F1 2013

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Re: F1 2013

Inläggav snugged 10 sep 2013, 04:23

soooo, kimi o alonso nästa år?
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2013

Inläggav Nico 10 sep 2013, 08:45

Ferrari har själv inte droppat bomben. Alonso har dock på facebook skrivit "Welcome Kimi for saison 2014". Så det ser tyvärr ut så. Bra för Ferrari men det hade varit kul med Kimi i Lotusen eftersom det per automatik betyder att ett stall till utmanar för seger.
Detta rör ju om lite i grytan och när soppan reder sig gissar jag att det ser ut såhär:

Min gissning är; (eller ja, gissning?)

Ferrari
Alonso, Kimi

Lotus
DiResta/Hulkenberg, Grosjean/Valsecchi

Sauber (har inte råd att låta två färskingar köra - Massa med sina stålar och alla race i ryggraden blir bokstavligt talat guld värd.)
Massa, Sirotkin

Sen undrar jag om Ferrari kommer försöka dra i tåtarna för att flytta upp Bianchi till ett bättre stall. Han har ju gjort vad som förväntas av honom i Marussia. Jag håller Bianchi som ett långskott i Sauber-Ferrari även om det känns mest logiskt att Massa kör där. Men om Ferrari ska göra något av sin driver academy så behöver Bianchi få 1-2 år i ett bättre stall om dom har för avsikt att likt RBR använda någon av sina egna produkter i toppstallet.
För Hulkenbergs skull hoppas jag lite på honom, han är ingen storfavorit eller så. men jag tycker hans väg har varit krokig som sjutton men han håller i och kommer tillbaka hela tiden. Lite Heidfeld/Fisichella över den gubben redan nu :-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav snugged 10 sep 2013, 23:32

Nico skrev:Ferrari har själv inte droppat bomben. Alonso har dock på facebook skrivit "Welcome Kimi for saison 2014".


ja, jag såg det nu och nu såg jag att masa tackat för sig och letar ny bil inför 2014.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2013

Inläggav Aramis 11 sep 2013, 16:01

Nu är det officiellt med Kimi i Ferrari. Undrar om de kommer hålla sams?? Kimi lär ju prestera bättre än Massa och Alonso kan nog inte räkna sig som försteförare längre. Blir onekligen spännande att följa! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2013

Inläggav Nico 11 sep 2013, 21:26

Ä-n-t-l-i-g-e-n är Massa väck från Ferrari. Ersättaren är inte den man önskade kanske då jag tycker Kimi gör sig bättre någon annanstans.
Men det vi nu har är två riktiga ess som kommer pusha varandra ordentligt. Jag tror inte att det kommer bli några interna problem. Ingen av dom brukar ha det. Speciellt inte Kimi. Och att Alonso i praktiken fick sätta upp Hamiltons bil och sedan tävla på lika villkor kan jag förstå att han irriterade sig på när dealen var en annan från början. Tack vare Dennis totala avsaknad av stake torskade McLaren ett förarmästerskap för en av sina förare.
Kimi är en grym förare och han kommer tillföra så jäkla mycket att man blir ännu mer upprörd över att Massa varit kvar så länge.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav Aramis 12 sep 2013, 04:28

De har ju tre år var i Ferrari båda två när nästa säsong börjar. Återstår att se om de båda har varsin titel med dem också. Alonso hänger i men Vettel blir nog för svår...

Nästa år kommer nog "the pecking order" vara rejält omkullkastad till vi kommer till europa. Många regeländringar att ta hänsyn till. Är nyfiken på vilket team som kommit längst med nästa års bil? McLaren borde ju totalt dumpa årets bil och lägga 100% på nästa års istället. Ferrari, var de så lyckosamma under turbo-eran förra gången det begav sig? Har ju hänt mycket sedan dess men spontant känns det som att Red Bull och Ferrari kanske kommer få det tufft i början.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2013

Inläggav jomol22 12 sep 2013, 15:04

Håller inte med om din bild av Alonso, Nico. Han har haft en hel del fula grejer för sig, även om sådant inte synts till de senaste åren. Om detta beror på mognad eller avsaknad av intern konkurrens kan man inte veta. Vi får se vad som händer nästa år. Räikkönen kommer knappast själv skapa några konstigheter.

Att Alonso ställde in Hamiltons bil... Det har jag aldrig hört. Däremot att Peterson kopierade Fittipaldis inställningar under flera kval 1973. De är ju stallkamrater!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: F1 2013

Inläggav God is Back! 12 sep 2013, 21:00

Sorry för lite OT, men den gode Alonso gillar att hojja oxo! (and Colnago is da shit)

Användarvisningsbild
God is Back!
Kartläsare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 20 feb 2007, 20:29

Re: F1 2013

Inläggav Nico 13 sep 2013, 11:32

jomol22 skrev:Håller inte med om din bild av Alonso, Nico. Han har haft en hel del fula grejer för sig,

Min bild, lite osäker på vart jag har beskrivit "min bild" av Alonso. Men vad jag talar om är mest att folk är snabba att kasta skit på Alonso när McLaren Imploderade. Nyligen var det äntligen någom som liksom pratade lite öppet om det.

Coulthard skrev:"A lot of people refer back to Fernando’s time at McLaren in 2007, and cite that season as proof that he is liable to throw his toys out of the pram if he does not get his way. I disagree," Coulthard commented. "I believe Fernando lost his cool because he felt destabilised and betrayed by the fact that McLaren did not deliver on promises made, rather than because a rookie Lewis Hamilton was challenging him."


jomol22 skrev:Att Alonso ställde in Hamiltons bil... Det har jag aldrig hört. Däremot att Peterson kopierade Fittipaldis inställningar under flera kval 1973. De är ju stallkamrater!

Ja det var väl just det 1973 när alla var cigarettrökande gentlemen som skulle turas om att vinna titlar. Eller när Stewart lärde up Cevert osv. 8-) Idag är det kanske lite mera politik, intesivt och var man för sig själv med sitt tech.crew eftersom det är svårare att komma till F1 och lyckas idag. Man avslöjar väl gärna inte mer än man måste till den första föraren man ska slå, sin stallkamrat. Dom kom till träning, Alonso något snabbare - dom implementerar Alonsos feedback och setup och släppte lös Hamilton utan spärrar. Folk får tycka vad dom vill om det - men Alonso skulle vara deras go-to guy - eller försteförare om man så vill. Helt plötsligt hade han en interfight istället som kostade antingen Hamilton eller Alonso titeln. Men framförallt kostade det McLaren ett förarmästerskap eftersom R.Dennis inte satte ner foten. RBR visar nu för fjärde året i rad att det är så man gör när man har snabba bilar.

Men jag håller med, när Alonso till slut lämnade McLaren var det som att han kunde slappna av igen. McLaren var inte något för honom och vice-versa. Sen gjorde dom det dom skulle från första början, anställde en halvdan andreförare (Heikki) och sedan vann dom i stor stil med sin försteförare.

Det var i a f vad jag menade =)

Jag tycker det är coolt att Ferrari testar detta med två av de bästa förarna på startgrid'en.

Aramis skrev:De har ju tre år var i Ferrari båda två när nästa säsong börjar. Återstår att se om de båda har varsin titel med dem också. Alonso hänger i men Vettel blir nog för svår...

Nästa år kommer nog "the pecking order" vara rejält omkullkastad till vi kommer till europa. Många regeländringar att ta hänsyn till. Är nyfiken på vilket team som kommit längst med nästa års bil? McLaren borde ju totalt dumpa årets bil och lägga 100% på nästa års istället. Ferrari, var de så lyckosamma under turbo-eran förra gången det begav sig? Har ju hänt mycket sedan dess men spontant känns det som att Red Bull och Ferrari kanske kommer få det tufft i början.


Kimi skrev väl ett tvåårskontrakt tror jag.
Det blir stora förändringar, det enda bekymret om man ens kan säga så - som RBR har haft är kylning av Kers-enheten som det verkar.
I såna här skiften är det guld att ha killar som Newey. Jag tror att RBR blir teamet att slå rakt ur lådan. Men ju förr stallen växlar över till 2014-års bil desto bättre. Om inte Ferrari tar in rejält på Vettel i nästa lopp så avslutar dom utvecklingen av årets bil har dom sagt. Och Renault/Mechacrome kan ju det där med att bygga motorer så jag tror dom kan sova lugnt.
McLaren kan ju inte annat än rycka upp sig. Dom skulle ha snott till sig Kimi när chansen fanns så att dom också hade en bra förare.
Hos Mercedes känns det som att det börjar sätta sig med manskapet i ledande positioner nu. Det verkar infinna sig en annan typ av arbetsro och kraven att prestera är delvis infriade och med vind i seglen tror jag dom blir livsfarliga nästa år.
Ferrari - ja dom måste verkligen få ihop något bra, för dom har två gubbs som kan kränga runt häst_rslet på bästa möjliga sätt.
Lotus vette sjutton vad det blir av nu?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav Nico 13 okt 2013, 13:19

Dom körde sina formula 1 (ett) bilar riktigt nice idag. Grymt race och Grosjean rattade sin formula 1 bil riktigt bra. Precis när man började tro på en seger klämde rbr in den åttonde växeln och tog över showen.

Ps. Behöver Lotus ens fundera på vem dom ska försöka landa som förare av Kimis formula 1 bil???
(Hulkenberg ffs)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav snugged 30 okt 2013, 20:38

Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2013

Inläggav snugged 12 nov 2013, 22:29

sååå... massa till williams eh? mjaha.

vi behöver en sån där lista med alla förare som du gjorde förra året nico! :-$
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2013

Inläggav Nico 14 nov 2013, 12:12

Lotus skrev kontrakt med Kovalainen för de två sista loppen. Man undrar ... varför ha en reservförare om han ändå inte används som reservförare?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav largasso 14 nov 2013, 12:32

En motståndare eliminerad !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: F1 2013

Inläggav Aramis 15 nov 2013, 02:10

Nico skrev:Lotus skrev kontrakt med Kovalainen för de två sista loppen. Man undrar ... varför ha en reservförare om han ändå inte används som reservförare?

Jag tänkte samma sak! Valsecchi lär ju vara lagom pissed off men det är väl bara att svälja antar jag. Kul ändå att det är just Kovalainen som hoppar in istället för Kimi. Förhoppningsvis passar Lotusen honom och han kan börja prestera direkt. Grosjean får han svårt att slå då han blivit riktigt varm i kläderna.

Men den stora frågan är vem som tar Kimis plats permanent nästa säsong. Knappast Heikki, men gör han två bra lopp så kanske kanske...?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 59 gäster