En bra fråga om Rally!

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

En bra fråga om Rally!

Inläggav Svänn 17 maj 2005, 23:49

Är(r)ade Forumsnissar,

Jag har under många är besvärats av en fundering som alltmer gäckar mitt nyfikna sinnelag. Många av er här på forumet verkar ju nu lyckligtvis vara väl insatta och pålästa även när det gäller 1:1-bilar, och tävlingar för dessa.
Kanske ni kan hjälpa mig?

Varför åker man rally?????
I alla andra (tror jag) biltävlingssammanhang kör man sin bil, men inte i rally... Där åker man!!
Solberg åker Svenskan... Waldegård åkte fort... Blomqvist åkte Saab... Nej jag kan inte på söndag, jag ska åka tävling... Alla bara åker men ingen kör!!

I andra biltävlingar måste man köra. Schumacher körde Monacos GP... Lauda körde av... Peterson körde Lotus... Vem fasen sticker till France och ÅKER Le Mans. Le Mans kör man väl?

Att kartläsaren åker sin tävling det kan jag förstå, men vem h-vete kör rallybilen runt banan?? Svara på detta den som kan. :x :x :x

Hälsningar,
Sven
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav bruce 18 maj 2005, 10:42

En person kör, Två eller fler åker!
It's easier for a fast rider to lern not to crash than for a slow rider to lern how to ride fast.
Användarvisningsbild
bruce
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 04 jan 2005, 18:05
Ort: Motala

Inläggav jomol22 18 maj 2005, 12:53

Det kan möjligen ha historiska orsaker. Även om man förr inte körde särskilt sakta, så var det inte regelrätta hastighetstävlingar som nuförtiden. Tex så hade rallyna väldigt långa transportsträckor och/eller långa sträckor som bara gick ut på att komma fram. Monte Carlo startade på alla möjliga ställen i Europa men inledningen på ett hundratal mil handlade i stort sett om att komma till Monaco i ett stycke.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 18 maj 2005, 15:32

Om du skulle fråga en rallyförare vad han ska göra i helgen så säger han troligtvis svara precis som du säger,med det i sammanhanget irriterande ordet åka. D.v.s "Jag och Jonsson (kartläsaren) ska åka rally-tävling i helgen!"

Ponera nu att rallyt går av stapeln nånstans i mellansverige, ett antal sträckor genom skogen ska avklaras, och själva händelsen sträcker sig tidsmässigt mellan lördag förmiddag och söndag eftermiddag. Förare och kartläsare har således försvunnit över helgen för att "åka rally".
Okej, ponera nu att du tar dig ut till tävlingen och får fatt i förare och kartläsare nångång på lördagen. Han står och sörplar blåbärssoppa och går igenom pace-notes med Jonsson. Om du då frågar "Vad ska du göra härnäst?", vad blir svaret då? Troligtvis nåt följande:

"Jo, ser du, nu ska jag köra specialsträcka 3, mellan Ängsmarken och Skogberga".

Märkte du nån skillnad? Jo, han sa han ska KÖRA specialsträcka nummer 3 härnäst.

Jag säger inte att han kommer säga så, men jag menar att jag misstänker att han kommer att ge dig det svaret och det ordvalet.

Jag tror såhär:
Att "åka" rally är att deltaga i en rallytävling som helhet - d.v.s att "åka" hela rallyt med dess specialsträckor, inklusive transporten mellan dessa. Däremot "kör" föraren specialsträckorna. Ex: "Andersson körde snabbare än någon annan på specialsträcka 3"

Däremot skulle man som helhet kunna säga att, ex: "Andersson och Jonsson åkte rejält fort i Mellansverigerallyt nu i helgen"

Men jag håller med. Frågeställningen / problematiken är jätteintressant (och småirriterande). Jag har inte klockrent svar, ovan beskrivning var en analys av hur det kan tänkas föreligga rent språkligt.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Tony 19 maj 2005, 09:47

Som tidigare rallyförare är det intressant att läsa era teorier.. Men kan det vara så att nedanstående bildserie också har en del i uttycket att man "åker" rally :D

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tony
Mekaniker
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 14 jan 2005, 15:07
Ort: Ryd, Småland

Inläggav Svänn 19 maj 2005, 10:56

Hej,

Tack för era synpunkter!
Intressant... det ligger säkert en hel del i detta ni säger att det är en himla massa "åka" mellan specialsträckorna. Samt att man förr i tiden "åkte" rallyt på ett lite annat sätt, var det inte lite mer att man fick navigera sig fram då också?
Har inte tänkt på detta förut faktiskt, men så är det säkert.

Nu känns det lite lättare i sinnet! :thumb: :beer:

/Sven
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster