Ligga i f-ettan...

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Ligga i f-ettan...

Inläggav Ravajack 05 dec 2012, 01:07

Kekes pôjk förklarar hur det är att ligga i dagens trånga f-ettor — och varför. :-P

En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav snugged 05 dec 2012, 03:01

visste väl att fötterna på bordet, tangentbordet i knät och stolen max bakåtlutad inte är att dega på jobbet, det är träning för blivande f1 karriär!
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Jormungandr 05 dec 2012, 10:49

lägre än såhär behöver det väl inte vara? Bild
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav guadeloupe 05 dec 2012, 15:34

Du gillar det där ordet va?
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav GTA 05 dec 2012, 21:54

Ser lite överdrivet ut. han har ju fötterna högre än huvudet. Tror inte att man måste vicka på fötterna för att se rakt fram i en F1bil.

jämför man på bilder så är det inte alls samma liggande ställning.

Tycker jag iallefall :D
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Svänn 06 dec 2012, 00:34

F1 har verkligen blivit löjligt. Händer sällan något spännande eller överaskande i tävlingarna heller, och då syftar jag inte på att det är färre skador.
Orkar sällan se det nuförtiden. Kanske det händer nåt spännande när jag inte tittar? :-?
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Aramis 06 dec 2012, 16:50

Svänn skrev:F1 har verkligen blivit löjligt. Händer sällan något spännande eller överaskande i tävlingarna heller, och då syftar jag inte på att det är färre skador.
Orkar sällan se det nuförtiden. Kanske det händer nåt spännande när jag inte tittar? :-?

Nu är du ute på tunn is med en sån ogrundad kommentar. Senaste säsongen har varit en av de mest spännande historien skådat det tycker t o m racinglegenden Niki Lauda och han har ju varit med om en del (olyckor inkluderat). Så svaret måste vara: Ja, det måste hända nåt spännande när du inte tittar!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Svänn 06 dec 2012, 20:13

Aramis skrev:
Svänn skrev:F1 har verkligen blivit löjligt. Händer sällan något spännande eller överaskande i tävlingarna heller, och då syftar jag inte på att det är färre skador.
Orkar sällan se det nuförtiden. Kanske det händer nåt spännande när jag inte tittar? :-?

Nu är du ute på tunn is med en sån ogrundad kommentar. Senaste säsongen har varit en av de mest spännande historien skådat det tycker t o m racinglegenden Niki Lauda och han har ju varit med om en del (olyckor inkluderat). Så svaret måste vara: Ja, det måste hända nåt spännande när du inte tittar!


Ja... det var nog 2 år sedan jag tittade. :-((
Tror dock att det underhållningsvärde du beskriver var en ren slump och tänker inte börja titta på skräpet igen.
Rattar som ett dataspel... datorer som ställer om motorer från depån. Varför inte dränka "bilarna" med lite fler kameror och lite servon till ratt o pedaler (har de kvar pedalerna förresten?) så kan de ju sitta kvar i depån å köra? Då kan man senare upptäcka att det går lika bra med ett dataspel så behöver man inga bilar heller... Nää inget för en gammal surgubbe som mig. :D :D
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav GTA 06 dec 2012, 23:56

Det har ju varit jättespännande i år & förra året. har haft ont i magen ibland de sista varven.. sååå spännande har det varit. :D
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Ravajack 07 dec 2012, 00:59

Som kollegial gammal surgubbe är jag nog benägen att hålla med Svänn en smula.

Dagens F1-piloter tenderar ju alltmer att bli som forna tiders Mercury-astronauter, d v s föga mer än en ställföreträdande försöksapa inuti en automatiserad rymdkapsel som i allt väsentligt kontrollerades och styrdes av mission control nere på marken.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig ett smack om det skulle visa sig att redan finns folk (eller datorer) i F1-depåerna som manövrerar bilarna ute på banan betydligt i högre grad och utsträckning än de s k "förare" som åker med i fordonen...

Man kan även undra hur dagens "stjärnor" skulle stå sig under likvärdiga förhållanden med forna förarlegendarer som Novulari, Rosemeyer, Ascari, Fangio, Clark och Stewart. Enligt mitt ringa förmenande ställde nog fordon från fordom betydligt större krav på själva förarens skicklighet, mod och förmåga än dagens datorstyrda och likformigt trista karbonkopior.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Jormungandr 07 dec 2012, 02:00

Well said Rava :beer: Tror inte någon av dagens förare skulle våga köra med de bilar och förhållanden som rådde på den tiden. Det stora problemet som jag ser det är dock att det är för mycket pengar i F1. Det krävs enorma summor för att nå toppen vilket de flesta talangfulla förare aldrig har råd med. Därför har vi inte de bästa förarna där, utan de bästa som hade råd. F1 har förlorat kopplingen med racing på gräsrots nivå.

Jag är själv bekant med en kille som vann Nordiska mästerskapen i F3 på 90-talet. jätteduktig förare. Blev uppringd av Stefan Johansson som villa ha med honom i sitt barber Pro team (steget under Indycar). Allting var toppen, tills Stefan kläckte ur sig att killen måste själv hosta upp 2 mille!! :w00t: Rätt kört när man är en vanlig knegare och F3 egentligen låg över ens budget. :down:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Aramis 07 dec 2012, 08:24

Varför måste förr vara bättre än nu? Varför måste nu vara bättre än förr? Det var skitkul racing i F1 på 60-, 70- och 80-talet likväl som det är det nu också! Visst har det funnits nån svacka under tidigare delen av 2000-talet men att säga att dagens förare är sämre håller jag inte me om. Visst finns det svagare förare med stora plånböcker men så har det alltid varit. Jag är övertygad om att Vettel, Alonso, Hamilton m fl skulle älska att hoppa in i old school bilar och köra skitbra likväl som Lauda, Ronnie, Senna m fl skulle ha klarat av dagens bilar.

Evolution inom racing går ju liksom inte att stoppa. ABS och antispinn är ju trots allt förbjudet vilket ju gör bilarna mer svårkörda men resten av allt lull-lull är ju sånt som på ett eller annat sätt hamnar i personbilar inom vissa gränser. Kers är väl på gång inom vissa bilmärken och det är ju suveränt för miljön.

Nä, nån bakåtsträvare kommer jag aldrig att bli men jag uppskattar gärna det som varit. Nåt jag verkligen tycker F1 har utvecklat är ju säkerheten! Många stora förare som omkommit helt i onödan... Tack och lov för att förarna nuförtiden hinner pensioneras utanför kistan...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav guadeloupe 07 dec 2012, 17:48

Jag är övertygad om att dagens förare hade utklassat gårdagens av främst en anledning. Det är bättre tränade.
Finns det någon sport där en utövare från förr hade hävdat sig idag? (Bortse från materialutveckling)
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Aramis 07 dec 2012, 23:25

guadeloupe skrev:Jag är övertygad om att dagens förare hade utklassat gårdagens av främst en anledning. Det är bättre tränade.
Finns det någon sport där en utövare från förr hade hävdat sig idag? (Bortse från materialutveckling)

Japp, tänkte på det också. Button brukar ju delta i triathlon och kolla bara på Alonsos hals! Ruggiga muskler som håller upp den spanjorens huvud! De är superatleter med enorm talang för bilracing, så visst skulle man kunna gissa att de skulle utklassa gårdagens förare, så är det ju inom all annan idrott.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav snugged 08 dec 2012, 00:04

f1 är på topp, mer spännande än någonsin. hur man kan klanka ner på dagens förare är för mig obegripligt.
:drunk:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Nästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster