av Habos 06 aug 2006, 02:23
Ja, det var ju egentligen meningen att vi precis som 2004 skulle kört Skånedeltävlingen i Svenska Scalextricmästerskapet i Knislinge, men just detta datum var bygdegården i Knislinge bokad, och istället för att byta datum, så fick vi köra Skånedeltävlingen hos Hjärup slotracingcenter istället, där vi byggde upp en 9-meters 4-spårs Scalextric sportbana.
En av Svenska Scalextricklubbens sponsorer: Slotcars 4 Fun i Veberöd var förstås på plats med ett 100-tal slotcars till salu. Även Christer och Leif hade med sig en hel del äldre slotcars till försäljning, och ett 20-tal bilar bytte under dagen ägare
Till start i 4:e och sista deltävlingen i Svenska Scalextricmästerskapet 2005 kom det 8 förare, och eftersom slutställningen i Svenska Scalextricmästerskapet redan var avgjord, så bestämde vi att byta tävlingsupplägg från det vanliga (flest varv på 8 minuter) till att först vinna alla spår. Man vinner ett spår när man varvat de andra 3 förarna, men det krävs extra bra körning att vinna spår 3 och 4 eftersom banan inte är byggd som en 8, och spår 3 och 4 är då längre än spår 1 och 2.
Axel Werner startade med sin Banana JoeLola i första heatet på spår 1, och vann det. Han fortsatte med att vinna spår 2 i heat 2, och ledde därmed tävlingen. Men på spår 3 var det stopp på vinstrna för Axel, och Thomas Werner, Renault F1 vann heatet. Heat efter heat kördes och Tobias Lestrell, Camaro och Roy Andersson, Mustang tog heatsegrar. Även Leif Johansson, Mustang, och Leif Ohlsson, GT40 snodde åt sig någon heatseger. Trögare gick det för Rikard Torsell, Mustang och Erik Andersson, Mustang men de kämade vidare.
Efter ett 25-tal heat hade Axel och Thomas och Roy vunnit spår 1,2 och 3, men Tobias hade vunnit 2 spår, men han hade vunnit på längsta spår 4 och spår 2 och åtminstone teoretiskt var han i ledning.
Innan varje heatstart kollades det nu noggrant vilka förare som hade chans att vinna ett nytt spår, så de andra förarna skärpte sig lite, allt för att ingen annan skulle kunna vinna spår.Taktik på högsta nivå alltså.
Men i heat 28 hade Axel chans att vinna sitt sista spår, men det blev istället Thomas som vann det heatet och nu kom han på spår 4 och hade chans att vinna denna deltävling. Men Roy, Tobias och Leif som skulle köra heatet, visste om läget och koncentrerade sig noga. efter 3 minuters körning åkte dock Leif av och hann inte sättas på innan han varvades av Thomas, så nu var de bara 3. Efter ytterligare någon minut åkte Tobias av, men blev påsatt snabbt och klarade sig precis utan att bli varvad, men efter några varv ytterligare så blev han ändå passerarad av Thomas och fick stanna. Nu var det bara Roy som kunde hindra Thomas från att vinna. Och nu körde de allt vad de kunde, och vad de körde och körde och körde. Efter 12 minuters körning hade det inte sklit mer än högst en meter, men nu gjorde Thomas en avkörning och tappade ett halvt varv, och nu fick Thomas ta i allt vad han kunde.Efter ytterligare 4 minuter hade Thomas pressat sig ifatt Roy, men nu var det egentligen inte roligt att köra, nu gjorde det ont att köra, åtminstone i pekfingret och ryggen och benen kändes lealösa, men ingen ville ge sig. Ja, efter 18 minuters heatkörning kör Thomas av igen och hinner inte komma på innan Roy varvar honom, och tävlingen fortsätter.
Efter några ytterligare heat står Axel på spår 4 igen, och nu vinner han heatet och därmed denna deltävling. Tobias vinner strax därefter sitt sista spår och blir 2:a före Thomas och Roy.
Efter ungefär 35 heat var vi alla rejält slut och tyckte nästan det var skönt att tävlingen var slut. Tävlingsupplägget var uppskattat av förarna och ger alla förare många heatkörningar och alla heat är viktiga.
Resltat 4:e och sista deltävlingen i Svenska Scalextricmästerskapet 2005
1. Axel Werner
2. Tobias Lesterll
3. Thomas Werner
4, Roy Andersson
5. Leif Johansson.
6. Rikard Torsell
7. Erik Andersson
8. Leif Ohlddon
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben