Det här ska bli kul!! Har börjat bli lite nervös av nån konstig anledning men det är väl bara mitt undermedvetna som börjar ladda inför den krävande utmaningen! Skitsamma hur det går egentligen men det går ju inte att sticka under stolen med att det vore kul att komma topp-3 men det får gå som det går. 24 timmar är långt och alla ni som följt 24 heures du Mans vet att det gäller att få grejerna att hålla för att få en framskriden placering. Då vi troligtvis är de enda som aldrig kört banan har vi ett stort handikapp men vi öppnar mjukt och ökar succesivt så får det bli som det blir!
Tävlingen kommer att filmas och förhoppningsvis finnas tillgänglig på tuben förhoppningsvis inte i alltför avlägsen framtid. Blir lite svårt för oss att rapportera live men jag kan försöka skicka bilder och sms till vår rapportör i Sverige - Marcus (Jormungandr) så kan han lägga upp det här i tråden. Vet inte vad det kostar att surfa med iPhonen ifrån England men sms och mms är överkomligt.
Lite om upplägget:
Starten går 13.00 27/1 och målgången är 13.00 28/1.
Varje förare måste köra minst 4 timmar och får maximalt köra 7 timmar. Idealiskt är väl att dela "bördan" lika, då blir det 6 timmar per gubbe, men längden på tävlingen gör ju att vi hamnar i olika trötthetsfaser, vilket får fälla avgörandet vem som får köra. Fräschaste gubben torde ju också vara den bästa föraren...
Nattpasset är mellan 23.00-05.00 och då släcks lokalen ner, gatulyktorna och bilarnas lysen tänds. Det känns som tävlingens höjdpunkt tillika avgörande moment. Fungerar inte lysena måste dessa lagas innan den får köra vidare!!
Våran tävlingsbil är en Mazda 787B och bestyckad, liksom samtliga bilar i startfältet, med anglewinder boxermotor från Scaleauto (handout), 28T drev, 12T pinion och F22 däck (handout). Sen har vi extrautrustat med magnesiumfälgar, ihålig bakaxel, skruv-pickup, fjädringssats, MB Slot racing braids och en tåligare bakvinge från Jaguar XJR-12. Allt inom ramarna för reglementet förstås.
Nu ska sista förberedelserna göras inför resan. Blir en liten genomgång av handtaget så den inte sviker under racet. Annars får man väl träna lite på att häva öl...
Cheers!