Sida 1 av 1

Växel-likström

InläggPostat: 23 mar 2008, 18:11
av baekblom
Jag har en äldre Carrera universal och jag har använt växelströms transformatorer under många år och undrar vad Carrera normalt rekomenderar till dessa banor och om det finns vissa modeller/fabrikat som man skall undvika. Om man bygger om ex.vis Scalextric bilar till Carrera Universal, finns det motorer som inte klarar av växelström. Sedan om någon har några bra råd vid ombyggnad av bilar till universal systemet.

Re: Växel-likström

InläggPostat: 23 mar 2008, 18:47
av Borgis
Rätta mig om jag har fel, men de motorer som används i moderna bilar är (troligen) uteslutande likströmsmotorer.
Om man kopplar växelström till en sån så står väl bara bilen stilla och surrar? Motorn vill s a s gå åt båda hållen
samtidigt. (eller egentligen växelvis då).
Undrar nyfiket om det inte behövdes någon likriktare till Carrera Uni?

Re: Växel-likström

InläggPostat: 23 mar 2008, 19:04
av Kristian
Om det går växelström ut på spåren så skulle jag tro att det sitter en likriktare inne i bilen, då kan man sätta den åt vilket håll somhelst och den åker alltid framåt. Gör man samma procedur med vilken bil somhelst så bör det funka ypperligt. Ställ på bilen och testa, står den bara och brummar så monterar du en diod i bilen (eller 4 för att få en helvågslikriktare) sen är det bara att köra och vara glad!

Re: Växel-likström

InläggPostat: 23 mar 2008, 19:25
av Borgis
Oj, är det så enkelt? Det låter ju kanon.

Re: Växel-likström

InläggPostat: 23 mar 2008, 19:44
av baekblom
Tackar för svar
Jag skall försöka när jag får hem någon "modernare" bil, sedan skall jag skaffa ett instrument och mäta upp vad som går ut på olika ställen.

Re: Växel-likström

InläggPostat: 25 mar 2008, 16:32
av Mr.Tray
Hej !

Det finns färdiga små likriktar-bryggor och små sådana som får plats i bilarna.

Bild

Likriktarbryggan innehåller 2-ingångar ( växelström ) och 2-utgångar ( plus och minus ).

dessa in och utgångar är markerade med : ( + )och( - )samt( Växelströmms-markeringarna ).

Mycket lätt att koppla in. :thumb:

Re: Växel-likström

InläggPostat: 25 mar 2008, 17:35
av Mr.Tray
Aj aj aj vad fel det kan bli...jag skrev lite fel utan att reagera över det he he...

Om dioder monteras i en bil så finns det ingen broms längre.

Så fort motor-axeln roterar så allstras en spänning ( EMK= elektro-motorisk-kraft ) i motorn.

När denna motor-alstrade spänningen når metall-skenorna och kortsluts via handtaget så bromsas bilen upp.
Motorn vill ju tvärstanna när denne motor kortsluts. :)

Likriktarbryggan ( dioder ) måste kopplas direkt efter transformatorn ( spännings-matnings-kablarna ).
Beklagar om en bil rullat in i en vägg.....eller nått.... :Oops: :)