Dock viktiga punkter som lyfts. Vill man inte "geeka" ner sig i hur allting fungerar, så är det ju alltid bäst att ta fram lite ingångsvärden på vad man vill åstakomma och "Ringa en vän" som de så fint säger på ett populärt tv-program.
Jag känner mig alltid nervös när jag går in lite djupare i elektricitet, man är ju ändå 40 år nu och det man lärde sig i skolan om elektricitet sitter LÅNGT in i hjärnan.
Men slutsummeringen är väl lite.
Elektrisk spänning = volt. Lite förenklat hur mycket kraft du skickar till motorn. Och det är ju det du reglerar med ditt handtag, du skickar 0v (bilen står still på banan) till MAXv som du matar banan med (bilen drar iväg som en... ja kör du vingbilar så skulle jag vilja påstå ljusets hastighet? hur tusan lyckas ni se dem?!
).
När det gäller Amp så skulle man förenklat kunna säga att det mäter hur mycket av kraften du kan förbruka (flödet av soppa). Och det är ju ofta den biten som är blir viktigast för oss som kör slotcars.
Matar man banan med t.ex. 10 volt , så kör alla på 10v och det påverkar inte något än hastigheten och körupplevelsen för samtliga. Det är därför en del sänker eller höjer volt antalet beroende på smak och tycke om racingen.
Matar man dock banan med mindre amp än utrustningen förväntar sig så får man väldigt konstiga fenomen då "soppan" inte riktigt räcker till. Bilbanebilarna kommer att accelerera och sakta in lite oväntat och slumpmässigt beroende på hur mycket "soppa" som just nu finns tillgängligt för just den bilen och hur de andra konsumerar "soppan".
Om det är 16D som gäller med 1,5-2 amp per bil så skulle jag satsa på ett billigt strömaggregat från e-Bay. 2 (amp per bil) x 4 (spår) = 8 Amp x 1,5 (Säkerhetsmarginal) = 12 Amp.
http://www.ebay.co.uk/itm/261063952086?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649Går knappast hitta billigare och jag har sett att de säljer modeller på upp till 30 amp också (dock betydligt dyrare). Inte variabel, men det brukar ju vi analoga slotcar byggare lösa ut ändå i smarta boxar, förarstationer och i handtagen.
Inkopplingen har du säkert koll på. Skrik till annars så letar jag upp en länk. Min favvo länk till British Slotcar Association´s banbyggar sidor var tyvärr nere i skrivandets stund.