Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

1:32, 1:28, 1:24, 1:1 Rikstäckande klubb.
twhabos@gmail.com
Det här forumet är öppet för alla.

Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 07 feb 2009, 12:57

För att bli ännu bättre Scalextricförare är en fundering att vi måste tävla flitigare, och eftersom det utöver Svenska Scalextricklubbens egna tävlingarinte arrangeras knappt några plastbanetävlingar, så har en del av Svenska Scalextricklubbens förare valt att skaffa sig mer tävlingsrutin via slotracing 1/24 på träbana. Vi har ju under hösten testat träbanan i Mullsjö och gjort flera starter i den klubbserien som körs på träningskvällarna.
Till Salooncupens första deltävling var det dock bara Thomas och Axel som kom till start. Vi hade köpt in en helt ny och färdigbyggd Saloonbil av klubben där, och hade tänkt att köra med den bilen båda två. Men enligt någon regel som inte fanns med i reglementet, så skulle varje förare ha en egen bil, så Axel fick köra med vår 5 år gamla Saloonbil, och det visade sig vara en fördel. Den helt nya bilen gick ju avsevärt bättre än vår gamla bil, men även den helt nya bilen hade inte en chans att hänga med konkurenternas bilar, varken på rakorna eller i kurvorna, så det var nästan lite pinsamt att komma ut på rakan samtidigt med en annan bil, för när vi var i slutet av dosen, var konkurentens bil redan i nästa kurva, en helt otrolig skillnad. I Produktionsklassen hade jag en rejäl fight med de förare som slutade 10-12, men ett pinionsläpp gjorde att jag fick bryta efter halva distansen, medan Axel försökte hänga på så gott det gick, och fick med sig en hel del juniorpoäng efter sin femteplats.
I Open 12 klassen var det tillåtet att starta med Saloonbilschassiet om man bytte till en Open 12 kaross, så vi skaffade var sin Open 12 kaross och var med igen, visserligen handicappade redan innan start i och med att vi startade med det långsammare Saloonbilschassiet. Även denna klass fick jag bryta efter hälften ungefär, denna gång med bakaxellagerurkrängning, medan Axel återigen körde in på en femteplats med den gamla bilen, och fick en hel del juniorpoäng med sig hem. Både Thomas och Axel tyckte det gett mycket extrarutin genom de 2 starterna i Salooncupens första deltävling, och siktar på en fortsättning i Stockholm 28 Mars.
forts i nästa inlägg
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 07 feb 2009, 13:19

Men till Stockholm kommer vi med helt andra förutsättningar åtminstone vad det gäller bilarna.
Summa summarium: det är ju alltid roligt att tävla, ännu roligare om man har en jämnbördig bil, som vi får ordna till nästa deltävling. Bilen kostade över tusen spänn, och skall man få den konkurennskraftig får man köpa annan motor, pickup, bakaxel, pinion, drev och kaross och slipa ner sina helt nya däck till varje start, så det blir ganska mycket pengar till slut. Sen krävs det ju en hel del rutin med att sätta ihop dessa nya grejor och få det att gå bra. Det är inget man lär sig hur som helst, utan det får vi lösa på annat sätt. Det är ju det som gör Scalextric oslagbart, när man köper en ny Scalextricbil, så har man samma förutsättningar som alla andra, sen hänger resten på föraren. Jag vet att det skilja lite även på Scalextricbilarna, men det brukar inte skilja mer än att man kan köra ifatt, om man tränar lite mer, och har man väl köpt en Scalextricbil, så kör man med den hur länge som helst.
Den kompletta resultatlistan kan ni läsa på Sveslot sida.
Salooncupen 2009:
17 Jan Mullsjö
28 Mars Stockholm
30 Maj Hörby
19 Sep Göteborg
31 Okt Åtvidaberg
21 Nov Hjärup.
Thomas och Axel räknar med att köra hela serien, och för att locka fler av Svenska Scalextricklubbens förare att skaffa sig mer tävlingsrutin via Salooncupen, så hjälper Svenska Scalextricklubben sina förare med fri startavgift, lånebilar och samåkning till Salooncupens deltävlingar 2009.
Svenska Scalextricklubben Jönköping tränar både Scalextric och 1/24 träbana på Tisdagkvällar i Mullsjö. Bilar får ni låna, bara ni kommer.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 07 feb 2009, 13:44

Svenska Scalextricklubben Jönköping har ju förlagt sina träningskvällar i Mulljsö på Tisdagskvällar ihop med den lokala slotracingklubben där, för att det skall bli lite mer folk i verksamheten och kring banorna. Som avslutning på nästan varje Tisdagskväll körs en deltävling i klubbserien med Saloonbilar på träbanan. Här kommer allt från 3 till 10 förare till start, och då körs det ibland utan kurvvakter, och då det gäller det att köra med framåtsikt så man undviker att köra på redan avåkna bilar som ligger ivägen. Det har bara körts 2 deltävlingar i klubbserien 2009 än, men redan nu ligger en av Svenska Scalextricklubbens förare i topp, och det var inte särskilt populärt bland slotracingklubbens förare, så fortsättningen lär bli mycket spännande. Om det nu blir någon fortsättning föresten, varvräkningen gjorde sig omöjlig och det gick inte heller att fixa under träningen senast, så det blir någon form av matchrace i fortsättningen, tills varvräkningen är lagad eller utbytt. Reslutaten från klubbserien läser ni på Mullsjö Slotracingclubs hemsida, när det lagts in där.
Som jag skrev i förra inlägget får ni låna både Scalextricbilar och Saloonbilar, bara ni kommer dit.
Härom Tisdagen var det en relativt ny plastbaneförare som testade Saloonbil och träbana för första gången, och inte nog med det, han startade även deltävlingen i klubbserien, och det gick väl inget vidare, men han lärde sig mer om tävlingskörning denna kväll, än han gjort sammanlagt hittills var hans kommentar.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben Jönköping
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 19 feb 2009, 19:38

Efter ytterligare 2 deltävlingar i Mullsjö Slotracingklubbs klubbserie 2009 toppar fortfarande Svenska Scalextricklubbens förare serien. Visserligen ingen vinst än, men andraplatsen ger 17 poäng varje gång, så ledningen har har blivit något större sen förra inlägget.
Kom gärna och prova på Scalextric eller 1/24 slotracing på Tisdagskvällarna från kl 18.
Resultaten läser ni på slotracingklubbens hemsida, när den uppdateras så småningom.
mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben Jönköping
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 04 mar 2009, 19:11

Sina 16 bästa deltävlingar får man räkna in i slotracingklubbens klubbserie våren -09, så det gäller att hänga i. Och efter 2 nya deltävlingar sen sist har poängskörden ökat med 32 poäng och ledningen har ökats på, så Svenska Scalextricklubben håller ställningarna ett tag till, men det är 10 deltävlingar kvar att köra, så mycket kan hända än.
Kom gärna och prova både Scalextricbanan och slotracingbanan på Tisdagkvällar mellan 18 och 21. Det finns bilar och handtag att låna.
Mvh Thomas werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 12 mar 2009, 19:46

I Tisdags var det nära en deltävlingsseger för Svenska Scalextricklubbens förare i slotracingklubbens klubbserie. Men bara nära. Skillnaden fram till segraren var 3 sek ungefär, men ledningen utökades i alla fall. Vi kör ju kval om startordningen, och som vanligt blev det juniorerna i final b och seniorerna i final a. Det kraschas alltid en hel del i final b, men eftersom det är seniorerna som är kurvvakter då, så kommer de avkörda bilarna på snabbt igen, så det kan ändå bli nån som gör ett bra resultat, medans det är tvärtom i final b. Där är det inte alls många krascher, men kör man av så kan man få vänta .... och vänta. Det är ganska långt till ytterspår i en del kurvor, och juniorerna är inte alltid så långa, så det kan ta uppåt 20-30 sekunder att få bilen tillbaks i spåret. Så det gäller att hålla huvudet kallt. Jag ledde final a med 3-4 varv, men uppmärksammade inte final bsegrarens varvantal förrän efter 6:e spåret, och med full fokusering på spår 7 och 8 gick det nästan, men bara nästan. 17 nya poäng, och när både serietvåan och serietrean och seriefyran gjorde sämre resultat än vanligt, så ökade serieledningen med några poäng extra. 9 deltävlingar kvar att köra nu, och nu börjar Svenska Scalextricklubbens förare få lite kläm även på slotracingen, men första segern måste komma snart, så känns det ännu bättre.
Nästa inlägg kommer efter nästa klubbseriedeltävlingen, men nu börjar det även närma sig för andra deltävlingen i Sveslots salooncup i Stockhult. Det körs ju även en plastbanetävling, (där Scalextricbilar var inklassade) samma helg i Stockholm, så vi ska se om vi lyckas med få ihop planeringen, så vi kan köra två tävlingar när vi ändå är i stan. Den som lever får se.
mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 18 mar 2009, 19:13

Jodå, nu kom första segern i klubbserien i alla fall. Det var en så gott som helt avåkningsfri A-final, så det var bare å åk. Jag ledde med tre varv efter de två första spåren, men sen upptäckte de övriga förarna att min ledning var rätt stor, och då skulle de bara ifatt, men när inga avåkningar stör, så är det inte lätt att plocka igen några varv, så till slut blev det fem varvs marginal, och 20 nya poäng. Tvåan i klubbserien kom också in som tvåa denna deltävling, så ledningen ökade bara med 3 poäng, men nu skiljer det nästan 30 poäng, men med 8 deltävlingar kvar att köra så kan mycket hända än. Så nu blir det full närvaro på Tisdagskvällarna i fortsättningen. Jag skall se om jag kan skicka med resultatlistan nästa gång, men den skulle uppdateras ofta på slotracingklubbens hemsida, men där är de inte så snabba direkt.
Mvh thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 26 mar 2009, 19:27

Av bara farten blev det en seger till i klubbserien i Tisdags. Men denna gång var det inte bar å åk, utan mer kör säkert. Det var 9 förare som skulle starta i klubbserien, och eftersom vi aldrig kört ruond robin nån gång, så skulle vi testa det denna gång. Och utan kurvvakter gäller det att ha god framåtsikt och mer köra säkert. Redan efter något varv i första heatet var det någon bil som blev stående över några spår, och det drar snabbt med sig fler och fler bilar. Och kör man på spår 1-2 eller 7-8 så vet man att det ligger nästan alltid nån bil i ytterkurvan, och då är det bara att ta det lugnt. Redan efter heat 3 hade en fått nog och gav upp. Jag tog det väldigt lugnt för att spara både tid och bil, och då blev det 20 nya poäng, och ledningen ökade med några ytterligare poäng.
På Lördag är det dock full gas som gäller i Salooncupen i Stockholm. Jag återkommer med några kommentarter ifrån den tävlingen i nästa inlägg.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 30 mar 2009, 19:00

Jag och Axel åkte upp till Stockholm för att köra andra deltävlingen Salooncupen. Vi hade inte kört på banan efter ombyggnaden, men det var inga större problem med att ta sig runt banan på hyfsade varvtider. Dock var det bäst att ta det lungt över krönet, för att hålla sig i spår. Våra nya Saloonbilar som Landrud byggt, gick bättre än vad vi var vana vid, men efter lite träning så fungerade körningen bra, och det syntes direkt i resultatlistan. Varken Axel eller jag hade några problem i våra Saloonfinaler, så det blev kanonresultat, Axel 3:a i Juniors och jag 4:a i Seniors. Vi är ju inte vana vid 5-minutersheat, men det var rätt jobbigt att hålla fokus så länge, med så snabba bilar som Saloonbilar, så det får vi träna på tills nästa deltävling.
Vi startade även i Open 12 klassen med Saloonbilschassiet. Vi hade inte några nya Open 12karosser med oss, utan fick köra med de karosserna vi körde med i Mullsjö. Axels kaross var bra, men jag hade glömt av att min kaross var böjd i fronten, så det kom in luft under fronten, så jag fick ta det väldigt lugnt, så lugnt att jag bara kvalade in till d-finalen, och då var det redan kört för ett bra resultat. Det låg bilar ivägen hela tiden, och det gick inte att gasa på heller, för då lyftebilen av spåret. Men det blev ändå rätt många poäng i Open 12 klassen, men nu är det nya karosser i bägge klasserna som gäller. Axels bil gick fortfarande som skottet och han körde stenhårt, och utan några större problem slutade han på andraplatsen i Juniors, så det blev en kanonhelg för Axel.
Fortsättning i nästa inlägg. Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 01 apr 2009, 18:13

Vi stannade kvar efter Salooncupen, för att provköra några Slot Z bilar som byggts för denna nya skala. Det var 6-7 Slot Z bilar, i de 3 olika Slot Z klasserna som kördes på banan, och det är väl inte omöjligt att det köps in några Slot Z bilar till Svenska Scalextricklubben, som man kan låna om man vill prova på, innan man köper en bil själv.
Vi stannade kvar i Stockholm över natten, för på Söndagen var det dags att köra en ScalextricCortina hos Tjockhultarna. Mer om det i annan tråd.
Resultat och Berras repotage från Salooncupen i Stockholm läser ni på sveslots hemsida.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 01 apr 2009, 18:27

Vi fortsätter håva in poäng i Mullsjös klubbserie på Tisdagskvällarna. Även denna gång skulle det köras utan kurvvakter, så det gällde att köra med god framåtsikt. Nu räckte det inte riktigt till en ny 20-poängare, men andraplatsen gav 17 nya poäng, så det får väl duga. Vi räknade även lite noggrannare på hur många Tisdagar det kvar innan sommaruppehållet, och det var 10 st, men det är inte säkert att vi kör race varje gång, så än är det många poäng kvar att slåss om. Jag skickar med totalresultaten i klubbserien efter 10 deltävlingar.
1 Werner 168 poäng
2 Johan 127
3 Fredrik 114
4 Gunnar 113
5 Anton 96
6 John 88
7 Magnus 79
8 Calle 55
9 Dennis 52
10 Stefan 48
11 Ronny 33
12 Daniel 31
13 Pontus 31
14 Micke S 20
15 Rasmus 18
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 08 apr 2009, 18:45

Jodå, 20 nya poäng trillade in till Svenska Scalextricklubben igår, men denna gång var det rejält spännande. Jag var inblandad i en krock redan i början och kom 7 varv efter ledaren, men körde sen för fullt och seeegade in ett varv i taget och efter halva distansen var tredjeplatsen min. Men när Johns kaross åker in i drevet, så sveper jag förbi, och när sen Johan får problem i näst sista heatet , så blir det en viktig 20 poängare. Just nu är poängskillnade stor, men när det sen skall börjas räknas bort deltävlingar så lär det bli myyycket spännande. Vi kör vidare nästa Tisdag, och det är öppet för alla som vill att komma och prova både Scalextric och slotracing. Bilar och handtag finns att låna och vi öppnar kl 18.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 15 apr 2009, 18:17

Bara tredjeplats i Svenska Scalextricklubben/Mullsjö slotracingclubs vårserie i Tisdagskväll. Det dök bara upp 5 st som ville vara med och köra, så chansen att ta en 20 poängare var lite större än vanligt. Men det gäller att ha lite tur med förarna som kör brevid också. Jag ledde efter 3 heat, men sedan började Magnus ta i lite för mycket och åkte av ett antal gånger, och oturligt nog så blockerade hans bil mitt spår flera gånger, så där tappade man 7 varv. Magnus tappade intresset och gav upp efter heatet, så nu gällde det att plocka in 2 varv för att åtminstone komma åt andraplatsen. Jodå, när det är 20 sekunder kvar åker tvåan av, men hans bil blockerar mitt spår, och eftersom vi kör utan kurvvakter, så får jag vackert stanna och vänta på att han flyttar sin bil, och hinner därmed bara nästan plocka in två varv, det fattas två meter när strömmen slås av, så jag får nöja mig med en 15 poängare denna gång. Det kan dock bli en dyrköpt tredjeplats till slut, för just nu är poängskillnaden stor, men när vi kört våra 16 tävlingar och får börja räkna bort de sämsta resultaten, och då kan en tredjeplats vara värdelös. Det kommer att bli mycket spännande framåt Juni, när sista deltävlingen körs.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 02 maj 2009, 11:29

Efter ytterligare 2 MYCKET spännande deltävlingar i klubbserien för Saloonbilar så trillade det in 13 + 15 poäng till, så nu är ledningen 58 poäng, och nu ser det ljust ut för en serieseger, men än är det långt ifrån klart. Min bil började krångla med att inte vilja starta, varje gång jag stannat, utan behövde puttas igång, så jag får vara nöjd med de poängen som kom in. Turligt nog har både 2:an och 3:an i serien fått problem också, och fått in mindre poäng än jag. Deltävlingen 21/4 ledde Anton när motorkabeln gick av i sista heatet, och Fredrik låg 2:a när hans motor började gå dåligt, även det i sista heatet.. Till nästa deltävling får jag byta till en NY motor, så nu hoppas jag att det inte skall behöva bli så spännande i fortsättningen.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 06 maj 2009, 15:19

Jag startade med en av Svenska Scalextricklubbens träningsbilar igår, så det blev bara en 15-poängare, men turligt så fick de farligaste konkurennterna problem, och fick mindre poäng. Nu är det 5 deltävlingar kvar på vårserien, och ledningen 56 poäng, men några deltävlingar får räknas bort också, så det blir ganska spännande till slut.
Det blev också klart med en ny Saloon och Isracups förare som kör för Svenska Scalextricklubben i fortsättningen. Presentation av Svenska Scalextricklubbens serieförare kommer så småningom.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Nästa

Återgå till Svenska Scalextricklubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster