Jag håller på att labba lite med en däckslipmaskin baserad på en Strombecker Destroyer motor. Hittills utan speciellt bra resultat. Provade första slipningen lite provisoriskt idag. Under hela tiden jag slipade uppstod en svacka i däcket på ett ställe. Tanken var ju då att forsätta slipa tills den försvann, men det gjorde den aldrig. När jag tog av hjulet och kollade såg jag att det saknades klister under denna del av däcket, dvs däcket hade rest sig av centrifugalkraften på denna punkt och blev därför mer slipad. När jag stannade maskinen och däcket la sig som det skulle var det naturligtvis en svacka där.
Hade jag klistrat bra överallt hade det inte hänt. Däcket sitter som berget i övrigt. Frågan är dock om jag har för högt varvtal på hjulet? Jag har aldrig slipat med en riktig maskin. Jag undrar ungefär vilket varvtal hjulen ligger på på t.ex. de där Hudy-makinerna? Någon som kan svara på det? Händer samma sak med dessa om man missar i klistringen eller är varvtalet lägre?
I detta första försök har jag kört helt utan utväxling, dvs med hjulet direkt på rotoraxeln där bakhjulen normalt sitter på dessa motorer. Obelastad kommer den då upp i drygt 20 000rpm. Det kanske är på tok för högt?
/Sven