Nybörjare med digitala frågor

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Nybörjare med digitala frågor

Inläggav swalle 27 dec 2005, 11:15

Barnen (och tomten själv) fick en bilbana i julklapp (kompensation för att jag aldrig fick någon såklart) och nu funderar jag genast på uppgraderingar och annat.

Det är en scalextric digital med spårbyten och den funkar väldigt fint och ger snabbt och enkelt otroligt kul racing. Hela släkten var med och racade med stor dramatik. Alla från 3 åt till mormor hade kul och körde (även om pappa var nervös när 3 åringen körde med full fart mot kurvorna på bron...) Höga betyg från en glad nybörjare altså! Läste att någon testat den här och sett att den röda bilen var snabbast men hos mig är den gula klart snabbast. Skumt...

Min fundering är vilka banor jag kan köpa till för att göra den större. Funkar alla Scalextric från senare år eller är det bara några speciella "digitala banor"? Några sådana har jag nämligen inte sett. Bilarna och kontrollerna har jag sett att de måste vara chippade eller digitalförberedda från start men banor har jag inte sett vad som gäller.
swalle
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2005, 10:39

Inläggav Storabjörnen 27 dec 2005, 11:59

Alltså, jag har INTE digitalt, så jag KAN ha fel - men, rimligtvis borde vanliga hederliga Scalextric-sportbandelar funka alldeles utmärkt att bygga ut banan med, såvida inte Scalex har ändrat kopplingarna på digitalt jmf med Sport. Det är väl just Powerbasen, handtagen, och de chippade bilarna som gör digitalsatsen unik. Har man dessa delar borde det inte vara nåt problem. Ja, spårbytessträckorna är unika såklart också, men just vanliga rakor och kurvor - Scalextric Sport borde funka fint. Kan inte tänka mig annat.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Dan J. 27 dec 2005, 14:28

Rätt Björnen, Scalextric digital funkar med gamla bandelar.

SCX digital däremot har gjort nya som inte lär passa med gamla...

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

tack

Inläggav swalle 27 dec 2005, 14:41

Okej, tack. Då är det bara att börja spana på vilka delar jag kan få tag i för att få en längre bana.
swalle
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2005, 10:39

Inläggav Dan J. 28 dec 2005, 11:50

Ja, egentligen behöver du inte leta 'sport'-bitar heller, gamla 'classic' går också bra, men då måste du ha konverteringsrakor mellan på varje ställe du blandar bitar, så det är väl inget att rekommendera...

Men det börjar ju komma igång en begagnatmarknad så smått även på Sport, åtminstone standardkurvor och rakor, ibland hela startsatser, håll utkik på Blocket och Tradera, och lycka till!

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster