Bildgåta v3.01b

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Bildgåta v3.01b

Inläggav Ravajack 03 maj 2005, 00:07

Bildgåta v3.01 blev inte gammal innan första bildgåteomgångens Grand Master klippte till:
Visst var det en Ford i ulvakläder, anno 1933, pre-Volkswagen, design John Tjaarda.
srsowö kan inte få annat än Med Utmärkt Beröm Godkänt! Grattis!!! Bild
(Kanske har gåtorna blivit för enkla?)

Dock reses frågan om någon form av regelverk kring denna gåtlek är påkallad?
storabjörnen skrev:Vad hände?
Har det presenterats en ny bildgåta?
Är det nån pappaledig som sitter o kniper alla gåtor nu medan man sitter i tråkiga möten?

Björnen har onekligen en poäng...
Hittills har ju tävlingsledningen (d v s undertecknad) sprättat gåtor lite hipp som happ, både bittida och sent, helgdag som vardag, efter eget skön när tidlucka uppstått i civilt bestyr. Ensidig anarki har rådit med först-till-kvarn-principen ofta som vinnande koncept.

Bör det iställetinföras en fast startid för nya gåtor, så att alla vet när det är dags att logga på och vässa brillorna? Och i så fall när - morgon/förmiddag eller eftermiddag/kväll?

Eller är någon annan form av organisatorisk förändring av nöden enligt den församlade menighetens mening?

Kom med besked och/eller förslag. Alla synpunkter kommer att beaktas.
När klarhet skapats i ärendet presenteras nästa gåta.

Ställningen i kampen om Toyota-caben just nu:
ymigs: 1 stjärna
srsowö: 1 stjärna

/Ravajack
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav jomol22 03 maj 2005, 08:59

Tja, ibland missar man frågant. Så skedde flera gånger i förra omgången för mig, med missade ledtrådar. En fråga var helt avgjord innan jag såg den; Ford Focus Daytona osv. Visst kan man ha en bestämd tid när frågan släpps. Men finns det inte en risk att saker blir för seriösa? Ska man göra det riktigt ordentligt skulle Hr Tävlingsledaren släppa bilden på en förutbestämd tidpunkt och så får alla en timme (eller nåt) att svara på, personligt till Hr Tävlingsledaren. Alla kan alltså få visa sina kunskaper och alla kan på lika villkor skrapa ihop stjärnor. Men är inte finessen just det oberäkneliga i det här?
Ett alternativ är att Hr Tävlingsledaren talar om när han dyker upp nästa gång med ledtråd eller ny fråga. Då finns en förvarning i alla fall.

Buss på! :)
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Bildgåta v3.01b

Inläggav jomol22 03 maj 2005, 09:05

Ravajack skrev:Bildgåta v3.01 blev inte gammal innan första bildgåteomgångens Grand Master klippte till:
Visst var det en Ford i ulvakläder, anno 1933, pre-Volkswagen, design John Tjaarda.
srsowö kan inte få annat än Med Utmärkt Beröm Godkänt! Grattis!!! Bild
(Kanske har gåtorna blivit för enkla?)

Dock reses frågan om någon form av regelverk kring denna gåtlek är påkallad?
storabjörnen skrev:Vad hände?
Har det presenterats en ny bildgåta?
Är det nån pappaledig som sitter o kniper alla gåtor nu medan man sitter i tråkiga möten?


/Ravajack


Nja, det är en lycklig kombination av ren slump och det faktum att jag vet i stort sett ALLT om ALLA bilar, och allt annat också här i Världen... F.ö. är min främsta egenskap min blygsamhet och modesta natur...
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Bildgåta v3.01b

Inläggav Ravajack 03 maj 2005, 10:04

srsowö skrev:...en lycklig kombination av ren slump och det faktum att jag vet i stort sett ALLT om ALLA bilar, och allt annat också här i Världen....


Hmmm... misstänkte nästan det. :x

Men inget ont som inte har något gott med sig. :)
Då kanske vi äntligen kan få svar på Fleksnes eviga och urgamla fråga: :?

Hur många förgasare har en Volvo Sonett? :D

Kom igen! Världen väntar med spänning på besked!!! :beer:

PS. Om du kammar hem bilen får min tandläkare Wesenlund veta var du bor.
Se det som ett löfte, inte som ett hot... :thumb:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Storabjörnen 03 maj 2005, 10:40

Hej,

Nja, vi behöver nog inte styra tävlingen med preussisk precision, men jag tror herr tävlingsledare har en bra idé på gång när han förhör sig om ev. tidsram för släppande av nya gåtor.

Priset för vinnaren i tävlingen har blivit högst seriöst och innefattar nu inte endast ära allena.
Vi har de facto också ganska skarpa sinnen ombord som gärna slåss om detta högst påtagliga storpris.
Det vore i mitt tycke tråkigt att det skulle bli en fråga om tajming snarare än en sinnenas kamp på denna bildgåte-arena. Att vara först på plan ska inte vara garanti för att man också kniper storstjärnan.

Jag föreslår att vi inte behöver släppa nya gåtor enligt tidtabell direkt, men att vi orienterar tidsramen kring låt oss säga "efter jobbet".
Med det menar jag att gåtan (varje ny gåta) kunde presenteras på eftermiddagskröken, kanske den senare delen av den exempelvis.

Jag tror det är många som efter jobb, middag och lite kvällsbestyr slår sig ned hemma och kollar forumet, och kanske då är redo att anta en ny utmaning.

Själv jobbar jag lite i vågform, med vissa "toppar" och "dalar" och kan ibland under kontorstid göra inlägg, medan jag ibland inte ens kan ha forumfönstret öppet på grund av jobb. Det kan vara svårt att "kolla av" vad som händer.

Men som sagt, om nya gåtor släpptes på kvällskvisten så kunde fler vara med o slåss.

Ledtrådssytemet som det funkar idag tycker jag är ypperligt. Herr tävlingsledare har bra känsla för när det råder idétorka och han behöver pusha lite.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Bildgåta v3.01b

Inläggav jomol22 03 maj 2005, 12:59

Ravajack skrev:
Hur många förgasare har en Volvo Sonett? :D


Alla vet väl att en Volvo Sonett har sex förgasare!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

SAAB P1800S...

Inläggav ymigs 03 maj 2005, 13:03

srsowö skrev:
Ravajack skrev:
Hur många förgasare har en Volvo Sonett? :D


Alla vet väl att en Volvo Sonett har sex förgasare!


Hmmm..... Är det en förgasare per kolvuppstudsarfjäder då eller? :P
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav jomol22 03 maj 2005, 13:03

För övrigt passar sena kvällar inte mig så bra. Hr högvälborne Tävlingsledaren får nog helt enkelt bestämma tidpunkt och så får omgivningen anpassa sig.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav jomol22 03 maj 2005, 14:40

Varje gång jag är inne på forumet ser jag att ymigs är inloggad. Ett apr minuter senare är han borta. Det är visst fler än jag som väntar likt en ivrig iller på nästa fråga, och som också verkar vara föräldraledig. Apropå så ska ni passa er när jag börjar jobba igen. Då har jag verkligen HELA dagarna till surfande. Där går det lite snabbare också; inget gammalt ruttet 0,5 MB ADSL. Där kan jag minsann välja på 100 eller 1000 MB. Då kan jag svara rätt med blixtens hastighet! :taunt:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 03 maj 2005, 15:11

Vad jobbar du med som kan surfa heeeeela dagarna? :)

/a.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Föräldraledig...

Inläggav ymigs 03 maj 2005, 15:11

Nja... hmmm...
Sitter och testkör mjukvara på en PC (det är mitt jobb de se...) och brukar passa på att kika runt under tiden den är upptagen. På en annan PC alltså.
Forumet ligger med bland de 10 vanligaste ställena att besöka... 8)
Missade förra gåtan p.g.a. ett möte jag med så... :sceptic:

//Janne
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 03 maj 2005, 15:22

Jag sitter i 3 olika ordersystem för upplägg av telefoni och datatjänster i tillika 3 olika faktureringssystem. Till detta har jag ett par databaser för manuellt producerade fakturor och en drös Excel-ark och annat skräp för att hålla koll på't. När jag inte arbetar i ett helt webb-baserat kundsupportsystem och ett helt webb-baserat kreditnotasystem synkat med SAP, då kan jag ha en browser med Bilbaneforumet i stort sett konstant aktivt på skärmen. Brukar ha bilbaneforumet och NordicAudi i två olika browsers dagligen.

Lite olyckligt kan det bli när man klickar på någons postade länk, då brukar det öppna sig i ett redan öppet fönster, oftast typ kreditsystemet. Då blir det knas. :) Jag glömmer alltid det.

Mejlen är såklart alltid öppen, med daglig hotline till ymigs och Dan J. :)

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 03 maj 2005, 15:27

storabjörnen skrev:Vad jobbar du med som kan surfa heeeeela dagarna? :)

/a.


Om frågan var riktad till mig så kan jag säga att jag är biografmaskinist. Jag släpper in folket, startar filmen och sätter igång! ...och surfar alltså... 8)
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav jomol22 03 maj 2005, 15:29

Egentligen är jag utbildad gymnasielärare i historia och samhällskunskap. Det får nog bli mycket eget arbete för eleverna när det är bildfrågesportdags. Eller så har jag då redan knäckt er allihop, så det här är nedlagt för gott! :taunt:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster