Sida 1 av 1

Ford 1940 1:24

InläggPostat: 25 feb 2008, 22:10
av Rickheden
Får väl slänga upp en bild eller två på mitt lilla evighetsprojekt. Förändrar lite hela tiden och hoppas att den till slut ska kunna fungera skapligt.

Åt h-vete för mycket blixt egentligen, men man ser färgen ganska bra.

Bild

Lite väl mörk bild men den får duga ändå.

Bild

Saknar dessvärre rutor, grill och lysen. Finns det någon som har så vill jag gärna köpa.

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 25 feb 2008, 22:19
av JensaPson
Galet coolt! Helt i min smak! :beer: :w00t:

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 25 feb 2008, 22:22
av Borgis
Japp. Jäkla snyggt helt enkelt! :up:

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 25 feb 2008, 23:30
av Nico
Nice one Rick!!

Evighets projekt är ju helt underbara, man dammar av dom, ja bokstavligen d-a-m-m-a-r av dom och pillar lite nån gång ibland.
Detta ser helball ut. Och jag förstår att du är lite stolt över ditt bygge. Men att presentera något sådant på forumet o kalla det för evighetsprojekt är verkligen att skjuta sig själv i foten. Kraven/önskemålen om bilder på färdigställd Fårrd kommer att vara olidliga. 8-) ;-) 8-) ;-)
Men det kanske är precis vad du är ute efter ... en spark i häcken *hehe*

Färgen ser f ö riktigt najjss ut, fälgarna likaså... close-up's???

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 25 feb 2008, 23:50
av Svänn
Riktigt trevlig kärra... Men hur ser den ut undertill?
Nyfiken. :)

/Sven

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 26 feb 2008, 09:50
av Rickheden
Oj vad mycket positiva reaktioner. Det trodde jag inte att jag skulle få. Det eviga med den här bil-uslingen är att få den att hålla sig kvar på banan. Utseendet är jag rätt nöjd med. Som sagt så saknas det ju tyvärr lite grejer men den kanske man får tag på vad det lider. Tror att det blir fälgbyte till kromade i stället, skulle passa in mycket bättre. Bild under vill ni verkligen inte se med tanke på hur hemskt chassiet ser ut. Det är ett söndersågat tsfr chassie som tydligen inte fungerar som jag hade tänkt. Men funderar på att försöka få dit ett champion turbo flex indy car chassie.

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 26 feb 2008, 11:36
av Rickheden
Slänger väl in en bild på chassiet iaf.

Bild

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 26 feb 2008, 15:55
av Svänn
Svårt att se om chassit är av plast eller metall? Om det är för lätt kanske lite vikt i chassit kan bättra upp?
Någon form av flexande fastsättning av karossen skulle nog också bidra positivt. Ge inte upp, det brukar oftast gå att få till skapligt. :)
Men framdäcken...? Du måste ha nitat hårt med dom... :D

/Sven

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 26 feb 2008, 17:55
av Rickheden
Det är plast-chassie. Men som sagt så blir det nog en förädlad version av champion chassie vad det lider. Har bara hunnit testa den en gång sen det vart riktig pick-up på den och det var i samband med en tävling så det fanns inte riktigt tid att koncentrera sig på den då. Kör med en cheeta II motor och det var tydligen en j-vla broms i dom. :D Själva karossen är minst 20 år gammal så än finns det inga planer på att ge upp. Skulle kanske ha tagit kort på den innan jag slipade ner den (tror det var fem lager färg på den (penslat)) och fyllde igen ett JÄTTE hål i huven som jag en gång för många år sen tog upp för att få plats med en rejäl kompressor.

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 28 feb 2008, 18:51
av No-One
Här kommer nu lite bilder på några av mina bilar och deras chassien. En del bilar fick lite törnar i Västerås och är inte återställda ännu.

Från vänster:

Ford med Slotworkschassie (ung Parma). Små däck, ej skalenliga, ligger bra på banan,

Impala -59 med Dynamic 60 talschassie och lite mässingsvingar på sidan. Små däck, ej skalenliga, ligger bra på banan.

Cheva -55 med vingbilschassie utan vingar. Rembilsdäck, tippar lite mycket i kurvorna.

Willys med en typ av vingbilschassie utan vingar. Stora däck, liknande protrac, går som ett spjut rakt fram, oduglig i kurvor.

Mercury med mässingschassie från Pro-Trac. Motorn sitter fram sedan går en stålaxel hela vägen till bakaxeln. Stora däck, ligger bra på banan.

Trots tyngder i vissa av dessa bilar och, även andra jag provat går de inte bra i kurvorna.
Om man däremot har låg tyngdpunkt dvs avståndet mellan chassie och banan är litet går bilarna bra även i kurvorna. Om man vill ha skalenliga däck måste man troligtvis flytta upp bakaxeln för att få ned chassiet närmare banan. Jag vet inte om det påverkar att motordrevet kommer att ligga längre ned på bakaxeldrevet. Ska väl prova det någon gång.
Ser nu vid förhandsgranskning att bilderna blir beskurna.
Klicka på denna länk för att se dem i full storlek.

http://s250.photobucket.com/albums/gg278/No-One2008/

Bild

Bild

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 16 apr 2008, 20:28
av Rickheden
En gammal bild och en bild på nya chassit som skulle bli mitt sommar nöje att fixa till. Men det råkade bli gjort på 3 timmar. Så nu får jag fundera på något nytt att göra, kanske ska ta tag i moped bygget igen.

Bild

Bild
Champion turboflex center del med hemgjord överdel i rostfritt. Så nu "glappar" den i sidled.

Re: Ford 1940 1:24

InläggPostat: 06 maj 2008, 19:28
av Rickheden
Projektet nerlagt. Den kommer aldrig att fungera som jag vill med den motorn så nu blir det den var från början. En prydnad. Annars så skulle ford-aset funka jäkligt bra som dragrace bil, men då klubben sålt strippen så blir väl inte det aktuellt heller. Den går upp på bakhjulen från stillastående med en s16d motor på soppad bana, så det vore kul att testa den med en g12 eller värre på en riktig dragrace bana.