TYCO-FEBER...

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

TYCO-FEBER...

Inläggav Mr Way Cool 02 sep 2004, 23:05

Jag och en likasinnad polare, lyckades gröpa fram alla våra tyco-gerjjor ur skrymslena på sensommaren.
Vi blev nästan fanatiska för ett par dagar, detta är ju trots allt vad man växte upp med på 80-talet.
Mycket delar har dessutom införskaffats av både polaren och mig, så vi kan bygga RIKTIGT feta HO-banor i vinter, då jag upptäckt på nytt hur ballt det är att dra i hundra på en lång raka med en ´Burt Reynolds´firebird.
Vi håller ständig koll ute i diverse butiker och dammsuger efter gamla delar/bilar, är vi totalt ensamma eller?
Hittade faktiskt en Magnum X3 Nissan 300 på semestern, ny i kartong i en gammal leksaksaffär, inget man ser varje dag! (jo nu, för den ligger här hemma)
Det är faktiskt Förbannat kul, även om det inte är samma feeling som i en 1:32 bil, men stridens hetta infinner sig fort när vi börjat gasa.
-Är vi ute och cyklar?
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav Ghost 02 sep 2004, 23:21

Det finns klara bitar fräckt med dem.
Även om jag föredrar att ta bort traction-magneterna å sätta på en "flgga", feta bredställ då! :D
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav jurassic 03 sep 2004, 13:23

Tjenare!
Körde fyrspårigt med min Tyco igår. Kanonkul. Är det ngn som vet var man får tag i "slide-guides" som fungerar både till bilarna och banan. Måste man köpa de som passar till 1:32 banor och slipa ner eller?
/Jonas
jurassic
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2004, 21:00

Inläggav Ghost 03 sep 2004, 13:58

Japp, jag vet! ;)

Från mig, eller då möjligen från Ed Bianci, som gör dem borta I US of A.
De är dock gjorda för 3mm's slot, så slipa får man göra ändå, osså klippa plattan.

Foton på det hela.... kommer.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 03 sep 2004, 15:04

Bild

Längst ner, två original SlideGuide's.
Till vänster en Tyco med SlideGuide.
Till höger en Tyco, utan tractionmagneter, med en nedklippt och nedslipad SlideGuide.

För slipningen rekommenderas en "vass" bordkant, med ett ganska strävt sandpapper.
Man vill slipa ner guiden, inte plattan...
Guiden är gjord i nylon och till för att tåla stryk, det tar ett tag att slipa ner den till önskad bredd... ;)
Plattan klipps sedan så att den precis får plats mellan strömtagarna.

:beer: Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Mr_Maxi 03 sep 2004, 17:38

TYCO va skoj på tiden det begav sig...:-)

Tror jag hade två banor. Sist fick jag en med en loop lr om det var typ tre kurvor på varandra...

Stora kruxet var bilarna... Det var billigare att köpa en komplett bana än två bilar...

Sen bidde handtagen varma vill jag minnas...

Men huu såå ql det var!

*nostalgisk*

Jan
Mr_Maxi
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 aug 2004, 12:39
Ort: MHF-Ungdom Karlskoga

HO

Inläggav Woody 08 sep 2004, 15:27

Jag har en hel stor kartong fylld med Aurora AFX och ett 10-tal bilar samt en del TYCO om någon är intresserad...
Woody
Braidsbytare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 feb 2004, 14:49

Inläggav Ghost 08 sep 2004, 16:12

Foton.... ;)
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav jurassic 08 sep 2004, 16:27

Tjenare!
Tänkte på det här med slideguides...
Om man inte lägger släpskorna på dem, vad tjänar man då på att använda slideguides?
/Jonas
jurassic
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2004, 21:00

Inläggav Ghost 08 sep 2004, 16:30

Du får en bil som inte snurrar runt. Den kanar ut så långt som är lämpligt.
Kanar den för långt har du kört för fort och du åker ur.
Kör du lagom så har du chansen att uppleva justa powerslides.

:beer: Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav jurassic 08 sep 2004, 17:56

--Ideen är alltså att begränsa utfallsvinkeln?
Justerar man den själv? Sätter du ett "stopp" i hålen i plattan?
jurassic
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2004, 21:00

Inläggav Ghost 08 sep 2004, 18:20

Ungefär så ja, begränsa vinkeln, till en som av en ren slump av sig slälv blir rätt bra.

Dvs din andra fråga besvaras av den första. ;)

Hålen i plattan är till för den tänkta "flätan" som man använder på fräst bana.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 03 okt 2004, 17:31

Hej, tjena, tja! Borgis här, dvs den gode Ghostens medhjälpare, motståndare, antagonist, vän,mm... så har jag presenterat mig också, med tanke på att detta är mitt första inlägg. :)

Var ute på en snabb loppisrunda idag och snubblade (det heter ju alltid så) på en liten väska med Tycogrejor. BTCC Volvobilarna (som jag tidigare bytte bort tvärs över Atlanten och aldrig hann ersätta) en med bra chassie och en helt utan (han sa att det låg i bagen :( ) och två kompletta åttor, två trafos och tre fartreglage. 60 spänn. Jag kunde inte säga nej. Egentligen ville jag bara ha bilarna, men bandelar kan man ju alltid sälja. (det börjar bli dags, har 74 meter bana nu enligt mina beräkningar, 284 bandelar, varav 81 är standardkurvor). Det började med en sats för tio år sedan, också ett loppisfynd, för 125 kr. Jag räknade mina trafos nyss. Nio st... Jag har en fyrspårig bana uppbyggd men begravd i "hobbyrummet" och kör aldrig med den. Är det bara en mani??? :?
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ghost 03 okt 2004, 17:58

Hallojsan Borgis! Kul att se dig ta ton här... :D

På tal om Tyco-spår, jag har ett par meter till åt dig... Fick med det i ett eller annat köp av bilar på Tradera... det blir väl en 10-15 meter till åt dig... ;)
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 03 okt 2004, 18:14

Hehe... 100 meter snart inom räckhåll. Vilket jobb det skulle vara att sätta upp allt. Hundratals skarvar som bråkar och tänk vilket klickande. Strömförsörjningen vill jag inte ens tänka på. :o Iofs är det väl bara 50-talet meter som är användbart. Det andra är hi-bankkurvor, loopar, chicaner och kryss. :x
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster