1/24 Modellrejsing, Får - Får inte

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Re: 1/24 Modellrejsing, Får - Får inte

Inläggav ZeeJay 06 apr 2009, 11:07

Har nu färdigställt kaross nummer två av mina Ferrarisar och hela karossen inkl. inredning, gubbe och allt väger endast 38 gram....hur gör ni för att nå upp till minimivikten om 55 gram?

Dvs skall jag vikta upp karossen inuti med ytterligare minst 17 gram?

Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: 1/24 Modellrejsing, Får - Får inte

Inläggav Lunkan 06 apr 2009, 11:47

Jag antar att du redan har karossfästena monterade, i så fall så brukar vi lägga material i form av bly eller annat som som väger mycket. Placera i första hand om det går under fästena utan att det hänger ner under under sparklådan. räcker inte det så är det bara att fortsätta ovanför. att placera vikten bakåt brukar också vara gynsamt... epoxy eller Liquisol brukar också väga tungt och är lämpligt att applicera dina tyngder med. Man kan ju tänka att om vikten nu ska sitta så långt bak som möjligt kan man ju lika gärna sätta den längst bak men ser du då får du vikt som rör sig i sida vid kurvtagning o de e inta bra....

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: 1/24 Modellrejsing, Får - Får inte

Inläggav Nic 06 apr 2009, 11:50

Limma vikter på bra ställen.
Bra vikter hittar du hos gummihandlaren.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: 1/24 Modellrejsing, Får - Får inte

Inläggav ZeeJay 06 apr 2009, 13:03

Lunkan skrev:Jag antar att du redan har karossfästena monterade, i så fall så brukar vi lägga material i form av bly eller annat som som väger mycket. Placera i första hand om det går under fästena utan att det hänger ner under under sparklådan. räcker inte det så är det bara att fortsätta ovanför. att placera vikten bakåt brukar också vara gynsamt... epoxy eller Liquisol brukar också väga tungt och är lämpligt att applicera dina tyngder med. Man kan ju tänka att om vikten nu ska sitta så långt bak som möjligt kan man ju lika gärna sätta den längst bak men ser du då får du vikt som rör sig i sida vid kurvtagning o de e inta bra....

/ Lunkan


kan börja med att vis av din erfarenhet så förstod du att jag har gjort en rookie grej..vägt den innan karossfästen är på plats... :cuckoo: :thumb: ..ska så göra och sen väga om karossen...

Nic skrev:Limma vikter på bra ställen.
Bra vikter hittar du hos gummihandlaren.


Var min tanke...vi kör ju med tunn 2mm blyvikt som köpt av en webhandlare från vilken jag brukar klippa tunna bitar att vikta alla 1:32 bilar...men där skiljer vi inte i vikt på kaross och chassi...där räknas bara bilens totalvikt som en magräns om tex. 100gram...då brukar det fördelaktigast att fästa dessa blyremsor på chassit för att hålla tyngdpunkt låg...samma förhållande gäller väl här med undantaget att karossen måste väga minst X antal gram...

Tack för snabba och bra svar som alltid boys!! Mycket hjälpsamam och vänliga vilket gära det hela roligt och enklare...

Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Föregående

Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster