Plastic Fantastic

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Plastic Fantastic

Inläggav Ravajack 03 jan 2007, 01:56

Nån här som vet mer om dessa chassin?

Bild

Bild
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Stirling Moss 03 jan 2007, 11:00

Det borde vara nylonchassien till grupp12 bilar (nybörjarbilar ) från första hälften av 70-talet eller kanske sent 60-tal

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Burström 03 jan 2007, 13:16

Tjena.Jag började att åka med sådana chassin 1972 på kingen.
Det är några år sedan men jag tror att det var Parma chassi med
en Mura 20 motor,jag tävlade i ett halvår med det chassit innan
jag gick över till pianotråd chassi.Det var helt ok som nybörjar
chassi att tävla med i Deb klasserna.Kaross var en Lola 212
grön utan dems(vi åkte utan dems den hära tiden) och målad
gubbe.Man var tvungen att ha gubbe i blarna på den hära tiden
annars fick man inte vara med och köra i sbf tävlingar.

Christer
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Inläggav jomol22 03 jan 2007, 22:29

Jag har ett vitt (eller "offwhite" för att använda modern inredningssvenska) nylonchassi och ett orange i hårdplast. Det är nog så med det röda på bilden också, betydligt hårdare än de avvita (offwhite) :wink: Är du intresserad?
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Ravajack 04 jan 2007, 00:47

srsowö skrev: :wink: Är du intresserad?
You bet!!! Tackar som frågar... :thumb: :thumb: :thumb:

Har själv ett par som jag fick av "Spader" för några år sedan (gult & vitt), såg dem dock aldrig själv "back in the day", då jag lade av och flyttade till Mora ungefär samtidigt som "Gyllene Klotet" lade ner,
d v s ett par år innan dessa plastchassin kom ut på banan.

Anledningen till att jag nu undrar lite mer över just dessa märkliga chassin är att de möjligen har sitt urspring i - hör och häpna - Sverige!

Philippe "Dokk" de Lespinay har nämligen följande att säga om dessa "Plastic Fantastics":

"These contraptions were originally made in Sweden and were indeed, sold in the USA. As late as 1986-87, REH and Parma were still selling RTR cars with stock low-power Mura C cans using these 2-piece chassis. While they were virtually unbreakable, they were handling poorly and were the noisiest slot cars ever heard since I built a car from balsa wood in the 1960's.

Apparently their nylon chassis synchronized its frequency to that of their motor, amplifying the racket to that of a playing card attached to a bicycle frame and acting on the wheel spokes. If you can picture it. Another problem was that of keeping a gear mesh from self-destruction as the motor kept moving in the plastic chassis, and it was indeed difficult to solder it in place...

I know that Maury Wynn (of Twinnk-K fame) had something to do with it. We saw them first in 1972 and they were laughed out of our local raceways after we tested them. Now they make nice vintage cars as long as one keeps a leisurely pace, as they were notorious launchers on the old King tracks bumpy straights.

A half-arse Div III chassis with urethane tires would have these plastic piles for breakfast... "


Sååå... nån som vet mer om kopplingen till Sverige?
När, var, hur, vem och varför, t ex.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Burström 04 jan 2007, 01:12

Det som jag skulle tro har med det hära att göra ang chassiet
är mini pelle.Hur mycket Per hade att göra med parma i början
av 70vet inte jag,det ända jag vet är att Per körde mycket på
den hära tiden och hade mycket kontakter i slotracing värden.
Jag ska fråga Leif Nilsson här i Umeå, Han har varit med från
allra första början i slotracing svängen.

Christer
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Inläggav Stirling Moss 04 jan 2007, 08:42

I 75 års katalog från Minicars finns det med både som färdig grupp12-bil/byggsats med 16D motor samt som löst chassie
Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Burström 07 jan 2007, 14:45

Hej igen.
Jag har snackat med Leffe men han var inte säker ang
vem som var bakom plast chssin i sverige.
Jag ska ringa till mini pelle och fråga honom han vet nog.



Christer
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Inläggav Ravajack 09 jan 2007, 20:51

Svensk anknytning dementeras härmed.
.
Plastchassina tillverkades i Tyskland, tidigt 70-tal. Ursprung i trakten runt Stuttgart, enligt PG, som importerade dessa till Sverige efter ha blivit rejält frånåkt av plastchassin vid tävlingar därstädes. Möjligen kan Bernd Möbus ha med saken att göra, tror PG. Men är inte säker, då det är +35 år sedan frånåkningen.

Case closed, således.
Om nu ingen känner sig manad att forska vidare i Tyskland...
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56


Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron