Första köpet

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Första köpet

Inläggav Kalle L 04 jan 2006, 15:01

Nu är det dags igen!
Själv har man inte kört bilbana på 25 år, men nu är det (äntligen!) dags att köpa första satsen till sonen!
Men VAD ska man köpa?
Så, då hittar man detta förträffliga forum där man kan vända sig direkt till experterna. :)

Kriterierna är väl ungefär följande:
1. Inget stormarknadsskräp
2. "Lagom" skala för den något trångbodde
3. Möjlighet att bygga ut / komplettera med fler bilar
4. Prisvärt
5. Körglädje!

Övriga tips och råd mottages också tacksamt, tex butiker, näthandel etc.

:thumb:
Kalle L
Övningskör

Inläggav Storabjörnen 04 jan 2006, 15:52

Hej, välkommen!

Började också för sisådär 1 1/2 år sen, efter ha testat Scalextric första gången ~1977. Det brukar gå lite tid innan man "vaknar". :-)

Enkelt uttryckt så kan man väl säga att forumet är fullt med trådar kring "vad ska jag ha?". Så söka kan du göra, men det är ju inte värre att vi lägger till lite här.

Räkna med att du kommer få rekommendationer kring Digitalt, där "prisvärt" nog kan rättfärdigas om det kombineras med ordet "körglädje", för det är dyrt, men ska vara ruskigt kul. (jag har själv inte digitalt)

Men läs på ett par recensioner, till ex DigitalMickes recension nu senast här bland trådarna.

- Ghost kommer rekommendera Ninco
- BIGBOI kommer förorda Scalextric Sport
- Jag och Dan J kommer rekommendera köpa beggat Scalextric Classic.
- Rokko kommer kanske säga fräsa egen träbana alt. vänta på Ninco Digital.

Ja, det blir kanske en uppsjö rekommendationer, det har varit många långa trådar om de olika fabrikatens fördelar/nackdelar.

Det beror lite på vad man vill ha liksom. Jag skulle nog säga Scalextric Sport tror jag. Då kan du i princip använda vilken bil du vill.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop

Inläggav Dan J. 04 jan 2006, 16:35

Hej och välkommen!

Jo, frågorna har ju varit uppe förr, och man kan väl säga att ska man inte fräsa banan själv så är det väl de här fabrikaten som finns:

Scalextric
Ninco
SCX
Carrera

Resten är nog tyvärr stormarknadsskräp som du kallar det... (läs stackars Hinkens inlägg om hur det gick vid första race't med 300:- banan som var av annat slag...). Dock har vi ju sett Tonys underbara http://www.rallytorget.net/superstage/ som delvis är byggd med delar från Biltema!

För den trångbodde blir det ju svårt, skalan är 1:32. Scalextric och SCX har dock smalare bandelar än Ninco och därför kan bli lite lättare att bygga kul bana med. Carreras bandelar är väl ännu större än Ninco? Tänkta för 1:24 till och med? (och då pratar jag inte om Carrera GO som är i en mindre 1:43).

Sedan lite mer ur 'grundkursen':

Du kan koppla ihop Scalextric Sport med Scalextric Classic via en Sport 'konverteringsskena' (Classic är inget namn som marknadsförts, utan har bara tillkommit för att skilja gamla delar från 60-tal och framåt från nya Sport som kom runt 2001). Scalextric Digital har inte med bandelarna att göra, det går att blanda.

Du kan koppla ihop SCX direkt med Scalextric Classic, det är samma fästen. (dock inte SCX ditigal som du inte ens kan sätta ihop med gamla vanliga SCX).

Du kan koppla ihop Ninco med Scalextric via Ninco övergångsskena. Men tänker du utöka till fyr-spårigt så bör du inte blanda eftersom bandelarna är olika breda vilket ställer till det i kurvorna.

Tänker du fyrspårigt så är det heller inte så lätt att hitta yttrar av Classic längre, utan då är det väl Sport, Ninco eller SCX som gäller. Men hur ligger det till med Carrera, hur mycket sådant säljs ute i landet, man ser det inte så mycket, men det har väl gott rykte annars...?

Lycka till! / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer

Inläggav Dan J. 04 jan 2006, 16:44

Igen... :rolleyes:
Man kommer ju inte ihåg allt man bör säga:

Att komplettera med bilar behöver du inte bekymra dig om, det finns i överflöd från ovan nämnda tillverkare och ytterligare ett gäng, så du binder dig inte till något visst fabrikat.

Har förut tipsat om att Ninco kommer med STOOOR sats för den som har 240x120 över:
http://docs.ninco.com/mastertrack2005.pdf . Återstår väl att se när den börjar säljas här, men det går säkert att importera.

Prisvärt undrade du också över, jo, men akta dig, denna hobby är rolig en stund, sedan vill man bara ha mer... :D

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer

Inläggav Kalle L 04 jan 2006, 17:01

Man tackar för den översvallande responsen på mina frågor!
Ska kanske tillägga att det än så länge handlar om bilbana på "leknivå", så fyrspårigt, digitalt etc är inte aktuellt för tillfället.
Appropå Carrera GO, är det någon som har några synpunkter på det konceptet?
Det ser ju ut att vara en vettig skala och prisläge...
Kalle L
Övningskör

Inläggav zippo 04 jan 2006, 17:25

Kalle L skrev:Man tackar för den översvallande responsen på mina frågor!
Ska kanske tillägga att det än så länge handlar om bilbana på "leknivå", så fyrspårigt, digitalt etc är inte aktuellt för tillfället.
Appropå Carrera GO, är det någon som har några synpunkter på det konceptet?
Det ser ju ut att vara en vettig skala och prisläge...

det är vettigt om man vill ha en lite mindre bana
delar & bilar & sånt finns här bla http://www.nikko.se/se/carrera/webshop.asp
lycka till !
/Micke
Användarvisningsbild
zippo
Braidsbytare

Inläggav Storabjörnen 04 jan 2006, 17:33

Ja, nu när du säger att det är på "leknivå" då föreslår jag två alternativ: Antingen köper du en helt vanligt hyfsat stor Scalextric Sport startsats (Le Mans-settet kanske?) och har kul med ungarna. Detta medger också att pappa själv kan utöka i smyg om andan faller på framöver. Du är liksom "safe".

Eller så köper du Carrera Go som säkert är helt ok men ganska mycket mer av "leksak", och då skulle iaf jag (som vuxen) låta bli at köra speciellt mycket.

Scalextric, Carrera (inte Go), SCX, Ninco etc som Dan räknade upp är mer av slaget "miniracing" med skalenliga versioner av riktiga bilar, medans satser av typen Carrera Go är typiska leksaker med som jag förstår, fantasibilar i skala 1:43.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop

Inläggav zippo 04 jan 2006, 17:42

nja dom har faktisk riktigt fina bilar ny för tiden på 1:43
citat
Cars
- All cars are tampo-printed

- All cars fitted with double contact brushes

- Original detailed cars

- Attractive car licences and racing themes"

http://www.nikko.se/se/carrera/go_cars.asp
/Micke
Användarvisningsbild
zippo
Braidsbytare

Inläggav Ghost 04 jan 2006, 18:53

Vi ska nog faktiskt inte helt räkna ut Artin, dvs det som bland annat kallas Scale-Racing.
Annars är det helt sant att jag skulle rekommendera Ninco som det mest prisvärda.
Scalextric Classic är som det är, billigt men inte helt "up to date".
Bredvid Ninco hamnar sedan Carrera, men svårt att hitta på ett vettigt sätt i Sverige.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd

Inläggav Storabjörnen 04 jan 2006, 21:01

Zippo - Det var mer än jag visste! Intressant! :up:

Erik, Artin är såklart ett alt. Problemet är bara, var hittar man det i Svedala?

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop

Inläggav Rokkoko 04 jan 2006, 22:15

Haha! Bra gissning Björnen... jag skulle nog säga Ninco Digital om man vill köra digitalt... annars faktiskt Carrera... men den är ju inte det bästa valet om man är trångbodd. Fräsa eget är ett framtidsprojekt som heter duga.

Summa summarum. Köp vad som helst av de kända märkena. Alla har sina fördelar... det gäller bara att du tar reda på vilken bana som har vilken fördel och funderar på vad som är viktigast för dig själv (eller sonen) :wink:

MVH, Rickard
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare

Inläggav Ghost 04 jan 2006, 23:29

Scale-Racing är vad det kallas Björne.
Åsså Top Toys.
Biltemas är antagligen oxå Artin.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd

Inläggav Kalle L 05 jan 2006, 10:18

Återigen tack för alla inlägg ang. min "första-köps-fråga"!
Det här var ju ett suveränt sätt att bli mer än väl insatt i ämnet på mindre än 24 timmar.
Som jag förstått saken så finns det egentligen inga "riktiga" grejor i mindre skala än 1:32.
Tyvärr så håller nog inte bilbane-argumentet för att motivera en utbyggnad av kåken... :)
Så, Carrera Go kanske är det vettigaste alternativet för att få hyfsade prylar i mindre skala.

:thumb:

//Kalle
Kalle L
Övningskör

Inläggav Dan J. 05 jan 2006, 11:44

Jo, Carrera GO kan nog vara ett alternativ i den mindre skalan. Fick en bil till skänks av lokale leksakshandlaren när jag handlade annat, och den gick som skållat troll på Scalextric-banan. Och riktigt snygg var den också, gav inte något 'leksaksintryck'.

Artin = Scale-Racing, det är också 1:43, va? Då bör man ju kunna hitta lite fler bilar att blanda med.

Lycka till! :thumb:

/ Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer

Inläggav Mr Way Cool 05 jan 2006, 21:02

GO!!!
http://www.homeracingworld.com/carrera_go.htm

Här har du lite, men intressant läsning, om du är sugen på Carrera GO!!
Min lilla son har "fått" två startpaket av mig förra julen, och dom räcker till ganska mycket.
Kvalitén på själva banan är samma som Evolution - fast mindre, samma plast, samma rails och samma spårdjup.
Handtagen är något "billigare" i utförande, och har - turbofunktion - som jag kopplat ur på grabbens bana.
Strömen räcker gott, men det går INTE att köra 1:32 bilar på banan.
-Jo, det går om man absolut vill, men banan är för smal och jag tror att handtagen inte riktigt är avsedda för detta då det blir fullgas eller inget som gäller.
Bilarna håller utseendemässigt "ungefär" samma standard som scalextric´s Audi TT och Boxter om det nu säger dig något.
Håller för spö, men är hyfsat fina ändå.
Ps. köpte två "billigare" bilbanebilar åt honom, modell Artin, men ändå inte - dessa funkar INTE - se ovan angående 1:32, så räkna med att BARA köra "originalbilar" på Carrera GO.
De har en mycket mindre motor än STD Mabuchi, så de är nog inte anpassade för den kaliber av motor... ...meeen original räcker GOTT OCH VÄL för detta bansystem.

fast & furious 3´s bilar ska ju tydligen dyka upp dessutom...

Läs på länken ovan så kan du kanske få lite "kött på benen".
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt