Tyco banor

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Tyco banor

Inläggav Brandt 24 maj 2011, 15:25

Hej, första inlägget på detta forum..

Grabben är nu 5månader och då tycker jag det är dags att han ska ha en bilbana! ;)

Har 2st tyco banor, en på 18m och en liten på 2m kanske. Just nu så har jag satt upp en slinga på
biljardbordet i källaren. men tanken är att lägga en skiva på bordet och försöka bygga en så stor som möjligt.

Till saken kommer nu att jag har några stationära datorer som bara står och skräpar, Går det utan att ha en
högskoleexamen att pula ihop nått så man kan få upp varvtider och sånt?

Har sökt och hittat lite trådar men det är som rena grekiskan för mig.

/Brandt
proud newbie
Brandt
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 maj 2011, 15:01
Ort: Tibro

Re: Tyco banor

Inläggav Brandt 25 maj 2011, 23:10

Ne, lägger ner den iden men tyco bana. har haft uppe den i några dagar nu och visst, kul att köra
själv, men satan va segt det går när man är 2..

Så nu ligger jag och budar tradera på Scalextric banor..

Men en liten fråga till, funkar alla Scalextric ihop? dom har ju hängt med några år.


/Brandt
proud newbie
Brandt
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 maj 2011, 15:01
Ort: Tibro

Re: Tyco banor

Inläggav osterlub 26 maj 2011, 07:19

Hej

När det gäller Scalextric så finns det två modeller. Classic och Sport. Du ser skillnaden på dem genom att Classic har 2 runda ihop-kopplings anordningar per sida, varav Sport har en "rakare" anslutning som man bara trycker ihop. Syns oftast väldigt bra på bilderna på tradera, blocket mm. Det finns spårbitar som har båda anslutningarna för att få möjlighet att köra med båda Classic och Sport på samma bana. Skillnaderna i mina ögon är följande

- Classic har något grovare bana, varav Sport är lite slätare. Det påverkar mängden sladd du får när du kör.
- Classic har mer kol i metallen, vilket medför högre resistans för elen. Detta betyder i verkligheten att om du bygger en stor bara, så blir det väldigt dåligt med el till bilarna längst ut från power-basen. Kan vara så dåligt så att bilarna knappt tar sig runt. Detta är väldigt enkelt åtgärdat med kablar så att man strömför banan på fler än ett ställe. När min bana var en 40-45 meter så hade jag 8 ställen för strömmatning
- Classic är inte lika djupa i själva spåret som Sport banorna. På vissa nya bilar så måste man slipa ner guiden något för att den inte skall gå i. Fick bla göra det på mina Slot-it bilar.
- Classic är mycket billigare att köpa idag.

Hoppas att det hjälper dig en bit
/Berry
osterlub
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 mar 2011, 14:48

Re: Tyco banor

Inläggav osterlub 26 maj 2011, 07:28

Just ja, kom på en sak till. Scalextric har ett spår som heter Start. Dessa går också att ansluta till Sport, men konverter spår. Har ingen erfarenhet att köra på dessa spår. Hoppas någon annan kan hjälpa dig där om det är någon som vet.

/Berry
osterlub
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 mar 2011, 14:48

Re: Tyco banor/ Scalextri istället

Inläggav Brandt 26 maj 2011, 09:38

Okok, tackar för infon. kikade på dom tradera jag leder nu och det såg ut att vara runda kopplingar, om man använder mina nybörjar ögon.. Verkar som det billigaste allternativet är att köpa bandelar och inte köpa
hela paket. Tror det är tre auktioner fast det är ingen med bilar tror jag. Är pappaledig nu så budgeten
är ju inte allt för stor, för att inte säga minemal..

Men är det någon här som har saker över och är sugen på att byta till sig ett wii så hojjtar ni till. ;)
proud newbie
Brandt
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 maj 2011, 15:01
Ort: Tibro


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron