Ligga i f-ettan...

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Ravajack 08 dec 2012, 07:31

guadeloupe skrev:Jag är övertygad om att dagens förare hade utklassat gårdagens av främst en anledning. Det är bättre tränade.

Jag är inte lika övertygad. Mercury-astronauterna var också oerhört vältränade, och även betydligt mera så än dagens mest välpumpade och uppblåsta F1-piloter (typ Button och Alonso som nämnts ovan).

Bättre fysiskt tränade praktexemplar är rympdpionjärtidens astronauter har förmodligen aldrig funnits. Ändå hade de inte mycket att göra eller säga till om vid framförandet av sina kapslar. De var enbart kollin i en experimentverkstad där deras enda uppgift var att se till att överleva.

Parallellen till dagens knapptryckande gymakrobater i sina fantastiska dataspelsmoduler på fyra hjul är tyvärr alltför uppenbar för att vidare behöva kommenteras.

För min del är jag övertygad om att Button, Alonso & Co skulle skita ner sig rejält bakom ratten till de skrämmande fordon som Novulari, Ascari och Rosemeyer en gång fick ratta med rent dödsförakt som enda motivation.

Och apropå säkerhetsaspekten i dagens F1-cirkus:
Det är ingen konst att vara modig om man slipper vara rädd.
Och när man vet att det sitter barnvakter i depån som övervakar allt man gör - och griper in med datorhjälp om man skulle råka bli modig över sin förmåga och det börjar gå snett.

Dock är det bara att hålla med om dagens fordon är betydligt säkrare, smidigare och mera lättkörda än någonsin. Konstigt vore det väl annars, eftersom teknikutvecklingen går framåt.

Förarnas skicklighet och kapacitet är dock en helt annan fråga, liksom den roll de har att spela i fordonens framföranden. Kvaliteten på "det rätta virket" var med all säkerhet bättre förr, innan det moderna skogsbruket tog över med broilerproduktion av snabbväxande träd...
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Svänn 08 dec 2012, 11:19

:beer:
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav God is Back! 08 dec 2012, 13:28

:beer:
Användarvisningsbild
God is Back!
Kartläsare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 20 feb 2007, 20:29

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav largasso 08 dec 2012, 13:41

:beer: :beer: :beer:

+ En snabb googling gav besked om att en massa världsrekord satta på 80-90talet
förmodligen aldrig kommer att bli slagna trots bättre träningsmetoder och dyl.
:thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Kristian 08 dec 2012, 14:36

Depån kan inte påverka något på bilen fjärrledes. Allt sker på plats i bilen.
Däremot får dom in data från bilen som dom kan göra simuleringar med i realtid i depån men ingen omprogrammering eller liknande sker från depån (detta pga att dom har standarliserad motorstyrning som inte går att göra detta med)
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav snugged 08 dec 2012, 17:01

det har skrivits många spaltmeter om huruvida dagens f1 förare är bättre eller sämre än gårdagens.
dom allra flesta trådar jag läst om detta på internet (och allt på internet är väl sanning ;-) ) har slutat med att man kommit överrens om att det krävs _mer_ av både förare och team idag än vad det gjorde förut då konkurrensen är jämnare och marginalerna mindre.

däremot brukar det sluta med att man konstaterar att det är lite tramsigt att försöka jämföra gårdagens/dagens förare eftersom förutsättningarna inte är densamma.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav guadeloupe 09 dec 2012, 02:12

Ravajack skrev:
guadeloupe skrev:Jag är övertygad om att dagens förare hade utklassat gårdagens av främst en anledning. Det är bättre tränade.

Jag är inte lika övertygad. Mercury-astronauterna var också oerhört vältränade, och även betydligt mera så än dagens mest välpumpade och uppblåsta F1-piloter (typ Button och Alonso som nämnts ovan).

Låt oss jämföra dagens F1-förare med gårdagens F1-förare. Annars blandar vi väl frukten, tycker du inte?

Jag påstår även följande (utan att ha någon källa på det...än): Dagens F1-bilar är jämnare i prestanda och mer tillförlitligare än gårdagens. Därför måste dagens förare ta det ett steg till. De kan aldrig slappna av. De måste ligga på hela tiden. Det var inte ovanligt förr att de "sparade" bilen under delar av loppet då givetvis föraren kunde ta det lugnare.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav guadeloupe 09 dec 2012, 14:06

Det här är lite intressant statistik. Äldsta vinnarna i ett F1-lopp. Endast senaste segern för en förare:

    1 Italy Luigi Fagioli 53 years, 22 days 1951 French Grand Prix
    2 Italy Nino Farina 46 years, 276 days 1953 German Grand Prix
    3 Argentina Juan Manuel Fangio 46 years, 41 days 1957 German Grand Prix
    4 Italy Piero Taruffi 45 years, 219 days 1952 Swiss Grand Prix
    5 Australia Jack Brabham 43 years, 339 days 1970 South African Grand Prix
    6 United States Sam Hanks 42 years, 321 days 1957 Indianapolis 500
    7 United Kingdom Nigel Mansell 41 years, 97 days 1994 Australian Grand Prix
    8 United States Lee Wallard 40 years, 264 days 1951 Indianapolis 500
    9 France Maurice Trintignant 40 years, 200 days 1958 Monaco Grand Prix
    10 United Kingdom Graham Hill 40 years, 92 days 1969 Monaco Grand Prix
Hade Schumacher vunnit ett lopp i år eller i fjol eller sent 2010 hade han tagit sig in på den listan. Annars är det ont om kandidater efter Mansell 1994. Frågan man kan ställa sig är om de fysiska kraven på en F1-pilot har blivit så höga att en 40-åring är chanslös idag?
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Aramis 09 dec 2012, 17:22

Nej då, för vi har ju fått förklarat att bilarna styrs från depån (mer eller mindre) eller hur Rava!? :rolleyes: ;-)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Nico 09 dec 2012, 19:14

Samtidigt som man snackar sig varm om att förarna som körde förr var av bättre virke så skulle de förmodligen inte ha en sportmössa i dagens bilar.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Svänn 09 dec 2012, 20:52

Nico skrev:Samtidigt som man snackar sig varm om att förarna som körde förr var av bättre virke så skulle de förmodligen inte ha en sportmössa i dagens bilar.


Nej... idag hade förmodligen även de haft hjälm. :D :hug:
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Svänn 09 dec 2012, 21:13

Man kan nog fundera hit o dit angående förarnas fysiska kapacitet förr och nu, men ta en titt på detta klipp.
Denna Alfa 159:a tävlade från slutet av 40- till början av 50-talet. I värsta utgåvan hade den 404 hk och startvikt ca 1100 kg. Den gjorde som bäst 310 km/h!
När han drar ut från depån i slutet av filmen kan man se föraren kämpande med detta monstrum till bil. Ta i beaktande däcken, körställningen, ratten och växlingsmanövern. Nu vet jag inte riktigt hur långa lopp de brukade ha men helt klart är nog i alla fall att det gick åt en hel del av både fysisk och psykisk styrka för att slå sig fram i dessa vagnar. :)

Håller för övrigt på att bygga en bilbanevariant i 1/24 som jag hoppas kunna visa i annan tråd i vinter.

Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav snugged 09 dec 2012, 21:47

Svänn skrev:Håller för övrigt på att bygga en bilbanevariant i 1/24 som jag hoppas kunna visa i annan tråd i vinter.

:thumb: :thumb: :thumb:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav God is Back! 09 dec 2012, 21:51

Jo det skulle vara intressant att se dagens profillösa "Bröderna Herreysförare" tygla dessa monster.
Skitlukten skulle formodligen ligga tung över hela banan. :-P
Användarvisningsbild
God is Back!
Kartläsare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 20 feb 2007, 20:29

Re: Ligga i f-ettan...

Inläggav Nico 09 dec 2012, 22:41

Ja skulle Fangio eller Stewart ställt sig på bromsarna i en modern f'etta hade dom brutit nacken och spytt upp frukosten på en gång.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster