"Polystyréndoktorn" is in da house.....

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

"Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Modellpularn 18 jan 2009, 10:12

Yes yes, nu är man här också..... många forum är det... :rolleyes: Va ju tvungen att spana lite mer sen den gode "Lunklund" lagt ut länkar på modellbilsforumet. Jag lägger väl ut lite bilder på mina byggen. PV'n och 37 Chevan har ni redan sett,....men inte från min kamera. Dom kommer igen:
Bild
Bild
Kan väl avslöja att det är en hel del subtila modifikationer som gjorts, eller som mästerbyggaren Juha Airio skulle säga: "I made some minor adjustments".... yeah, right :rolleyes: Det är tänkt att PV'n ska få text: Son of Hot Tomato. Den har några år på nacken, och jag tycker den behöver lackas om... sen får jag väl snacka med min polare Oskar eller Ted, som gjorde texten från början. Nu har den torkat....
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Modellpularn 18 jan 2009, 10:33

(Kan man bara ha två bilder i varje inlägg??)
Ok då, testar igen....hmmm
Cheva Biscayne 64, en resinare jag hittade på nått swap "over there" Lunkan gjorde chassi av alu U balk, och jaa den går på bakhjulen!!
Bild
Sen har vi ju värstingen, den som Lunkan faktiskt körde 142 blås med. Jag låg hemma o kvartade - hade ju jobbat på natten....
Bild
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Lunkan 18 jan 2009, 13:09

Åhå Kihlén har hittat rätt... :D .. men du släpp nostalgin nu och kasta dig på Matischen så det blir nåt till den 1/2.

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Ravajack 18 jan 2009, 15:11

Välkommen hit, Pularn! :thumb:
Har under årens lopp emellanåt korsat dina spår på andra håll i den världsvida väven,
men aldrig riktigt kommit till tals. Men nu när du är här vill jag naturligtvis stilla en undran:

Bild
Bild

Vilken är tidningen? Och vilket var toppjobbet i USA?
Berätta gärna mer om detta! :beer:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Modellpularn 18 jan 2009, 22:46

Tidningen är Retro Cars #5, 2004. Har en brun Granada på omslaget. Toppjobbet var på Revellfabriken i Venice, LA. Jag var där på anställningsintervju. Hade skickat bilder på den candyröda 55 Chevan, som syns i hörnet i tidningsartikeln. Dom svarade med anställningsformulär! Det utlovades bra lön och lägenhet och hela köret. Kanon! Men av allt detta blev inget, för dom drog öronen åt sig när problemen uppstod, jag var ju utlänning. Men om jag kom dit själv, så kanske .... :rolleyes: Men då hade jag min första lägenhet, och hade köpt första raggarbilen, en 55 Cheva. Jag skulle sålt Chevan, gett morsan lite stålar till 6 månaders hyra, och dragit. Men då var jag inte tillräckligt äventyslysten. Hade ju hittat en bättre bil där, osv.... ja ja..... :rolleyes: :rolleyes:
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Ravajack 19 jan 2009, 00:17

Modellpularn skrev:Toppjobbet var på Revellfabriken i Venice, LA.
...Men då var jag inte tillräckligt äventyrslysten... :rolleyes: :rolleyes:
:( :( :(

Men tillåt mig då att fresta med denna lilla "visit" istället: :beer:

Bild
Bild
Bild
Bild
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Modellpularn 19 jan 2009, 01:24

Hmm, jag sa nog inte hela meningen..... Jag VAR faktiskt där, sommaren 1978, och fick se i princip det mesta som visas i R&C artikeln. Det var då dom lovade guld o gröna skogar, och skulle betala flygbiljetten över och allt, för att få över plastkungen från Sverige.... men sen på hösten kom det brev; att det va inte så enkelt som dom trodde, men om jag bekostade resan själv, så kanske det skulle funka. Nää, jag skulle inte fegat, utan bara dragit iväg!
Jag skrev en artikel i Wheels om besöket i Revellfabriken. Det kom en snubbe och hämtade mig vid hotellet, med en..........245:a!! "Så du skulle känna dig mer som hemma" :rolleyes: Det var nästan som när vi flyttade till San Diego 1971, och morsan köper en bubbla! Suck.... "Men kunde du inte tjackat en Ford eller Cheva, nu när vi är i Amerika?" Verkstadschefen var tysk, och vi blev presenterade för honom. Han blev överlycklig när vi kunde snacka tyska med honom. Det hjälpte, för en gång blev vi stoppade av snuten, ena framlyset va paj. Så jag åkte o hälsade på Walter, Franz, Dieter, eller vad han nu hette, och sa väl: "Der scheinwerfer ist kaputt, und polizei..." eller nånting. Han fixade lampan, en sealed beam insats. Gratis, Danke schön!
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Storabjörnen 19 jan 2009, 11:28

Det är bra Plastdoktorn, att du hittat hit. Nu får du hålla dig här och berätta massa gamla sköna modellpular-minnen ur din rika bank av sådana. Intressant läsning onekligen. :up:

Jag studerade din bildsida lite grann, kul att se!
Jag hoppas du inte tar illa upp om jag länkar till en bild därifrån (säg till mig i så fall så tar jag bort den) men jag var tvungen att göra det för det gav mig sånna oerhörda flashbacks och goda minnen - denna Corvette var min absolut första byggmodell! Min far köpte den åt mig på HotRod Show i Sollentuna, det var antingen 1975 eller 1977, minnet sviker på årtalet. Det var väl en AMT. Nu ser jag att din bil också är lite "skavd" i finishen, men den byggdes nog för en hel del år sedan kan jag tänka. Min såg betydligt värre ut, he he. Det var mest lim och jag lyckades givetvis sätta lim-fingrar även på de transparenta rutorna. Men den hängde med i modellhyllan i många år innan morsan sopade den i golvet och jag fann att jag hade utvecklats och den var inte aktuell att ha kvar. Gott att se den igen! Jag var så oerhört fascinerad av stödhjulen minns jag, att en dragster kunde köra på bakhjulen!

Bild

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Modellpularn 19 jan 2009, 12:17

Det är lugnt, "björnen". Modellen är en MPC, och hette (Chris Lang's) "Malco Super Vette" Jag köpte den från Auto World i USA 1973. Jag byggde den till "Hotten" i Marmorhallarna 1974. Lackades med glasfärg- är som candyfärg. Dekalerna var nog väldigt tunna, för det lossnade lite bitar. Därför ser den sliten ut. Din farsa köpte den 1977, det var första gången "Hotten" hölls i Sollentuna.
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav ymigs 19 jan 2009, 12:19

På de första två modellerna i tråden ser dörr- och huvskarvarna väldigt naturliga ut med en svagt mörk toning. Har du några tips på hur man lyckas med det? Eller är linjerna så djupa på modellerna att det "bara" är ljus/skugga som gör det?
Förstår om man vill behålla lite "tricks of the trade" för sig själv, men hoppas på ett svar ändå.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Modellpularn 19 jan 2009, 12:35

ymigs skrev:På de första två modellerna i tråden ser dörr- och huvskarvarna väldigt naturliga ut med en svagt mörk toning. Har du några tips på hur man lyckas med det? Eller är linjerna så djupa på modellerna att det "bara" är ljus/skugga som gör det?
Förstår om man vill behålla lite "tricks of the trade" för sig själv, men hoppas på ett svar ändå.

Det är inga tricks alls.... är precis som du trodde, att linjerna är så djupa osv! Jag tycker det har gått lite för långt med att fylla i svart färg i dörrspringor osv.... det ser onaturligt ut t.ex på en vit bil, med kolsvarta ränder runt dörrar o baklucka. Blanda istället i lite svart eller grå färg i karossfärgen, och fyll, eller fyll i med svart, innan topplacken sprutas. Det är det senaste "tricket" jag läste i nyaste numret av Scale Auto.
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Nic 19 jan 2009, 22:24

Hej Dr C6H5CH=CH2
Kul att se dig här, kom i håg att suga i dig av berömmet, snart ses vi på banan igen, och då vet du att det bara blir häckling! ;-)

/Nic
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Modellpularn 03 feb 2009, 14:28

Tänkte visa några saloon karosser jag lackade under perioden jag var med och körde sånt, tills "Latte" föreslog att vi skulle köra NASCAR med vanliga polystyren karosser.
Bild
Den här lackades inför ett Halloween race, döskallefiguren följde med i ett godispaket, passade bra tyckte jag....
Bild
Ytterligare en flamlack, till grabben. Här har jag skurit ut flammorna i tunn masktejp, och det höll på att sluta i katastrof, när alla tunna "licks" fastnade i varandra.... Men jag lyckades nysta upp dom. Ok, ingen saloon.....
Bild
Senast redigerad av Modellpularn 03 feb 2009, 14:40, redigerad totalt 2 gånger.
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Lunkan 03 feb 2009, 14:33

Seså Hans... Matischen ska vara klar till den 25/4... Inga ursäkter finnes!

/ En vän, som hade roligare än du i söndags som har en PV som kördes på fyra olika banor under helgen...
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: "Polystyréndoktorn" is in da house.....

Inläggav Modellpularn 03 feb 2009, 14:43

Ok ok, det ska jag väl klara, nästan tre månader kvar..... :rolleyes: Finns det bilder så man kan se hur roligt ni hade? Jag var inte i trim, men var o kollade på en instrumentbräda, så jag vet hur det ska se ut på baksidan vid radiouttaget. Måste ju laga min SS bräda. Nån klåpare har hackat sönder den.
Bild
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Nästa

Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster