Nybörjare med dumma frågor

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Nybörjare med dumma frågor

Inläggav Bargis 12 jul 2011, 22:09

Hej!
Jag har precis vunnit ett bud på tradera vilket omfattar ca 20-25 meter tyco bana.
Nu undrar jag om det går att bygga ihop hela banan med 1 ström försörjning ?
Hittade 2 bilar på vinden varav ena är nog min pappas gamla.
Jag undrar vilka bilar som passar på min bana och om det är något jag bör tänka på ?
De två bilarna jag hittade på vinden har jag provat med ett 9v batteri och dom går iaf :)
Tacksam för svar!
Mvh John
Bargis
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2011, 21:00

Re: Nybörjare med dumma frågor

Inläggav Lasp 13 jul 2011, 17:45

Jag ser att ingen har svarat dig ännu!
Man bygger en del i taget och testar. Jag antar att du har fått med strömförsörjning också.
De flesta banor och bilar tycks vara kompatibla. dvs. passar för varandra så det är bara att köra på
Välkommen in till en kul hobby säger Lasp, som själv är rätt ny och grön på detta med BilBana. :)

PS/ Det finns bara en dum fråga, den oställda! /DS
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nybörjare med dumma frågor

Inläggav JensaPson 13 jul 2011, 18:26

Såhär gjorde jag på den tiden det begav sig med TYCO.
Sätt två strömskenor efter varandra.
Sätt en trafo i varje.
Sätt ETT handtag i varsin strömskena och INTE på samma bana/spår som den andra strömskenan.

Det här funkar bra och du slipper att din bil tokökar i fart när den andra släpper gasen och tvärt om.
Jag gjorde såhär på TYCO banor över 40 meter.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Nybörjare med dumma frågor

Inläggav Bargis 13 jul 2011, 21:41

Hej!
Jag vann 2 banor på 10 och 11 meter, sen har jag beställt lite extra loopar och en varvräknare.
Så nu väntar man spänt på att prylarna ska dimpa ner i brevlådan :)
Tack för välkomnandet och tipsen, dom kommer jag använda mig av :)
Kommer säkert dyka upp fler frågor fram över :)
/ John
Bargis
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2011, 21:00

Re: Nybörjare med dumma frågor

Inläggav Bargis 13 jul 2011, 21:48

Nu har jag redan kommit på en ny fråga.
Passar Scalextric bilar på tyco, typ de som hobbex säljer.
Ex: http://www.hobbex.se/produkter/hobby/bi ... ilver.html
Bargis
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2011, 21:00

Re: Nybörjare med dumma frågor

Inläggav largasso 13 jul 2011, 22:22

Tyko eller Aurora är skala 1:87 eller H0, samma som typ Märklinjärnvägar.
Alltså lite mindre bilar vilket betyder att du kan klämma in mer bana på betydligt
mindre utrymme än t.ex. en Scalextricbana.
Scalextric har ett system som kallas Micro med bilar i ungefär skala 1:64. Eventuellt
skulle du kunna använda dessa om du kommer över ett par billigt, dock ser
strömupptagningen olika ut på Tyco och Scalextrix. Tyko har metallskenor och Scalextric har
kopparflätor, flätorna slits väldigt fort om du kör dem på ett Tyckospår.
OBS detta gäller endast Microbilarna ! ! ! ! De vanliga 1:32 Scalextricbilarna är för stora för dina spår.

På Tradera har det på sista tiden poppat upp en hel del roliga och detaljerade bilar för Tykosystemet
som du nog kan få för en hyffsad penning. Och det finns ofta bandelar och tillbehör till klart OK priser.

Lycka till !
:beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nybörjare med dumma frågor

Inläggav Bargis 13 jul 2011, 23:11

Då är jag med. Jag har sett de bilar med med flätor, dom jag hittade på vinden har skenor :)
Tittade lite på ebay, och i storbrittanien finns en hel uppsjö med bilar och delar till tyco.
Får se om man törs beställa :)
En av bilarna jag hittade på vinden, fanns på ebay jag blev glatt överaskad av priset på den :)
http://viewitem.eim.ebay.se/NEW-Tyco-HP ... 06092/item
Bargis
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2011, 21:00

Re: Nybörjare med dumma frågor

Inläggav Ravajack 14 jul 2011, 11:18

Bargis skrev:En av bilarna jag hittade på vinden, fanns på ebay jag blev glatt överaskad av priset på den :)
http://viewitem.eim.ebay.se/NEW-Tyco-HP ... 06092/item

Hoppa inte för högt av glädje bara. Detta är ingen ovanlig bil. B-|

Priset kan motiveras dels av att det är en sedan länge utgången produkt (s k ”vintage”), men sprillans ny och i obruten förpackning, dels av att underredet (chassit) är en mer ovanlig variant.

Dessutom är det ju faktiskt ännu ingen som har slagit till och köpt bilen för detta detta pris. Den är fortfarande till salu. Vad en säljare begär och vad en köpare är beredd att betala är två olika saker. Bli inte förvånad om priset sjunker om någon eller några veckor om ingen köpare sväljer betet på denna nivå innan dess.

En sliten och begagnad vagn av samma sort, men utan förpackning och med annat chassi, får du nog vara glad om du kan få en 50-lapp eller max en hundring för vid ett ev. försäljningsförsök.

Om du inte har tur och snubblar över en glad entusiast med omedelbart tokbegär efter just denna modell.

Men konstigare saker har ju faktiskt hänt... :beer:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Nybörjare med dumma frågor

Inläggav Bargis 14 jul 2011, 13:12

Jag var mest förvånad över att jag såg en sån tillsalu. Trodde den var köpt på typ OB.
Bra tips, har du erfarenhet av att köpa delar/bilar från usa/storbrittanien på ebay?
Är det så att min blir lurad och får för sig att utbudet är större och delarna billigare?
Man borde kanske ha tålamod och kolla på tradera istället.
Bargis
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2011, 21:00

Re: Nybörjare med dumma frågor

Inläggav Ravajack 14 jul 2011, 14:13

Bargis skrev:Trodde den var köpt på typ OB.

Som framgår av länken finns säljaren inte i Sverige, utan i Nebraska, USA, där utbudet av denna typ av mindre bilbanebilar, s k H0-skala, är betydligt större än i Sverige. Att annonsen finns på svenska beror på att den har maskinöversatts automatiskt av ebay, troligen utan säljarens vetskap.

Visst kan du kanske hitta denna gamla vagn i Sverige med en god portion tur och även stort tålamod. Men knappast MIB, d v s ny i förpackningen. Då är det nog (tyvärr) ebay och USA, kanske UK, som gäller.

Min erfarenhet av ebay är att det är väldigt sällan man blir lurad, det har inte hänt mig under mer än tio år. Vid enstaka tillfällen kan det bli problem med transporten, att prylarna dröjer eller rent av inte dyker upp alls. Men det är sällan säljarens fel utan mera beroende på mankemang hos transportören, tullen eller posten. Ebay har numera även en slags garanti som innebär att man kan få pengarna tillbaka om varorna inte dyker upp inom 45 dagar.

Utan tvekan är utbudet också betydligt större i utriket än i Sverige, oftast även billigare. Men det gäller att se upp med frakten, då totalkostnaden ju är det som man i slutänden ska räkna med.

För övrigt kan det kanske vara kul att känna till att även svenska Tradera numera ingår i ebay-imperiet, som gjort ideliga försök att "döda" Tradera och göra om det till ebay på svenska. Dock hittills förgäves, då varumärket Tradera hittills visat sig vara alltför starkt och rotat i den svenska folksjälen för att kunna läggas ned... :beer:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Nybörjare med dumma frågor

Inläggav Bargis 14 jul 2011, 22:45

Tack för en riktigt bra information.
Jag ska nog prova beställa lite småsaker, men som du sa så kan frakten variera rätt ordentligt.
Bargis
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2011, 21:00


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster