Kanske en fråga för Modellpularn' ?

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Kanske en fråga för Modellpularn' ?

Inläggav Storabjörnen 27 jan 2010, 10:45

Hej,

Jag satt och pratade med en kille som heter Niclas, på Zatzy.com och tråden gäller modellbilar. (Tråden i fråga)

Tänkte försöka hjälpa honom identifiera om det verkligen är en riktigt riktigt sällsynt modellbil från tidigt sjutta' han sitter inne med. Det är en Jaguar XK-E i skala 1:8 från Bandai, med öppningsbar baklucka, fungerande fjädring och med en elmotor i asken.

Är det någon som vet mer om denna modell? Han har hittat info på Scale Auto Works att den eventuellt är sjukt sällsynt.

Vad tror expertisen?

Niclas har tagit bilder på sin modell som jag tar mig friheten att återanvända här.

/Sb.
Bilagor
jagga1.jpg
Bandai Jaguar 1/8
jagga1.jpg (79.1 KB) Visad 3003 gånger
jagga2.jpg
Bandai Jaguar 1/8
jagga2.jpg (54.3 KB) Visad 3007 gånger
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop

Re: Kanske en fråga för Modellpularn' ?

Inläggav Modellpularn 01 feb 2010, 01:20

Visst är det en sällsynt katt. Har nog sett nån för länge sen, men det var aldrig aktuellt att köpa då. Onekligen mycket mer detaljerad än den gamla Monogram versionen. Men det är lite gammalt Monogram stuk på förpackningen, med däck och div. andra delar i små lådor och liknande. Även Tamiya stuk, med fungerande fjädring på alla hjulen. Klart läcker, behåll den som den är, och bara lyft på locket ibland. Kolla grejerna, och lukta i kartongen! Nej, jag är inte knasigare än vanligt. Det är ett faktum att gamla kartonger har en speciell "arom", som för en inbiten polystyrenfantast är något speciellt. Synd att kartonglocket var nersölat, annars kan man ju nästan rama in det. För det kallas faktiskt "box art", och många gamla kartonger är som tavlor. Jag kan köpa en modell ibland, bara för att kartongen är så frän! Har den sen en massa balla delar, är det bara en bonus.
Hoppas detta hjälper något..... :rolleyes:
Modellpularn
Mekaniker

Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Kanske en fråga för Modellpularn' ?

Inläggav Storabjörnen 01 feb 2010, 09:46

Tack Modellpularn' :-P
Jo, jag håller med, har själv lite gammalt obyggt MPC och Lindberg som jag brukar "sniffa" på ibland. :-)

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop

Återgå till Allmänt 1:1