PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav ZeeJay 13 jan 2009, 12:20

Tack alla för svaren...lite grann åter till frågan jag söker...

OM jag ska ta hem en kaross av Ford 3L som jag verkligen är sugen på då det är en av de vackraste bilar som har gjorts..(Porsche Panamera släng dig i väggen.. ;-) ) så undrar jag om det är någon som har byggt denna och eller som kan förklara för mig vilket Plafit chassi jag bör använda...om jag ska följa råd ovan så ska jag hålla mig till Plafit eftersom det är det jag har,,,mitt enda leksakschassi.. ;-) tihi...

Har kollat lite lätt om mått osv men tar den enkla vägen först med att fråga detta visa forums medlemmar... :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav Ravajack 13 jan 2009, 13:11

Burström skrev:Leksaks chassin??? Vad är ett riktigt chassi för dig? Vet du hur dom här chassina fungerar?

Då tycker jag att du ska ta och bygga ihop ett och visa oss vart skåpet ska stå..

mvh
Christer Burström helt okunnig.

Hoppsan, öm tå, tydligen. :o
Förlåt så mycket. :Oops:

Men visst ÄR det väl leksakschassin? Eller leksaks chassin. :rolleyes:
För det ÄR väl leksaker vi håller på med? Eller har jag missat nåt?

Alltnog:
Vet du hur dom här chassina fungerar?

Nej. Som tidigare anfört, om den biten missades i den upprörda hetsigheten:
Har ingen som helst erfarenhet av dessas körbarhet

Men jag vet ju hur de ser ut. Som mekano.
Leksaker, det också. Lösa plåtbitar och en massa skruvar och muttrar som förband för att fästa ihop de olika delarna. Mekanoleksaker har förvisso många fördelar, men lättviktig elegans, raffinemang och optimal stabilitet/hållfasthet hör väl inte till dem.

...du ska ta och bygga ihop ett och visa oss vart skåpet ska stå...

Det skulle nog låta sig göras utan några större problem. Jag byggde åtskilliga både åt mig själv och andra "in the good old days", både 1/32 och 1/24. Och att bygga chassin är väl som att cykla, har man en gång lärt sig så sitter det säkert i +40 år senare... :beer:

Men jag har för överblickbar framtid inget förutsett behov av ett nytt scratchbygge i 1/24.
Inte heller något behov av att "visa var skåpet ska stå". Därför vore det bara onödigt arbete att plocka fram lödkolven igen (trots att jag faktiskt inhandlade en fet 200-wattare i detta syfte för bara några år sedan...)

Skåpvisningar finns det för övrigt mängder av på nätet. I föregående post tipsade jag om denna utmärkta site i ämnet "riktiga skåp". :D

En annan site med åtskilligt godis i ämnet är denna. Här finns massor att låta sig inspireras av, inte minst detta svenska bygge, som av en viss figur med "tempelherrenamn" (hallå, Zwen :beer: ) utnämnts till "The most amazing slot car I have ever seen". Och "Le Spin Docteur" torde väl veta vad han snackar om, författare som han ju är till detta standardverk i branschen, med även en ännu fetare uppföljare snart på G...

Så min ambition med föregående post var just inte så inte mycket mera än en replik till CJ all välmening, för att möjligen föda en tanke utanför boxen; Att han i sin nymornade 1/24-byggiver kanske även skulle kunna inspireras till att inte bara montera ihop plastbyggsatsen själv utan också pröva på lite "old school scratchbuilding".

Var det verkligen något att bli så upprörd över, CB? :-?
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav Burström 13 jan 2009, 13:17

Om du ska åka fort Calle så ska du titta på Ferrari 512s med det nya momo X-classic chassit
från Parke.

Bygga för att det är snyggt Ford p68 med ett schöler 50 chassi,forden är lite smalare i midjan
var av plafiten blir lite för bred,tror jag.

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav Burström 13 jan 2009, 13:34

Ravajack skrev:
Burström skrev:Leksaks chassin??? Vad är ett riktigt chassi för dig? Vet du hur dom här chassina fungerar?

Då tycker jag att du ska ta och bygga ihop ett och visa oss vart skåpet ska stå..

mvh
Christer Burström helt okunnig.

Hoppsan, öm tå, tydligen. :o
Förlåt så mycket. :Oops:

Men visst ÄR det väl leksakschassin? Eller leksaks chassin. :rolleyes:
För det ÄR väl leksaker vi håller på med? Eller har jag missat nåt?

Alltnog:
Vet du hur dom här chassina fungerar?

Nej. Som tidigare anfört, om den biten missades i den upprörda hetsigheten:
Har ingen som helst erfarenhet av dessas körbarhet

Men jag vet ju hur de ser ut. Som mekano.
Leksaker, det också. Lösa plåtbitar och en massa skruvar och muttrar som förband för att fästa ihop de olika delarna. Mekanoleksaker har förvisso många fördelar, men lättviktig elegans, raffinemang och optimal stabilitet/hållfasthet hör väl inte till dem.

...du ska ta och bygga ihop ett och visa oss vart skåpet ska stå...

Det skulle nog låta sig göras utan några större problem. Jag byggde åtskilliga både åt mig själv och andra "in the good old days", både 1/32 och 1/24. Och att bygga chassin är väl som att cykla, har man en gång lärt sig så sitter det säkert i +40 år senare... :beer:

Men jag har för överblickbar framtid inget förutsett behov av ett nytt scratchbygge i 1/24.
Inte heller något behov av att "visa var skåpet ska stå". Därför vore det bara onödigt arbete att plocka fram lödkolven igen (trots att jag faktiskt inhandlade en fet 200-wattare i detta syfte för bara några år sedan...)

Skåpvisningar finns det för övrigt mängder av på nätet. I föregående post tipsade jag om denna utmärkta site i ämnet "riktiga skåp". :D

En annan site med åtskilligt godis i ämnet är denna. Här finns massor att låta sig inspireras av, inte minst detta svenska bygge, som av en viss figur med "tempelherrenamn" (hallå, Zwen :beer: ) utnämnts till "The most amazing slot car I have ever seen". Och "Le Spin Docteur" torde väl veta vad han snackar om, författare som han ju är till detta standardverk i branschen, med även en ännu fetare uppföljare snart på G...

Så min ambition med föregående post var just inte så inte mycket mera än en replik till CJ all välmening, för att möjligen föda en tanke utanför boxen; Att han i sin nymornade 1/24-byggiver kanske även skulle kunna inspireras till att inte bara montera ihop plastbyggsatsen själv utan också pröva på lite "old school scratchbuilding".

Var det verkligen något att bli så upprörd över, CB? :-?


Är inte upprörd alls,vet ochså att alla roliga saker vi håller på med är leksaker,men jag har bara hört uttrycket
leksaks chassin och mecano lite av och till av vingbils åkare och scala1/24 åkare från förr.

Sedan det vi åkte för 40 år sedan är inte på G till dom här bilarna,det chassin jag anv skulle inte passa
eller fungera så bra till det här.
lite bilder på mina chassin från förr.

Bild

Bild

Och till dom här vill då inte jag att vi ska hammna på chassi sidan.

Det var min åsikt :thumb:

Christer
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav ZeeJay 13 jan 2009, 18:07

And here we go.......

Kunde inte motstå suget i tarmen och körde ner till Frölunda och Toy´s där jag inhandlade en 1:24 Shelby Cobra 427 S/C....här ska byggas!!

Så vacker så vacker bil....fick även tag i Fujimi Drivers i 1:24 så nu har jag även förare... :thumb: :thumb:

Sen är det bara att surfa runt och hitta passande chassi och fälgar för insertsen....hehe... :-$ :-$

Bild

Bild
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav ZeeJay 13 jan 2009, 20:51

ZeeJay skrev:And here we go.......

Kunde inte motstå suget i tarmen och körde ner till Frölunda och Toy´s där jag inhandlade en 1:24 Shelby Cobra 427 S/C....här ska byggas!!

Så vacker så vacker bil....fick även tag i Fujimi Drivers i 1:24 så nu har jag även förare... :thumb: :thumb:

Sen är det bara att surfa runt och hitta passande chassi och fälgar för insertsen....hehe... :-$ :-$

Bild

Bild



Kan detta chassi passa denna Cobran tro?
Schöler Striker 50 Profi Kit-Bausatz
50mm breit

Nån som har lite pejling på detta?

Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav Ravajack 13 jan 2009, 22:36

ZeeJay skrev:Kan detta chassi passa denna Cobran tro?
Schöler Striker 50 Profi Kit-Bausatz
50mm breit

Nån som har lite pejling på detta?

Inte jag i alla fall... :drunk: :D
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav Lunkan 13 jan 2009, 22:53

ZeeJay!

Jag tror nog mer på ett Striker 40, jag testade med mitt 50 under en Mini-Z AC-Cobra och jo det går in ganska precis på bredden men kommer inte att kunna bli tillräckligt kort. Striker 40 är ju till 1/32 och små 1/24 bilar...

Såg även att du köpt "förare" till din AC, kul! Här kommer några smakprov på vad jag håller påmed inför den 1/2 i Karlskoga.
pvinred8.JPG
pvinred8.JPG (24.09 KB) Visad 23466 gånger


Nu vill jag ju också tillägga att detta är min nivå på byggande, det finns inget som säger att andra behöver göra som jag. Att köra modellracing ska vara KUL! Jag tycker detta är kul, är minst lika roligt vid bänken som vid banan.

Jag hoppas att många dyker upp i Karskoga så vi kan komma överens om hur och vad vi kör i framtiden.

/ Lunkan
Bilagor
pvinred10.JPG
Farbror förare på gång...
pvinred10.JPG (20.4 KB) Visad 23496 gånger
pvinred13.JPG
Utan karossen...
pvinred13.JPG (28.92 KB) Visad 23504 gånger
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav ZeeJay 13 jan 2009, 22:57

Tja..nu är det beställt ett Schöler Striker chassi, FOX10 motor, axlar, fälgar, pickup, kullager o lite annat plock o pill..så får la vi se om det funkar... :cuckoo: :cuckoo: :D

Trial and Error.....hua....

:beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav ZeeJay 13 jan 2009, 23:00

Jag tror nog mer på ett Striker 40, jag testade med mitt 50 under en Mini-Z AC-Cobra och jo det går in ganska precis på bredden men kommer inte att kunna bli tillräckligt kort. Striker 40 är ju till 1/32 och små 1/24 bilar...


Ooooooopssssssss,,,,,,,50 mm redan beställt,,,,hehe...men det lär väl passa på nån annan kommande kaross...då da...hehe.... :cuckoo: :cuckoo:

Attans va svårt det är ...har suttit i flera timmar för att plocka ihop nåt vettigt och det lär säkerligen fattas eller vara fel grejer nånstans....får jag hem det före Karlskoga så tar jag med hela skiten dit upp så får väl ni Pro´s komma med lite mer tips...det är ju därför vi gärna far upp..för att ha sköj och att lära... :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav Trampled_Underfoot 13 jan 2009, 23:56

Följer tråden med spänning. Är själv enormt sugen at prova på 1:24, men det är svårt att veta vad som är lämpligt att börja med.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav Burström 14 jan 2009, 00:27

Snyggt bygge Lunkan.

Calle prova schöler striker 40 som lunkan skriver,det blir bäst på en kort bil.

Jens har en deal på komplett RTR chassi för mini-z karosser som tyskarna
kommer att anv som instegs klass.

Räkna med en kaross på omk 250 kr men då slipper ni lackning och annat.

http://www.scaleracing.de/komplett-kits/mini-z/chassis-einstiegskit-mini-z.html

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav ZeeJay 14 jan 2009, 00:29

Trampled_Underfoot skrev:Följer tråden med spänning. Är själv enormt sugen at prova på 1:24, men det är svårt att veta vad som är lämpligt att börja med.

/ H


Häng på till Karlskoga...det är ju det vi ska ta reda på när vi är där...en bra enkel och kostnadsmässigt human instegsklass....sen när intresse och vilja för oss rookies kommer så kliver man på en klass till kanske,,,

Kom nu med oss upp till Karlskoga...bilar finns ju att låna...why not?
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav Svänn 14 jan 2009, 10:21

ZeeJay skrev:

Kunde inte motstå suget i tarmen och körde ner till Frölunda och Toy´s där jag inhandlade en 1:24 Shelby Cobra 427 S/C....här ska byggas!!


Å jag köpte i höstas denna för pengar som jag fick på presentkort av min sambo i julklapp förra (!!) Julen... Här går det alltså inte riktigt lika fort i svängarna. Den är dock inte påbörjad än.:-\

Bild

Däremot byggde jag som julpyssel denna Dino246:a som jag satte på hemmagjort "static-kit-transportation-chassis". Man kanske skulle ta traversen o lyfta över den på en mer körbar bottenplatta istället? Får väl se efter 1/2...

Bild


Lunkan skrev:
Såg även att du köpt "förare" till din AC, kul! Här kommer några smakprov på vad jag håller påmed inför den 1/2 i Karlskoga.


Övriga mötesdeltagare förutsätter givetvis att den röda lampan på panelen tänds vid 9,9 V banspänning.. :beer:

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: PLafit 1:24 Chassi - Karossbygge

Inläggav ZeeJay 14 jan 2009, 11:30

Burström skrev:Snyggt bygge Lunkan.

Calle prova schöler striker 40 som lunkan skriver,det blir bäst på en kort bil.

Jens har en deal på komplett RTR chassi för mini-z karosser som tyskarna
kommer att anv som instegs klass.

Räkna med en kaross på omk 250 kr men då slipper ni lackning och annat.

http://www.scaleracing.de/komplett-kits/mini-z/chassis-einstiegskit-mini-z.html

CB


Nu har jag ju som sagt varit snabb i svängarna igen som vanligt och redan beställt Schöler striker 50 så ajg får väl klämma in det om det går...eller använda det till nåt kommande projekt....


Svänn skrev:ZeeJay skrev:

Kunde inte motstå suget i tarmen och körde ner till Frölunda och Toy´s där jag inhandlade en 1:24 Shelby Cobra 427 S/C....här ska byggas!!


Å jag köpte i höstas denna för pengar som jag fick på presentkort av min sambo i julklapp förra (!!) Julen... Här går det alltså inte riktigt lika fort i svängarna. Den är dock inte påbörjad än.:-\

Bild

Däremot byggde jag som julpyssel denna Dino246:a som jag satte på hemmagjort "static-kit-transportation-chassis". Man kanske skulle ta traversen o lyfta över den på en mer körbar bottenplatta istället? Får väl se efter 1/2...

Bild


Lunkan skrev:
Såg även att du köpt "förare" till din AC, kul! Här kommer några smakprov på vad jag håller påmed inför den 1/2 i Karlskoga.


Övriga mötesdeltagare förutsätter givetvis att den röda lampan på panelen tänds vid 9,9 V banspänning.. :beer:

/Sven


Gott att se Svänn...fler som gillar den Cobra´n...har du tänkt som Linkan och Christer rekommenderar att använda ett 40 mm brett chassi till din Cobra?

Själv känner jag mig rejält vilse i pannkakan men sakta men säkert tar saker sin plats i skallen allt eftersom jag har snurrat runt på diverse tyska shops....ölnkar att tyskan var lite vassare även om den är god så saknar man förståelse för vissa ord....

Kommer ju garanterat att ta med min Nissan Skyline till Karlskoga och skulle nån mer bil bli klar så ska de packas ner...

Ett bryderi som kommer upp är ju även det här med däck och fälgar....lite svårt att få till vad som funkar men gick lite efter Lunkans reglemente tips om bredder och diameters...men vad mycket det finns...???

Är det någon / några varianter på fälg och däck som är mer vanligt att bruka och som funkar till mer än fåtal modeller?

Ha de!

ZeeJay
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

FöregåendeNästa

Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster