna krockar med en annan bil. - Detta anses som kontakt.
• Bil B får inte trycka in en annan bil i hörnet så att denna bil spårar ur. - Detta anses som kontakt.
• Bil B får inte trycka på urspårade bilar av banan så att denna bil kan passera. - Detta anses som kontakt.
Tävlings kontrollanten skall använda sig av bra omdöme under det första varvet då alla bilar är nara varandra men skall vara uppmärksam på upprepande KONTAKT av förare.
Tävlings kontrollant:
Observation är nyckeln. Titta efter följande saker under test varvet, Pre-Race och tävlingen
1. Bilarna för inte DRAS bakåt för hand på banan, då detta kan förstöra bilarnas kontakt kallade ”braids” mot banan. Detta kan medföra att bilarna får powerbasen till att visa ”SAFE mode”.
2. Kontrollera ”braiden” har kontakt med banan. Ställ inte ”braides” i sidläge eller neråt. ”Bradisen” skall ligga mot den runda plattan och ligga nära pickupen.
3. Förarna skall fokusera på sin egen bil.
4. Förarna skall vara uppmärksamma på andra bilar på banan.
Tävling:
1. Förare: Tävlings kontrollanten skall vara uppmärksam på olika förutsättningar som förarna kan ha, tillexempel så kan barn ha problem med att se hela banan.
2. Hand kontrollen: Förarna får sin handkontroll slumpmässigt.
3. Grid mode: Ställ C7042 Powerbase till GRID mode. Detta tänger av strömmen till banan
4. Bilar: Bilarna lämnas ut slumpmässigt.
5. Bilar: Bilarna skall ställas slumpmässigt på griden bakom C7042 Powerbase – INTE på själva bandelen till C7042. Detta är viktigt då bilar som ställs framför den vita linjen inte kommer att få sitt första var räknat.
6. Tävlings start: Nedräkning 5-4-3-2-1 visas på display tornet. Tävlings kontrollanten bör räkna ner i samma takt som tornet så att förarna hör detta och trycker på avtryckaren i rätt tid.
7. Tävling: Tävlingen pågår tills alla har avslutat sitt var efter lednings bilen.
8. Tävlings slut: Tävlingen är slut då den ledande bilen har passerat sitt 10:e varv.
9. Resultat: Vinande bilens resultat noteras, det finns ingen anledning att notera resterande resultat.
10. Noterade resultat: Event / Stad vinnande förarens namn / Tävlings tid
11. Tävlings organisatör: Mailar resultaten till Adrian Norman så att han kan uppdatera Championship resulten på
http://www.scalextric.com /swc2011
12. Tävlings ledarens domslut är gälande och kan itne överklagas.
Efter tävlingen
13. Om den vinande föraren inte är närvarande skall organisatören kontakta denna och berätta om resultatet
14. I händelsen av en Grand Final vid ett senare datum skall organisatören bjuda in till en kvalificerade finalister till Grand Final