OK, tillbaka till ordningen.
srsowö slog till igen, dessutom på ett imponerande sätt:
Han vände på steken, började med bonusen och kom fram till John Wyer, Gulf och Mirage.
Och visst var Mirage rätt svar, dock en helt annan Mirage än John Wyers klassiska babyblå-orange Gulf-variant, nämligen den Mirage som oberoende utvecklades i USA i mitten av 1960-talet för den nystartade CanAm-serien.
"Too little, too late" är möjligen en passande beskrivning av det projekt som en herre vid namn Jack Nethercutt drog igång redan 1965, två år före John Wyer. Rikemanssonen Nethercutt ville bygga den ultimata CanAm-kärran och anlitade Peter Brock (mannen bakom Carroll Shelbys klassiska Daytona Cobra Coupe) för att rita en tidlöst klassisk kärra. Bilen döptes till Mirage.
Nethercutts far var dock måttligt road av sonens racingambitioner och vägrade släppa till de ekonomiska medel som sonen möjligen räknat med. Resultatet blev att projektet försenades i två år, och inte kom på banan förrän 1967. Då hade utvecklingen sprungit ifrån Nethercutts projekt, bl a vad gäller aerodynamik och motorer, och Can-Am-Miragen skördade inga större lagrar, kraftigt undermotoriserad som den var.
Att Nethercutts lilla projekt dock rönte ett visst intresse i USA vid tiden visas av att bilen faktiskt fanns att tillgå även i slotracingversion. AMT/Dynamic hade en CanAm Mirage som RTR, svart eller röd och med motor från General Electric istället för den sedvanliga Mabuchisnurran. GE-motorn var en slags slotracingvariant av en V8-motor, utrustad med för tiden ovanligt kraftiga magneter och därmed ett enormt vridmoment. Modellen blev därför ganska populär bland fortåkare innan hemmabyggena tog över och gjorde fabriksbyggda färdigbilar obsoleta.
Vi bugar och bockar för srsowös slutledningsförmåga, som gav denna omgångs såväl guld- som bonusstjärna i kampen om Toyota-cabben.
Aktuell ställning:
srsowö: 2,5 stjärnor
ymigs: 1 stjärna
Därmed över till ny gåta.
Kort och gott: Vad är detta?