guadeloupe skrev:Jag är övertygad om att dagens förare hade utklassat gårdagens av främst en anledning. Det är bättre tränade.
Jag är inte lika övertygad. Mercury-astronauterna var också oerhört vältränade, och även betydligt mera så än dagens mest välpumpade och uppblåsta F1-piloter (typ Button och Alonso som nämnts ovan).
Bättre fysiskt tränade praktexemplar är rympdpionjärtidens astronauter har förmodligen aldrig funnits. Ändå hade de inte mycket att göra eller säga till om vid framförandet av sina kapslar. De var enbart kollin i en experimentverkstad där deras enda uppgift var att se till att överleva.
Parallellen till dagens knapptryckande gymakrobater i sina fantastiska dataspelsmoduler på fyra hjul är tyvärr alltför uppenbar för att vidare behöva kommenteras.
För min del är jag övertygad om att Button, Alonso & Co skulle skita ner sig rejält bakom ratten till de skrämmande fordon som Novulari, Ascari och Rosemeyer en gång fick ratta med rent dödsförakt som enda motivation.
Och apropå säkerhetsaspekten i dagens F1-cirkus:
Det är ingen konst att vara modig om man slipper vara rädd.
Och när man vet att det sitter barnvakter i depån som övervakar allt man gör - och griper in med datorhjälp om man skulle råka bli modig över sin förmåga och det börjar gå snett.
Dock är det bara att hålla med om dagens fordon är betydligt säkrare, smidigare och mera lättkörda än någonsin. Konstigt vore det väl annars, eftersom teknikutvecklingen går framåt.
Förarnas skicklighet och kapacitet är dock en helt annan fråga, liksom den roll de har att spela i fordonens framföranden. Kvaliteten på "det rätta virket" var med all säkerhet bättre förr, innan det moderna skogsbruket tog över med broilerproduktion av snabbväxande träd...