F1 2010

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Re: F1 2010

Inläggav Aramis 31 maj 2010, 10:30

Det var väl ett rafflande race igår, tycker ni inte det också? Fyra bilar på pärlband i ett skede då däcken börjat svikta, då regnet var på väg in över banan, då Vettel börjat öka farten... Jag hann tänka att de båda Red Bull-bilarna kan komma att ställa till en scen och bara en kort stund senare så händer det! Jag bara satt och gapade framför teven! Hur kunde Vettel göra en så korkad manöver?! Webber gjorde absolut inget fel. Han låg bara och bevakade sin position för att senare dra nytta av den i högerkurvan som väntade efter vänstern. Men det ger en extra krydda åt F1 framöver, det kan vi vara säkra på! Red Bull-teamet som ju har haft så fin balans mellan förarna får nu något att bita i! Räkna med att Webber kommer att sätta Vettel på plats efter incidenten och samtidigt kommer Vettel att ta till allt han kan för att bli den försteförare han var förra säsongen.

Hamilton är en av mina favoritförare. Inte många som verkar gilla honom men jag bara älskar hans sätt att köra F1-bil på. Aggressivt och oförutsägbart! I love it! Button chockade honom lite med sin attack i de sista kurvorna innan start- och målrakan där han var ruskigt snabb men Hamilton svarade på ett tufft men juste sätt.

Det här racet kommer jag sent glömma! :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav Nico 31 maj 2010, 11:16

Jag noterade att Schumacher för tredje loppet i rad hållt sig framför Rosberg under kval och in i mål. :up:

Vettel missbedömde lite... Alltså han håller på att tappa greppet lite. Dags o skärpa till sig, Webber satte inte en sula fel anser jag!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

Klubb: TRS

Inläggav guadeloupe 31 maj 2010, 23:25

Aramis skrev:Det var väl ett rafflande race igår, tycker ni inte det också?

Jag kollade på Indy 500 igår. Det var underhållning det.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer

Inläggav Nico 01 jun 2010, 06:37

guadeloupe skrev:
Aramis skrev:Det var väl ett rafflande race igår, tycker ni inte det också?

Jag kollade på Indy 500 igår. Det var underhållning det.

Jag brukar faktiskt kolla på de sista 50 varven när det bjuds nascar/indycar. Det brukar vara action då :up:
Gillar att de ofta använder pacecar och trycker ihop fältet!

Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

Inläggav Kristian 12 jun 2010, 20:06

Vilket kval!
klockrent av Hamilton...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare

Inläggav Borgis 12 jun 2010, 20:21

Ja jisses vad spännande. :D
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop

Klubb: GO69

Inläggav Aramis 12 jun 2010, 22:46

Kristian skrev:Vilket kval!
klockrent av Hamilton...

Ja!! Jag imponeras bara mer och mer av honom och hur han lyckas fokusera när det verkligen gäller. Tror han har stora chanser att vinna imorgon och han är definitivt med i matchen om att bli världsmästare! Kul också att Alonso är på väg upp.

Känner på mig att något kommer att hända med någon av Red Bull-bilarna i första kurvan efter starten. Ingen av dem kommer att vika ner sig och jag ser de båda tjurarna komma jämsides in och sen... Booom!!! Och Hamilton flyger ifrån och Button blir tvåa tack vare grym race-craft!! 8-)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Inläggav Kristian 13 jun 2010, 22:41

Dom 2 första placeringarna fick du ju till åtminstonde.. Nya reglementet har helt klart gjort F1 riktigt spännande :thumb:
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare

Inläggav Aramis 13 jun 2010, 23:28

Ja, idag var det ovisst länge om slutplaceringarna! Ett tag var förvirringen stor med olika taktiker och antal depåbesök. Hamilton och Alonso hade en härlig fight i hela loppet och de delade ju också strategi. Button låg i kölvattnet och han måste vara den F1-förare med mest is i magen av allihop! Han verkar ju inte kunna stressa upp sig för något och det ger väldigt bra betalt i slutet av loppen. Omkörningen av Alonso var lika klinisk ren som 96 procentig läkarsprit! :up: Race-craft!!

Webber försökte att rycka ifrån men hans mellanstint var allt annat än bra och var sen helt borta från seger. Vettel körde bara fortare och fortare men så blev det fel med bilen - igen... Schumacher låg trea ett tag men så hände nåt och han tvingades till ett extra depåbesök och hans sista stint med supermjuka däck blev på tok för långt och han körde i samma tempo som en gammal gubbe i en Volvo 340 från -84. Kan inte kännas bra för självförtroendet att vara mitt i tätstriden - ett varv efter...

Hur som helst så var loppet ett av de bästa jag sett på mycket länge! Det hade varit kul att se vad Kobayashi hade kunnat mäktat med om han hållit sig kvar på banan. Han hugger som en kobra det första varvet och är helt orädd. Sån racing går bara att älska!! 8-)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Inläggav snugged 27 jun 2010, 00:09

nu har jag inte följt den här tråden men det här var kul läsning:
http://www.nytimes.com/2010/06/27/autom ... METRY.html
hade ingen aning om att dom gjorde på detta viset!
skål! :beer:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare

Inläggav GranTurismo 25 jul 2010, 15:32

Alonso...is..faster..than you. :blackflag: :noway:
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer

Inläggav Nico 25 jul 2010, 18:47

GranTurismo skrev:Alonso...is..faster..than you. :blackflag: :noway:

Alonso is faster than anyone... :D

"Everybody does it, but nobody talks about it"
Stallen är t o m för stallorder. Men FIA vill inte tillåta det!

Att Horner ens yttrade sig om Ferrari's move idag tyckte jag var skoj med tanke på hur han agerade förra loppet och snodde Webbers framvinge? Varför göra det om dom har "equal status". Det är stallorder och premiering innnan start ens, i det fallet t o m innan kvalet.

Klart stallorder alltid kommer finnas, wether we like it or not.
Vill dock påstå att poängen i F1 ser helt sjuk ut. 300(!) poäng har ledande stallet, efter halva säsongen.

Stallorder eller inte Ferrari 1-2 idag ... and I love it!!! Synd att Kubica inte kom högre upp.
En tanke idag, Vettel har totalt tappat greppet när det kommer till starter på sistone. Skärpning där!!
De La Rosa hade en riktigt fin körning på gång i kraft av sent depåstopp men det sket sig, lite synd. Oflyt för den gubben.

:up:
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

Inläggav GranTurismo 25 jul 2010, 21:14

I sig har jag inget emot stallorder. Har man en förstaförare så får den vinna om det är stallkamraten som ligger före, det är spelets regler liksom. Men jag tror knappast Massa ser sig som andreförare och Alonso kunde ju tydligen inte rejsa sig till en förstaplats, svagt om man vill vinna.

Ett stall måste ha klara regler internt om sådana här saker och det jag blir sur över idag är det taffliga sätt de gör det på, både på banan och efteråt. Det var ett roligt och spännande lopp tills man slutade rejsa om förstaplatsen. Presskonferensen var bland de pinsammaste jag sett. "Vad då? Jag märkte inget", "Han körde om mig". Löjligt. Och nu hade de visst fått böter på 100 000 dollar av FIA och Dominicali säger att de inte ska överklaga trots att han inte förstår varför de fått böterna. Trams.

Visst är det bra att Ferrari fått upp ångan och tajtar till mästerskapet ytterligare men idag var det inte snyggt.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer

Inläggav Aramis 25 jul 2010, 21:23

Hur kul är det att vinna på det sättet Alonso gjorde idag?? Själv skulle jag aldrig känna glädje över att ha blivit framsläppt av en stallkompis på det sättet... Och inför framtiden tror jag inte att det att det blir ett lyft för Ferrari att ha en grinig Massa gåendes i korridorerna.

Smutsigt... trist... men så kommer det att hända igen. Tyvärr.

Annars är det roligt att Ferrari blandat sig i toppstriden igen. Väntar bara på att Mercedes ska få ordning på grejerna och också vara med och fightas! Renault har väl ingen toppbil men Kubica har ju visat sig lite övermänsklig som ständigt är med och snor fina poäng! Klass!!! :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Inläggav Nico 25 jul 2010, 23:01

Som sagt, eftersom majoriteten av stallen vill tillåta stallorders är det naivt att tro att det inte förekommer redan idag. Var det 1-2 år sedan Kovalainens engineer ropade "set mixture 3" eller dylikt över radion och vips så var det lite toppfart borta och Hamilton passerade. "Han var ju snabbare" - inget konstigt i det tycker jag. Och på frågan hur det känns för föraren som vinner på det sättet vill jag bestämt påstå att alla som har blivit förbisläppta är glada att dom är i den positionen att dom blir förbisläppta. Att dom inte kan jubla över det i tv är en annan sak. 8-)

Mercedes kommer göra det, eller ja, Brawn själva gjorde väl det förra säsongen. Det enda som skiljer alla åt verkar vara att Ferrari inte lärt sig göra det på ett snyggt sätt i ett tidigare skede. Typ hålla gubben i depå ngn sekund extra. Hur svårt kan det vara när många andra gör/har gjort det??

Jag fattar varför man agerar som man gör i stallen. Jag klagar inte, problemet ligger inte hos stallen tycker jag.
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt 1:1